vytisknout velikost písma Od Felicie po Octaviu RS: 10 najlepších ojazdených áut značky Škoda

Vozidlá domácej značky Škoda sú na našom trhu nových a hlavne ojazdených vozidiel najobľúbenejšie. A určite to nie je dané len patriotizmom. Sú to jednoducho dobré autá. Ale ktoré sú vôbec najlepšie? Snažili sme sa dať dohromady desiatku rôznych škodoviek v rôznych cenových reláciách. Každá z nich má pochopiteľne svoje muchy, ako všetky jazdenky. Všeobecne ale platí, že s nimi nešliapnete vedľa.
Od Felicie po Octaviu RS: 10 najlepších ojazdených áut značky Škoda

10. Škoda Felicia 1.3 MPI

Ak chcete niečo, čo sa dá zaobstarať za pár stoviek eur, mohla by byť zachovalá Felicia pomerne solídnou voľbou. Iste, nie je to žiadna hitparáda z hľadiska štýlu, dynamiky, bezpečnosti a komfortu, ale na posúvanie medzi dedinami a obcami je vlastne stále plne dostačujúca.

skoda-felicia-1.jpgskoda-felicia-2.jpg

Obrovskou výhodou sú veľmi lacné diely, jednoduché opravy a skutočnosť, že vám to pomôže spraviť hociktorý karážový kutil. Hľadajte auto, ktoré nie je extrémne napadnuté koróziou. Bude to trochu oriešok, ale s Feliciou sa dá vždy niečo urobiť, aby aspoň ďalší rok do nasledujúcej technickej kontroly jazdila. A potom zase... A tak to ide stále dookola.

Pre ľudí s veľmi obmedzeným rozpočtom predstavuje Felicia asi najjednoduchšiu cestu k relatívne spoľahlivému autu. Dlhodobé prevádzkové náklady má naozaj nízke a nie je tu žiadne extrémne riziko. Svoje dva alebo tri posledné roky si vždy odpracuje so cťou.

9. Škoda Fabia 1.4 MPI

Prvá generácia Fabie stojí za zlepšeným imidžom automobilky Škoda predovšetkým na západoeurópskych trhoch. Je pevná, bezpečná a dobre navrhnutá. Jej konštrukčná jednoduchosť je ale bonusom pre niekoho, kto hľadá ojazdené auto za dobrú cenu (zhruba 1 000 až 1 500 eur).

skoda-fabia-1.jpgskoda-fabia-2.jpg

Klasický motor 1,4 l s rozvodom OHV je pozostatkom z čias Felicií a Favoritov. Mechanicky drží, len je potrebné doň investovať. Tesnenie pod hlavou už pravdepodobne niekto menil, potom nejakú dobu vydrží. Rovnako tak reťazový rozvod vačky sa porieši raz po 250 000 km a potom už máte pokoj. Chce to len meniť každých 10 000 km olej a každé dva tri roky chladiacu kvapalinu.

Hľadajte kus bez korózie a bez tuningu a radšej sa zmierte s chudobnou výbavou. Airbag vodiča dostanete vždy, posilňovač riadenia tiež (okrem verzie Junior). Jediným rizikom je práve elektromechanický posilňovač, ktorého repas vás môže vyjsť na tristo eur. Ale bez neho sa dá tiež žiť, len sa trochu narobíte.

8. Škoda Fabia I Combi 1.4 16V

Fabia prvej generácie dostala v poslednom ťažení (od apríla 2006 do decembra 2007) podarený motor 1.4 16V s výkonom 59 kW, nájdete ho pod výrobným kódom BUD. Je to zásadne modernizovaná jednotka, ktorá sa dostala aj do Octavie a druhej generácie Fabie. Keď si postrážite výmenu remeňových rozvodov každých 90 000 km, tento motor vydrží a bude jazdiť mimo mesto do šiestich litrov.

skoda-fabia-I-fl-1.jpgskoda-fabia-I-fl-2.jpg

Už navyše nemá problémy so spotrebou oleja a dynamicky na prvú generáciu Fabie bohato stačí. Do hatchbacku sa nedával a sedan nie je príliš praktický. Hľadajte teda kombi z roku 2007. To je posledný ročník, takže všetky detské choroby už boli u jednotkovej Fabie dávno vychytané.

Nechcite ale prestavbu na LPG, tento motor má aj na obyčajný benzín dostatočne rozumné prevádzkové náklady. Plyn mu zoberie cennú dynamiku a môžete mať problémy so štartovaním. Nezabudnite tiež meniť každých 12 až 15 000 km olej, najmä pri kusoch s vysokým nájazdom.

7. Škoda Octavia I 1.9 TDI

Toto je česká stálica a niet sa čomu diviť. Prvé verzie klasického tédéíčka s rotačným čerpadlom sú neuveriteľne pevné motory a dokonca sa aj oplatí investovať do ich veľkej generálky. Ich robustnosť a vidina dlhodobej a lacnej prevádzky stojí za každé euro.

skoda-octavia-i-1.jpgskoda-octavia-i-2.jpg

Je zaujímavé, že tieto Octavie stále stoja okolo 3 tisíc eur, zatiaľ čo porovnateľný model s iným motorom sa predáva zhruba za polovicu. Pokiaľ ale včas meníte olej, k motoru 1.9 TDI sa správate slušne a nechávate ho servisovať u skúseného odborníka, vydrží pokojne milión kilometrov. Možno aj viac.

Jedinou citlivou vecou sú rozvody, respektíve ich nastavenie pri výmene každých 90 000 km. Túto prácu zverte len niekomu, kto má potrebné vybavenie a šikovné ruky. Keď sa o auto budete starať, naozaj vydrží a dlhodobo zvládne jazdiť za štyri a pol litra na 100 km.

6. Škoda Fabia II 1.4 16V

Druhá generácia Fabie síce už pôsobí pre niekoho zastaralo, ale z hľadiska úžitkových vlastností jej v podstate nie je čo vytknúť. Benzínová atmosférická tisícštyristovka predstavuje úplne dostatočný pohon s rozumnou spotrebou a náklady. Len nezabudnite každých 90 000 km vymeniť remeňové rozvody, nech máte pokoj.

Skoda-Fabia-II-1.jpgSkoda-Fabia-II-2.jpg

Síce vás to vyjde na 300 eur, ale to je spolu s výmenami oleja po 15 000 km alebo raz za rok prakticky jediný zásadný výdavok, ktorý vás čaká. Inak to len jazdí a jazdí a jazdí. Pozor ešte na podvozok. Klepajúce tyčky stabilizátora vyriešite za pár eur, horné uloženie tlmičov sa tiež opravuje len raz okolo 100 000 km.

Z hľadiska dlhodobých nákladov je táto benzínová Fabia asi najrozumnejšou voľbou na trhu. Všetko na ňu zoženiete lacno a kazí sa zriedkavo, nie pravidelne. Vlastne sa nekazí skoro vôbec, keď jej dávate, čo potrebuje. Je to auto za všetky drobné.

5. Škoda Fabia II 1.6 16V AT

Tisícšesťstovka je hlučnejšia než motor 1.4 16V a vezme si osem litrov, ale do nášho zoznamu ju dávame kvôli automatickej prevodovke. Samočinné radenie získava na popularite a predovšetkým poskytuje slobodu pohybu ľuďom, ktorí radiť nechcú alebo zo zdravotných dôvodov nemôžu.

Skoda-Fabia-II-AT-1.jpgSkoda-Fabia-II-AT-2.jpg

Fabia druhej generácie s šesťstupňovým automatom je výborná voľba, nič lepšie v cenovej relácii okolo 5 tisíc eur nekúpite. Tisícšesťstovka má reťaz, ktorá sa výnimočne prihlási o slovo po zhruba 120 000 km, ale to sa týka predovšetkým manuálov. Pri automate napodiv reťaz aj po 150 000 km stále drží a závady nevykazuje ani samotný automat s hydrodynamickým meničom, pokiaľ v ňom každých 60 000 km vymeníte olej. Je smutné, že túto výbornú prevodovku nahradil koncern poruchovým sedemrýchlostným DSG. Ale to viete, tabuľkové emisie...

Všeobecne je vo Fabii II dosť miesta, výhľad z auta je perfektný, zoženiete na ňu všetko a vždy ju dobre predáte. A osem až deväť litrov vám bude v meste žrať každý automat. Vďaka dlhej šestke si verzia s automatom povie mimo mesto o šesť a pol litra, čo je paradoxne asi o pol litra až liter menej ako v manuáli s krátkou päťkou.

4. Škoda Rapid 1.2 TSI

Hoci mal motor 1.2 TSI spočiatku zlú povesť kvôli kazovým reťazovým rozvodom, koncern na ňom pracoval a nakoniec sa ho podarilo vylepšiť. Lenže zatiaľ čo v Octavii a Fabii musíte pátrať, či už má odolnejšiu reťaz, v Rapide dostanete zosilnené prevedenie rozvodov vždy. To je obrovská výhoda.

Skoda-Rapid-1.jpgSkoda-Rapid-2.jpg

Rapid je aj konštrukčne jednoduchý a ľahko sa naň poskytuje servis. Svojou primitívnosťou trochu pripomína prvú generáciu Fabie. Pre niekoho, kto toto auto vyfasoval namiesto Octavie, to možno bola zlá správa. Ale pre tých, čo kupujú jazdenky a riešia prevádzkové náklady zo svojho, je to správa rozhodne dobrá. Stačí len dodržiavať základné servisné zásady, ako je výmena oleja najneskôr po 15 000 km alebo citlivé zaobchádzanie za studena, a Rapid s motorom 1.2 TSI vydrží veľa.

Z hľadiska dlhodobých prevádzkových nákladov je tento motor zrejme najlepšou voľbou, pretože oproti dieselu 1.6 TDI nemá výrazne horšie spotrebu (ak ho neženieme stošesťdesiatkou po diaľnici) a nehrozí obrovskými jednorazovými investíciami (DPF pre 1.6 TDI stojí tisíc eur). Z tohto trochu opomínaného vozidla by sa mohol stať postupom času bazárový trhák, po ktorom bude zhon.

3. Škoda Octavia II 2.0 TDI CR

Druhé generácie Octavie je solídny model, ale už toho za sebou bude mať veľa. Napriek tomu by sa dal ešte nájsť solídny kus po modernizácii s motorom 2.0 TDI a vstrekovaním common-rail. Na rozdiel od verzie PD sú vstrekovače spoľahlivejšie a pri verziách s filtrom DPF už regenerácia problémy nerobí. Za modernejší motor Euro 5 (áno, ten, čo podvádzal emisné testy) bez vírivých klapiek v saní a so spoľahlivejšími (a na opravu lacnejšími) vstrekovačmi si však priplatíte.

Skoda-Octavia-2009-1600-1c.jpgSkoda-Octavia-2009-1600-1e.jpg

A pretože Octavia patrí v rámci koncernovej politiky medzi modely "nižšej kategórie", nemá motor vyvažovací hriadeľ, takže odpadá riziko náhleho zlyhania mazania vinou opotrebovaného unášača olejového čerpadla, čo postihuje staršie šestnásťventilové dieselové Superby, Passaty a vozidlá Audi, akokoľvek to pri verzie TDI- CR už nie je taký strašiak ako pri TDI-PD. Hľadajte Octavie s kódom motora CFHC. Tam sa nemá prakticky čo rozbiť.

Postrážte si, aby servis pri prvej výmene rozvodov poriešil chúlostivé uchytenie napínacej kladky v hliníkovom bloku. Potom už platia len zásadné poučky ako kvalitná nafta, olej po 15 000 km a opatrné zahrievanie a dochladzovanie. Verzia 2.0 TDI-CR už tiež toľko neničí dvojhmotové zotrvačníky. Vyhnite sa ale načipovaným autám, výkon 103 kW bol pre tento motor akurát, verziám 125 kW (v modeli RS) až podozrivo často praskala hlava. A ešte jeden bonus. Ak nechcete radiť, k dvojlitru bolo vždy solídne DSG so šiestimi rýchlosťami s mokrými spojkami. Stačí každých 60 000 km meniť olej, potom funguje výborne.

2. Škoda Octavia III 1.6 TDI

Tretia generácia Octavie sa aj s dieselom dostáva v bazároch pod hranicu 10 000 eur a za 8 už kúpite solídny kus bez luxusnej výbavy. Centrál, elektrické okná vpredu a klimatizáciu dostanete vždy. Len bude mať také auto najazdených už skoro 200 000 km, ale to nič neznamená. Motor 1.6 TDI sa zatiaľ ukazuje ako spoľahlivá jednotka, ak sa o ňu majiteľ riadne stará.

Skoda-Octavia-2013-1600-12.jpgSkoda-Octavia-2013-1600-26.jpg

Motor 1.6 TDI CR predstavuje zaujímavú voľbu pre držgrošov. Má pevný zotrvačník a ak sa nepohybujete len po meste, o DPF vedieť nebudete
Oproti dvojlitrom ale motor 1.6 TDI CR má ešte jednu nespornú výhodu. V kombinácii s päťstupňovým manuálom MQ250 má večný pevný zotrvačník. Síce trochu zaduní pri rozjazde, ale prežije všetko. Jediným slabším miestom sú citlivejšie vstrekovače, takže nedobehne na dedine autobus alebo traktor. Chce to kvalitnú aditivovanú naftu.

Ak sa potom nepohybujete len po meste, filter DPF sa stačí regenerovať a ani po 250 000 km o ňom vedieť nebudete. Bohužiaľ práve chybné DPF v utrápených služobných autách s oneskorenými výmenami oleja, ktoré vás bude stáť aj viac ako 1 000 eur, je záležitosť, kvôli ktorej sa inak solídna motorizácie nestretla s dostatočným pochopením.

1. Škoda Octavia II RS 2.0 TFSI

Keď chcete rýchlu jazdu so škodovkou, najistejšou je práve druhá generácia Octavie RS ešte s motorom 2.0 TFSI. Kým diesel 2.0 TDI-PD 16V je pascou a dierou na peniaze, benzínové ERES je oveľa spoľahlivejšie. Pohonná jednotka patrí do staršieho konštrukčného radu EA113, takže má ešte remeňové rozvody, ktoré stačí raz za čas vymeniť.

Skoda-Octavia-RS-II-1.jpgSkoda-Octavia-RS-II-2.jpg

Praskajúcu skriňu turba už zrejme niekto riešil, každopádne to stojí za investíciu. Motor 2.0 TFSI síce potrebuje k optimálnemu chodu Natural 98, ale ak toho nenajezdíte veľa, dá sa to vydržať. Navyše dobre znáša čiptuning až niekam k 250 koňom. Potom ale pozor na spojku a tiež na to, aby stíhali brzdy.

Spoľahlivá je aj šesťstupňová prevodovka DSG, ak sa v nej pravidelne menil olej každých 60 000 km. Avšak s manuálom je toto úplne istá voľba. Na rozdiel od naftového RS by tiež to benzínové nemuselo mať najazdených tristo tisíc.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY