vytisknout velikost písma Od hatchbacku po SUV: všetky tváre BMW M (180x foto)

Výrobný program oddelenia označovaného prvým písmenom slova Motorsport sa v uplynulých rokoch rozrástol do nevídanej šírky. Čo je skvelá zámienka k vyskúšaniu takmer kompletného sortimentu BMW M v jeden čas a na jednom mieste.
Od hatchbacku po SUV: všetky tváre BMW M (180x foto)
Zoznam kapitol
  1. Všetky tváre BMW M
  2. Fotogaléria

Modely označené trikolórou s písmenom M predstavujú už roky to najlepšie, čo vie mníchovská automobilka ponúknuť športovo založeným vodičom. Pravda, sortiment "eMkových" bavorákov sa mení rovnako ako ponuka materskej značky. Ikonické logo dnes nosia aj modely, o ktorých predchádzajúce vedenie divízie M tvrdilo, že nikdy nevzniknú.

Mnohí považujú za symbolické, že z názvu spoločnosti s ručením obmedzeným zmizlo slovo Motorsport, zostalo len prvé písmeno - BMW M GmbH. Stále však platí, že písmeno M označuje to najostrejšie a najšportovejšie z aktuálnej ponuky značky. Aktuálny prierez modelovým radom BMW M predstavila automobilka médiám zo strednej a východnej Európy na polygóne neďaleko poľskej Poznane.

Formát akcie a miesto jej konania nemali za cieľ umožniť zoznámenie s dynamickým repertoárom BMW M v celej jeho šírke. Nebudeme preto prifarbovať skutočnosť a vyvodzovať ďalekosiahle závery z niekoľkých krátkych jázd na letiskovej ploche. Radšej si pripomenieme aktuálne novinky v sortimente eMkových BMW a najmä ponúkneme ich naozaj obsiahlu fotogalériu.

Emko iba z polovice?

M135 vlastne plnohodnotným modelom M nie je, patrí do radu M Performance. Už z jeho zaradenia na program podujatia venované "emkám" ale môžeme vyvodiť, že aj BMW v ňom vidí niečo viac než napríklad v BMW M550d, ktoré patrí do rovnakej série. Skôr nie príliš pohľadný hatchback v rámci faceliftu riadne prekukol a je na neho teraz omnoho krajší pohľad zo všetkých strán. Známy, dvoma turbodúchadlami preplňovaný radový šesťvalec posilnil na rovných 240 kW a v kabíne sa odohral rad drobnejších zmien, ktorých výsledkom je dojem hodnotnejších materiálov a vyššej kvality.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1301.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1436.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1573.jpg
M235i (kupé) i M135i (hatchback) patria do nižšej rady M Performance a na rozdiel od väčšiny M modelov s výnimkou SUV sú v ponuke aj s pohonom všetkých kolies xDrive

Ako emkový benjamín je 135i príjemne malé, hravé auto, ktoré ochotne mení smer, perfektne brzdí a dokonale sa stáča k vrcholovým bodom zákrut vytýčených na pristávacej dráhe kolkami - to ak do neho presadnete z mastodontu X5 M alebo X6 M, ako sa to podarilo nám. Môže sa vám zdať ale aj neisté na tlmičoch, nepresné a silne nedotáčavé, keď si do neho sadnete rovno z M4, ako sa nám pošťastilo v inej časti programu.

Áno, bezprostredné presadanie z jedného auta do druhého má inak nenapodobiteľnú schopnosť umocniť rozdiely, ktoré by sa s odstupom niekoľkých dní či týždňov zdali bezvýznamné. Mozog nakalibrovaný na presnosť, priľnavosť a nabrúšenosť M4 má zrazu problém udržať malý hatchback medzi kolkami, a naopak - keď do neho sadnete po jazde v ťažkotonážnom SUV, máte pocit, že si môžete dovoliť úplne všetko.

Mastodonti v novej generácii

X5 M a X6 M sú vlastne najväčšími novinkami v modelovom rade BMW M, veď sa jedná o vrcholné verzie nových generácií oboch v Amerike vyrábaných SUV. S výnimkou oveľa atraktívnejšej palubnej dosky nečakajte žiadny veľký posun od predchádzajúcich modelov. Dvoma turbodúchadlami preplňovaný osemvalec s výkonom 423 kW udeľuje obom gigantom skvelú dynamiku a enormne široké pneumatiky sa starajú o to, aby priľnavosť len tak neuplynula, fyziku ale neoklamete.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2401.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2366.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2579.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2286.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1274.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2515.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2541.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2501.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2542.jpgVďaka krútiacemu momentu 750 Nm už v 2200 ot./min. sú obe SUV dramaticky rýchle, hoci vážia silno cez dve tony. Pri bezprostrednom porovnaní s inými M modelmi vám ale neunikne, že aj schopnosť bavorských inžinierov oklamať fyzikálne zákony má svoje medze

V porovnaní so svojimi menšími súrodencami akcelerujú tieto M modely pozvoľnejšie, do zákruty sa skladajú rozvážnejšie a pri brzdení i pri zatáčaní vyžadujú viac rozvahy. Rolu prestížneho über-SUV plnia výborne, ale športové auto v tradičnom zmysle v nich naozaj nehľadajte.

To isté svojím spôsobom platí o BMW M6, ale v oveľa menšej miere. Na vyvádzanie na okreskách je príliš dlhé aj široké. Keď ale dostane zodpovedajúci priestor a zákruty s väčším polomerom, predvedie, čo vďaka nízkemu ťažisku dokáže. Je precízne, výborne vzdoruje nedotáčavosti a zo zákruty sa nechá vyviezť na zadných kolesách (usporiadatelia nedovolili úplnú deaktiváciu stabilizačného systému).

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1157.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1159.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1160.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1172.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1191.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1192.jpg
BMW M6 je poháňané turbomotorom V8 s výkonom 412 kW; jeho silu prenáša na zadné kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka s prispením aktívneho M diferenciálu

BMW M6 dostalo vlani veľmi jemný facelift, ale aj predtým patrilo toto kupé s dlhou prednou časťou, krátkou zadnou časťou a širokým postojom k tomu najatraktívnejšiemu v dnešnej ponuke BMW. Turbomotor V8 tu pôsobí ostrejším a agresívnejším dojmom než v X6 M - po prvé preto, že poháňa ľahšie a aerodynamickejšie auto, po druhé preto, že je tu spriahnutý s dvojspojkovou prevodovkou, nie s meničovým automatom.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9924.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2241.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD0018.jpgNa klznej ploche vynikne súhra elektronicky riadeného diferenciálu, adaptívnych tlmičov a stabilizačného systému, ktorý ponúka aj režim MDM s obmedzenými intervenciami

Čo do subjektívne vnímaných schopností a zážitku z jazdy sa ale aj emkové grand tourismo musí skloniť pred de facto vlajkovou loďou radu M.

Kupé BMW M4 nie je najrýchlejšie, najdrahšie ani najpompéznejšie, ale keď do neho preskočíte z ktoréhokoľvek iného modelu, okamžite cítite, že na ňom si mníchovskí konštruktéri a ladiči dali extra záležať.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9675.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9325.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1811.jpgV bielej možno vyzerá nenápadne, ale dynamika, charakter motora, brzdy aj agilita radia M4 do vrcholnej ligy športových áut; aj inak ostrá M6 pôsobí vedľa nej ako rozvážne GT

Či už sa jedná o prudký a dychtivý nástup preplňovaného motora, jeho presvedčivú gradáciu pred červeným poľom, odozvu brzdovej sústavy alebo schopnosť predných pneumatík držať sa letiskového betónu pri brutálnych zmenách smeru, je toto emko kategória sama pre seba. Naozaj nepreháňam, keď píšem, že aj tá M135 sa po presadnutí z M4 zdá prvých pár sekúnd rozkolísaná, gumová a pomalá ako rodinné MPV.

M6 bude ešte rýchlejšie

Rastúcej šírke ponuky modelov BMW M zodpovedá aj rast predajných čísel. V roku 2014 sa predalo 45 tisíc automobilov s ikonickým písmenom na ľadvinke - to predstavuje medziročný nárast o 44 percent! Z tých štyridsaťpäť tisíc pripadá 21 na "pravé" emká a 24 na modely M Performance, ako je napríklad M135.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1945.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1894.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1941.jpgKomu česť, tomu česť - kolegovia Peter Hanke a Ondro Chamilla predčili pri driftovaní na mokrom skidpade všetkých ostatných novinárov z niekoľkých krajín rozdielom triedy

Divízia M ale nezaspáva na vavrínoch a stále vymýšľa niečo nové aj pre existujúce modely. Pre M3 a M4 je tak po novom v ponuke športový výfuk, ktorý ponúka o 32 percent nižšiu hmotnosť a predovšetkým dramatickejší zvukový prejav radového šesťvalca.

Model M6 bude zase od júla k dispozicii so staronovým paketom Competition, ktorý obsahuje zvýšenie výkonu o 40 koní a krútiaceho momentu o 20 Nm. Výsledkom sú príjemne guľaté čísla: 600 koní a 700 Nm. Akcelerácia 0-100 km/h sa vďaka tomu skráti o 0,3 s, na 3,9 s, na dosiahnutie dvojnásobnej rýchlosti potom bude stačiť 11,8 s (-0,8 s). Súčasťou paketu bude takisto tuhší podvozok, 20-palcové kolesá a športový výfuk.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY