vytisknout velikost písma Octavia 2.0 TDI najazdila 500.000 km. Preklepli sme ju s expertom na jazdenky

Autá, ktoré nám požičiavajú priamo automobilky, väčšinou žiaria novotou a na tachometri majú maximálne nízke jednotky tisícov najazdených kilometrov. Nie ako táto strieborná Octavia, pre ktorú sme si pripravili špeciálnu sériu skúšok.
Octavia 2.0 TDI najazdila 500.000 km. Preklepli sme ju s expertom na jazdenky
Zoznam kapitol
  1. Škoda Octavia „500“: Prehliadka s odborníkom
  2. Kompletná fotogaléria

Slovenskí motoristi sa boja áut s vysokými nájazdmi ako čert kríža. Aby aj nie, keď ich prefíkaní obchodníci s ojazdenými autami postupne "naučili", že bežné auto má po piatich alebo viacerých rokoch prevádzky najazdené sotva stotisíc kilometrov. Strieborná Škoda Octavia 2.0 TDI z roku 2004 ale svoju históriu netají - na jej počítadle najazdených kilometrov svieti číslo presahujúce päťsto tisíc.

Škoda Octavia 500 000 km 28.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 62.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 27.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 60.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 53.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 65.jpg
Aj po pol milióne kilometrov vyzerá Octavia z odstupu zachovale; zblízka však jej stav prezrádzajú nielen početné kozmetické poškodenia, ale aj olúpané logo

Pol milióna kilometrov nabehla s jediným vodičom, ktorý ju najskôr používal vo firme ako služobné auto a následne ju odkúpil k súkromnému používaniu. Keď nakoniec zostala na protiúčet u dealera Škody, mala kompletne doloženú servisnú históriu v autorizovanom servise. Kvôli starobe nemohlo byť auto zaradené do značkového programu jazdeniek Škoda Plus, ale predával ho autorizovaný dealer. Dopytovaná cena predstavovala cca 2 tisíc eur.

Z bazáru späť k výrobcovi

Záujem prejavila samotná Škoda - kohosi z tlačového oddelenia napadlo, že by nebolo zlé auto odkúpiť a požičiavať ho médiám ako dôkaz, že pri pravidelnej údržbe a používaní originálnych dielov nemusí ani 500 000 km znamenať lístok na vrakovisko.

Ponuku prejsť sa so značne ojazdenou Octaviou, navyše poháňanú pomerne problematickým motorom 2.0 TDI PD, sme radi využili aj my. Na rozdiel od niektorých iných redakcií sme sa ale nechceli uspokojiť s banálnym konštatovaním, že auto nejako jazdí a drží pokope.

Náš plán má tri fázy: najprv "Octaviu 500", ako jej začala hovoriť sama Škodovka, necháme prehliadnuť expertom na preverovanie jazdeniek Alešom Zichom. Potom na valcovej skúšobni zmeriame jej výkon a prostredníctvom diagnostiky overíme stav hnacieho agregátu. A na záver zmapujeme, koľko peňazí nechal pôvodný majiteľ za tých 10 rokov prevádzky v servise.

Škoda Octavia 500 000 km 24.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 45.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 37.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 41.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 44.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 39.jpgOšúchané okolie spínača svetlometov a sťahovanie okien označuje Aleš Zich za typické pre všetky Octavie s vysokým nájazdom; plastový okraj sedadla spolujazdca nedržal na mieste; volant bol nedávno vymenený; takmer ako nové vyzerajú aj sedadlá (pretože majiteľ používal poťahy), ale len na povrchu - výplne sú presedené

V dokumentácii k autu nachádzame kompletne vyplnenú servisnú knižku a tiež knižku šekov, ktorá majiteľov starších škodoviek oprávňuje k obstaraniu originálnych dielov za zvýhodnené ceny. Množstvo utŕžených poukážok svedčí o tom, že pôvodný majiteľ tejto možnosti hojne využíval.

Škoda hovorí, že majiteľ nechával na aute meniť všetko, čo nebolo stopercentné, ale vonkajší vzhľad auta tomu tak celkom nezodpovedá. Na pravých predných dverách, veku batožinového priestoru aj zadnom nárazníku nachádzame početné odreniny. Podľa Aleša Zicha z firmy AZ Auto Consulting ale takto bežne vyzerajú Octavie s menej ako polovičným nájazdom. "Na tie kilometre je to ešte celkom pekné auto," hovorí odborník na preverovanie jazdeniek.

Nové brzdy, nový volant…

"Ale všetko na ňom nie je pôvodná, všakže? Vidím, že má úplne nové brzdy, "konštatuje po zbežnom pohľade ku kolesám, bez toho aby sa smerom ku kolesám naozaj poriadne zohol a pozrel. Má pravdu, Škoda nechala vymeniť na všetkých kolesách obloženie aj kotúče.

Po usadnutí na sedadlo vodiča si Zich okamžite všíma nového volantu (jedná sa o lacnú plastovú variantu bez koženého poťahu) a hovorí, že sedačka je totálne presedená. Na pohľad pritom vyzerá ako nová, pôvodný majiteľ mal totiž vo vozidle poťahy. Silné ošúchané hlavica radiacej páky, okolie spínača svetlometov a konzoly s tlačidlami ovládania okien na dverách vodiča označuje za typické pre všetky Octavie s vysokým nájazdom.

Práve tak aj hlučnejší ventilátor klimatizácie. "Do sto päťdesiatich alebo dvestotisíc bývajú tiché, potom sa často začínajú ozývať," hovorí po naštartovaní, ktoré tentokrát prebehlo hladko. Po zahriatí sa ale motor musí chvíľu prehovárať štartérom, než naskočí.

Hlava snáď už nehrozí, turbo áno

Už po prvých desiatkach metrov je jasné, že agregát aj jeho uloženie majú niečo za sebou. Zich upozorňuje na uvoľnený silentblok a tiež na hlučné turbo, ktorého charakteristické pískanie pripomína policajnú sirénu. Skúšaná Octavia 2.0 TDI má motor BKD, teda s rozvodom DOHC a 16 ventilmi, zato bez filtra pevných častíc. Ostatne kyslý zápach za naštartovaným autom už naozaj nie je z dnešnej doby.

Škoda Octavia 500 000 km 25.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 26.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 57.jpg
Prehliadka motorového priestoru odhalila okrem iného aj nedávnu výmenu chladičovej steny; pôvodný nie je EGR ventil ani palivové vedenie

"O tomto motore sa hovorí, že mu pomerne často praská hlava valcov, ale to sa týka len niektorých sérií s nekvalitnými odliatkami," vysvetľuje znalec jazdeniek. A dodáva, že u tohto vozidla po pol milióne kilometrov toto riziko pravdepodobne nehrozí. Závady turbodúchadiel ale motorom BKD cudzie nie sú, hoci niektoré autá najazdia s pískajúcimi turbom aj mnoho desiatok tisíc kilometrov.

Počas skúšobnej jazdy Zich postupne konštatuje, že motor už nemá niekdajšú údernosť a pravdepodobne má už o niečo nižší výkon ako bežné ojazdené auto s čestnými 150 - 250 tis.km, spojka zaberá podozrivo nízko a tlmiče pruženia aj karosérie sú vekom a prevádzkou na slovenských cestách už unavené.

Ľahkú smerovú nestabilitu pri pridaní alebo ubratí plynu Zich pripisuje rôznym drobnejším vôľam na podvozku. Ani radenie už nepôsobí tak precízne ako kedysi a je značne rozvoľnené, hoci presnosť je stále dobrá a páka sa pohybuje v kulise bez odporu. Zich ale zdôrazňuje, že vážnejšie problémy nevidí.

Škoda Octavia 500 000 km 10.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 11.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 1.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 4.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 3.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 12.jpg
Skúška uloženia motora vyžaduje chlapské náradie a silu, zatiaľ čo pri meraní laku príde k slovu moderná elektronika; lemy na A-stĺpikoch patria k miestam, kde možno odhaliť prípadnú opravu po havárii; Zich upozorňuje na únik oleja z výtlačného potrubia od turbodúchadla

Zo skúšobnej jazdy vyšla Octavia 500 so cťou, ešte ju však čaká dôkladná statická prehliadka. Vďaka ústretovosti autoservisu v podzemnej garáži zličínského Globusu máme k dispozícii aj zdvihák, najprv však Zich parkuje vonku a prezerá motorový priestor. "Relatívne nedávno museli meniť EGR ventil, pôvodné by rozhodne takto nevyzeral," hovorí. Po demontáži plastového krytu motora upozorňuje, že to isté sa týka aj palivového vedenia. Následne s LED svietidlom skúma prednú časť motorového priestoru.

"Asi to bolo opravované po búračke na predku, v roku 2011 alebo neskôr," dodáva pre nás v tú chvíľu trochu záhadne. (Servisná história vozidla, ktorú sme od Škody dostali v Exceli, mu dáva zapravdu - v auguste 2011 prebehla výmena chladičovej steny.)

Zich tiež upozorňuje na viditeľné úniky oleja, hoci motor bol očividne nedávno dôkladne očistený.

IMG_4026.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 9.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 13.jpg
Vďaka ústretovosti autoservisu v Zličínskom Globuse sme si mohli prezrieť Octaviu 500 tiež zospodu, čoho sa expert na jazdenky zhostil naozaj dôkladne

Pri zdvíhaní auta na zdvihák si všímame, že chladič klimatizácie má dosť. Jeho výmena do budúceho leta by asi bola nevyhnutná. Zich sa skláňa pod auto a v rýchlom slede chŕli jeden postreh za druhým. "Už pred časom bol menený pružný medzikus výfuku spolu s trubkou a držiakom (bežná vec obvykle pri nájazde okolo 150 - 200 tisíc km); zadné pružiny nie sú nič moc; vidíte tú lišaj na hlavných ramenách zadnej nápravy a všade okolo? Tie sa väčšinou tvoria, keď auto niekoľko mesiacov stojí. "Zase má pravdu, Octavia 500 čakala u predajcu na nového majiteľa niekoľko mesiacov.

Škoda Octavia 500 000 km 21.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 15.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 7.jpg
Zďaleka nie všetko je pôvodné - menený bol pružný medzikus výfuku a tiež obe poloosi vyzerajú mladšie ako zvyšok auta; takto čistý kryt motora by podľa Zicha v bazáre iste signalizoval snahu zamaskovať netesnosti v motorovom priestore

Väčšiu pozornosť venuje stavu zadnej nápravy a najmä uloženiu ramien. "Podľa jazdnej skúšky tie silentbloky ešte držia, ale vidíte, že to majú skoro za sebou. Guma je pľuzgierovitá a čo nevidieť vypadne. "Podľa neho sa ale jedná de facto o spotrebný materiál a skôr než za zistenie vady označuje svoj ​​postreh za konštatovanie stavu. "Prinajlepšom za dvadsať tisíc kilometrov bude zadná náprava zrelá na rekonštrukciu," uzatvára.

Škoda Octavia 500 000 km 19.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 18.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 20.jpg
Povrchová korózia zadných ramien svedčí o dlhšej odstávke vozidla; sama o sebe problém nepredstavuje - na rozdiel od opracovaných silentblokov. Keby chcel potenciálny nový majiteľ mať auto v poriadku, čakala by ho rekonštrukcia zadnej nápravy

Vpredu vidíme poloosi, ktoré vyzerajú ako vymenené v nedávnej dobe, nové však nie sú. Pomocou montážnej páky zisťujeme, že silentbloky motora sú už vylisované, ten spodný je mäkký a dokonca aj natrhnutý. Tlmiče pruženia zatiaľ netečú, ale ako už bolo povedané po jazdnej skúške, svoju funkciu už plnia na hranici prijateľnosti. Pretože sa jedná o súčiastku, ktorá zásadne prispieva k jazdnej stabilite vozidla a jeho správnemu správaniu v hraničných situáciách a pri brzdení, bolo by žiaduce z hľadiska bezpečnosti vozidla ich pre ďalšiu prevádzku vymeniť za nové.

A ešte jedna vec. Ten, kto čistil motor, nezabudol ani na vnútornú stranu spodného krytu. "Tak čistý som snáď nikdy nevidel, keby som to isté videl na ojazdenom aute pred kúpou v bazáre, výrazne spozorniem a veľmi starostlivo preskúmam prípadné úniky oleja a ďalších prevádzkových kvapalín" poznamenáva Zich s úsmevom.

Škoda Octavia 500 000 km 30.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 31.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 32.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 33.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 34.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 36.jpg
Auto malo kompletnú – a kompletne vyplnenú – dokumentáciu

Späť na zemi a na svetle prichádza čas na meranie hrúbky laku. Na ľavom prednom blatníku je síce štandardný, ale Zich má pocit, že blatník mohol byť menený. Vpravo vzadu potom nie je pochýb: "Približne tu, pod viečkom nádrže, je blatník gitovaný," hovorí Zich. "Zrejme sa jedná o opravu po nejakej odrenine alebo ľahkom náraze." Neskôr nachádza stopy po opravách aj na pravých zadných dverí a nosníka strechy na pravej strane. Vážnejšou haváriou, ktorá by znižovala ďalšiu bezpečnosť vozidla však toto vozidlo podľa Zicha určite neprešlo.

Investície vyžaduje, ale do šrotu ešte nemusí

Keby sme si ho pozvali ako zákazníci s tým, že chceme auto kúpiť, odporučil by nám ho? "Samozrejme by záležalo na cene," hovorí, "ale vzhľadom k nájazdu je to vlastne ešte celkom pekné auto. Záujemca by musel v dohľadnej dobe počítať s výdavkom na rekonštrukciu zadnej nápravy, výmenou silentbloku motora, výmenou všetkých tlmičov a turbo tiež môže odísť každú chvíľu - ale nemusí. Inak ale toto auto môže ešte dobre poslúžiť, rozhodne nie je zrelé na vrakovisko."

Odborník na preverovanie jazdeniek Aleš Zich teda vystavil Octaviu 500 pomerne priaznivému hodnoteniu, vlastne priaznivejšiemu, než sme na začiatku sami očakávali. Nabudúce sa pozrieme na to, čo o stave hnacieho agregátu prezradí valcová skúšobňa a diagnostika.

Škoda Octavia 500 000 km 47.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 48.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 49.jpg

Škoda Octavia 500 000 km 50.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 51.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 52.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY