vytisknout velikost písma Ojazdené: Ford Mondeo Combi 2,0 Duratec

Niekedy sa jej hovorí druhá, niekedy tretej generácie. To záleží na tom, či Mondeo z roku 1996 považujete za novú generáciu. Podľa môjho názoru to bola iba modernizácia originálu z roku 1993, takže testované Mondeo považujem za 2. generáciu. V každom prípade je to tá vyrábaná od roku 2000 do roku 2007.
Ojazdené: Ford Mondeo Combi 2,0 Duratec
Zoznam kapitol
  1. Svetové auto; Druhé dejstvo; S vekom rástla aj výbava
  2. Aj naďalej dve zadné nápravy; Diesel nájdete ľahko; Pre rodinných závodníkov
  3. Testovaný voz; To snáď má zadný pohon, Dvojliter býval dostatočný
  4. Mondeo v zrkadle času; Technické údaje
  5. Kompletná fotogaléria

Svetové auto

Prvá generácia Mondea nahradila v roku 1993 hneď dva vozy. V Európe to bola stará známa Sierra s klasickou koncepciou, na druhej strane Atlantiku potom u nás takmer neznámy automobil Ford Tempo.

Fakt, že Mondeo malo byť svetový automobil, Ford podporil už samotným menom. To je údajne odvodené od slova "mondo" teda taliansky svet. Pravdou je, že na americkom trhu sa vozidlo volalo Contour, prípadne o niečo luxusnejšie Mercury Mystique.

Je to zaujímavé, ale zatiaľ čo Mondeo bolo v Európe senzačným úspechom, spomínaná dvojica vozidiel na trhu v USA úplne prepadla. Aj to dokazuje, že keď je niečo príťažlivé na jednom konci sveta, nemusí to tak byť inde.

DSC_1553.JPGDSC_1554.JPGDSC_1528.JPG
Vozidlo snov vo Veľkej Británii...

Mondeo vnieslo do rodinných vozidiel niečo, čo predtým takmer postrádali - radosť z jazdy vďaka vynikajúcim jazdným vlastnostiam. Je to zaujímavé, ale aj dnes po mnohých rokoch jazdí prvá generácie lepšie, než mnoho nových vozidiel.

Možno aj preto je tento automobil u britských novinárov dodnes nesmierne obľúbený. Mondeo dokonca v Anglicku symbolizovalo priemerného voliča politických strán, pretože tamojší klišé "muž v Mondeu" sa stalo celkom zavedeným pojmom.

Druhé dejstvo

Po rozsiahlej modernizácii v roku 1996, ktorá je charakteristická oválnou prednou časťou a veľkými prednými svetlometmi predstavil Ford na sklonku roku 2000 kompletne nové Mondeo. Na prvý pohľad bolo o poznanie väčší než jeho predchodca.

Dôvodom mohol byť aj fakt, že počas kariéry predchádzajúceho vydania sa z výrobného programu Fordu vytratilo Scorpio, takže Mondeo vlastne prevzalo úlohu vlajkovej lode.

DSC_1530.JPGDSC_1531.JPGDSC_1532.JPG
Testované Mondeo bolo dlhšie

Recenzované Mondeo tak bolo o 150 mm dlhší, než predchodca a ponúkalo o 50 mm predĺžený rázvor náprav. Zväčšil sa aj rozchod kolies.

S vekom rástla aj výbava

Je naozaj zaujímavé sledovať, ako sa Mondeo v tejto generácii vyvíjalo. Príslovie, že dozrievalo ako víno​​, je v tomto prípade viac ako trefné. Prvá verzia, vyrábaná do roku 2004 bola z môjho pohľadu ľahko skúpa na ponuku výbavy. Čo napríklad konkurenčný Renault Laguna II bežne ponúkal, nemal Mondeo ani za príplatok.

Situácia sa výrazne zmenila v rámci modernizácie v roku 2004. Tak napríklad iba jednostupňové vyhrievanie sedadla bolo nahradené hneď päťstupňovým. To ale nebolo všetko. Za ďalších pár tisíc ste mohli mať predné sedadlá dokonca odvetrávané, taktiež v piatich úrovniach výkonu. Tento prvok majú dodnes iba vozidlá najvyššej triedy a napríklad taká Škoda Superb o tom aj po modernizácii môže len snívať.

Novinkou bolo aj iné usporiadanie ovládania samočinnej klimatizácie. Tá bola žiaľ až do samého záveru iba jednozónová. Dvojzónovú Ford ponúkol až v tretej generácii, hoci v modeli Scorpio ju uviedol už v roku 1994 s príchodom tzv. klauna.

DSC_1514.JPGDSC_1515.JPGDSC_1517.JPG
Striedmy dizajn interiéru nezaprie, kto je výrobca.

Pod novým "layoutom", ale zostalo všetko pri starom. A to bohužiaľ platí aj o jednej charakteristickej závade. Občas zlyháva spojenie medzi riadiacou jednotkou a ventilátorom. Snahou o nápravu bolo prehranie softvéru. Ak to nebolo úspešné, prišla na rad výmena modulov, ktoré sú pre ventilátor a samotné ovládanie našťastie oddelené.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY