vytisknout velikost písma Octavia 2.0 TDI najazdila 500 000 km. Vieme, koľko to stálo majiteľa

Pred niekoľkými týždňami sme s expertom na jazdenky podrobne prezreli Škodu Octavia 2.0 TDI, ktorá nabehla 500 000 km - a na rozdiel od mnohých iných sa k tomu hrdo hlásila. Článok sa stretol s obrovským záujmom čitateľov. Dnes naň nadviažeme pokračovaním, v ktorom zmapujeme, koľko peňazí nechal majiteľ za 10 rokov prevádzky v servise.
Octavia 2.0 TDI najazdila 500 000 km. Vieme, koľko to stálo majiteľa
Zoznam kapitol
  1. Octavia 2.0 TDI najazdila 500 000 km
  2. Octavia 2.0 TDI najela 500 000 km: Fotogaléria

Že auto nestojí len benzín (poprípade naftu) a pneumatiky, vie každý motorista. Skúsili ste ale niekedy spočítať, na koľko peňazí vás vlastníctvo auta naozaj vyjde? Fascinujúci vhľad do nákladov na údržbu a opravy nám poskytla "Octavia 500" - Octavia 2.0 TDI, ktorá počas desiatich rokov nabehla 500 000 km a nakoniec sa ocitla vo vlastníctve Škody. Od väčšiny podobných áut sa líši tým, že celú dobu navštevovala autorizovaný servis a všetky plánované i neplánované servisné úkony sú u nej starostlivo zdokumentované. 

O Octavii 500 sme prvýkrát písali, keď sme ju nechali dôkladne preklepnúť Alešom Zichom, špecialistom na preverovanie jazdeniek:

Ojazdené autá | Život šoféra | Škoda | Škoda Octavia

Octavia 2.0 TDI najazdila 500.000 km. Preklepli sme ju s expertom na jazdenky

Bývalý majiteľ, dnes už penzista a bývalý stavebný inžinier z Brna, používal túto Octaviu na služobné účely, než ju odkúpil do súkromného vlastníctva. A v úlohe firemného auta nemala ľahký život. "Mesačne som najazdil päť až šesť tisíc kilometrov, z toho časť po stavbách," hovorí bývalý majiteľ.

Škoda Octavia 500 000 km 64.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 63.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 29.jpgLen raz za 10 rokov a 500 000 km ostala táto Octavia nečakane stať kvôli poruche; opráv má ale za sebou celý rad

Pravidelné prehliadky spojené s predpísanými úkonmi údržby stáli počas rokov niečo vyše 2 500 eur. Olej v motore bol menený 18x (vďaka vysokým ročným kilometrovým nájazdom priemerne teda skoro dvakrát do roka!), Rozvody štyrikrát, vzduchový filter takisto:

Servisné úkony predpísané výrobcom
rok km olej palivový filter vzduchový filter brzdová kvapalina rozvody napínacia kladka
1 55 555 2          
2 111 111 2 1 1 1 1  
3 166 667 2 1        
4 222 223 2   1 1 1 1
5 277 779 2 1        
6 333 335 2 1 1 1 1  
7 388 891 2          
8 444 447 2 1 1 1 1 1
9 500 003 2 1        
Počet celkem   18 6 4 4 4 2
Eur   1 834 229 88 53 561 163
          Servis celkom 2 928 eur
Ceny pravidelných úkonov
Výmena   materiál čas (h) práca eur celkom eur
Brzdová kvapalina   120 0,5 9 13,32
Palivový filter   961,71 0,2 3,60 38,21
Prachový filter   335,17 0,1 1,80 13,86
Vzduchový filter   559 0,1 1,80 21,92
Olej + prehliadka 450*3,8+50+271 2031 1,6 28,79 101,89
Rozvody   2451 2,9 52,19 140,4
Napínacia kladka 2221,56 0,1 1,80 81,76

Niektoré úkony však majiteľ chcel nad rámec servisného plánu. Napríklad mnohokrát opakované nastavovanie geometrie žiadal podľa svojich vlastných slov preto, že s autom jazdil aj v neupravenom teréne. "Na stavbách nie je núdza o diery, blato a kamene, takže som geometriu nechával nastavovať pravidelne, aby som mal istotu, že je auto v poriadku," vysvetlil nám ochotne po telefóne. 

Z pohľadu bežného záujemcu o jazdenku sú asi najzaujímavejšie tie návštevy servisu, ktoré majiteľ dopredu neplánoval. 

Raz za tých 10 rokov postihla Octaviu závada tak vážna, že zostala nepojazdná. "Okrem služobných ciest som jazdil do francúzskych Álp, do Chorvátska, a vždy som došiel. Raz som ale vyrazil pre manželku do susedného mesta, keď sa z motorového priestoru začali ozývať čudné zvuky. Zastavil som a už nenaštartoval," spomína majiteľ. Zadretý alternátor znamenal pre majiteľa (respektíve jeho vtedajšieho zamestnávateľa) faktúru na 740,97 eur. 

Čo ale vyhlásené bolesti motorov 2.0 TDI BKD ako turbo, hlava, vstreky?

Obvyklí podozriví tentokrát nehnevali

Zaručene pravdivé historky, ktoré sa šíria medzi ľudom motoristickým, tu dostávajú poriadne na frak. Hlava valcov sa síce demontovala a rovnala, keď sa v cca 260 000 km menilo jej tesnenie, ale je stále pôvodná. "To nie je zase tak zvláštne," hovorí Marek Leichmann z firmy Autonova Brno, kam majiteľ jazdil na servis. "Praskaním trpeli prvé série a väčšinou sa to prejavilo počas prvých 50 000 km." Za opravu vystavil servis faktúru na sumu 1 138 eur. 

Prežili tiež vstreky, podľa Leichmanna s nimi u áut z tejto doby nebývajú problémy.

Prehliadka jazdenky zdarma

Záujemcom o ojazdené škodovky (nemusí ísť práve o Octaviu II) automobilka ponúka bezplatnú prehliadku v autorizovanom servise. Zahŕňa mnoho položiek, okrem iného výpis z diagnostiky a kontrolu prevedenia všetkých dielenských a zvolávacích akcií.

O starostlivosti a snáď aj defenzívnom jazdnom štýle majiteľa svedčia aj neuveriteľné údaje o výdrži tlmičov a bŕzd. Predné kotúče sa na aute prvýkrát menili až pri 332 000 km, na tlmiče došlo o ďalších päťdesiat tisíc kilometrov neskôr. 
Turbodúchadlo síce pôvodné nie je, ale vydržalo úctyhodných 296 312 km, než majiteľ prišiel do servisu kvôli strate výkonu. Oprava sa vtedy riešila repasiou a vyšla na 685,68 eur. "On to bol pán vodič," chváli niekdajšieho majiteľa Leichmann. "Vedel, že má auto na dlho a musí sa o neho starať. Vždy nechával turbo dôsledne dochladiť. "

Drobnejších závad postretlo "Octaviu 500" samozrejme viac. Občas sfrustroval merač hmotnosti nasávaného vzduchu alebo podobné veci. Že je očividne menený EGR ventil, sme si všimli už pri prehliadke auta. S podobnými závadami by ale u dieselov s vysokým nájazdom mal byť zmierený každý motorista. 

Horšie než motor odolávala zubu času prevodovka. V 222 000 km prišiel majiteľ do servisu s tým, že pri zmene zaťaženia sa z útrob vozidla ozývajú cvakavé zvuky. Došlo na výmenu násuvného hriadeľa a keď už bola prevodovka z auta vonku, urobil sa aj zotrvačník a spojka. Oprava vtedy stála 1 720 eur.

Škoda Octavia 500 000 km 31.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 32.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 33.jpg
Servisná knižka „Octavie 500“

Spotrebný materiál? "Brzdové obloženie vydržalo na aute vždy asi dva roky, akumulátor sa za tých desať rokov menil dvakrát," spomína Leichmann z Autonova.

Bolo aj zopár havárii

Celkovú sumu za servis veľmi navýšili opravy po nehodách, ktorých sa za tých 10 rokov predsa len pár prihodilo. Hovorí opäť pôvodný majiteľ vozidla: "Vždy to bola plecharina. Raz do mňa narazil niekto zozadu, inokedy sa to isté stalo mne. Vodič predo mnou sa na križovatke rozbehol, ja som sa rozbehol za ním - a on znova zastavil. "

Asi najzávažnejšiu nehodu Octavia 500 prerobila niekedy pred tromi rokmi, na presný dátum si majiteľ nespomína. Dostal vtedy šmyk pri zmene jazdného pruhu na diaľnici D1, auto prešlo do priekopy a do servisu ho priviezla odťahová služba.

Octavia 500 na brzde

V predchádzajúcom článku sme sľúbili, že podrobíme Octaviu 500 meraniu na valcovej skúšobni, spojenom naviac s diagnostikou. Tento sľub bohužiaľ zostane čiastočne nesplnený. Kvôli chybe softvéru sme nezískali všetky dáta. Aspoň teda pár postrehov technika Adama Bělského z firmy Dieselpower. "Keď auto prišlo, nefungoval mu správne EGR ventil," hovorí. "Po niekoľkých meraniach pod plnou záťažou ale fungovať začal." 

Nameraných 142,14 k a 360,88 Nm je výsledok lepší (v prípade momentu dokonca výrazne), než by zodpovedalo menovitým hodnotám nového vozidla. Škoda uvádzala 140 k v 4000 ot./min. a 320 Nm v 1750-2500 ot./min.

Škoda Octavia 500 3 (1).jpggraf20140902_d1963_m1serie copy.jpg
Meranie prebehlo na valcovej skúšobni firmy Dieselpower

Rozdiely medzi dávkami paliva v jednotlivých valcoch sa pohybovali do +/- 0,3 mg, čo svedčí o tom, že mechanicky je motor stále v dobrom stave. Turbodúchadlo sa ale v celom páse veľmi pretáčalo, až o 0,4 baru v 4000 ot./min, čím možno vysvetliť namerané hodnoty. Jeho lopatky ale neboli stuhnuté, regulácia geometrie fungovala správne. "Odporučili by sme demontáž a kontrolu turbodúchadla, prípadne jeho výmenu za nové. Samozrejmosťou by bola aj výmena podtlakových hadičiek," hovorí Bělský z Dieselpower.

Výmena chladičovej steny, na ktorú minule upozornil náš expert na jazdenky, prebehla v dôsledku čelného nárazu v roku 2011. Opravoval sa aj predný nárazník vrátane pravej prednej hmlovky. Pre ilustráciu, oprava tejto nehody stála 1 074,50 eur. Celkové výdavky za opravy po haváriách presiahli za desať rokov sumu 7 tisíc eur.

Škoda Octavia 500 000 km 61.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 51.jpgŠkoda Octavia 500 000 km 56.jpgPôvodný majiteľ jazdil do autorizovaného servisu aj na prezúvanie pneumatík

A súčet všetkých nákladov dohromady? Na konci dlhého Excelu so súpisom všetkých úkonov svieti na prvý pohľad dychberúca cifra 19 570 eur.

Nejde len o prehliadky a opravy

Vypadli vám oči z jamiek? Tak si ich zase vráťte na pôvodné miesto, zhlboka sa nadýchnite a v pokoji vezmite do úvahy nasledujúce. Okrem pravidelného servisu a nutných opráv táto na pohľad horibilná suma zahŕňa už spomínané preventívne úkony, ale aj pravidelné výmeny pneumatík (áno, majiteľ robil v autorizovanom servise aj obutie), umývanie auta a dokonca aj zapožičanie náhradného vozidla vždy, keď servisný úkon vyžadoval odstávku dlhšiu ako niekoľko málo hodín. 

Očividne nemá zmysel vyvodzovať všeobecný záver, že nabehnúť s Octaviou pol milióna kilometrov stojí na servise 19 tisíc eur. Chápte príbeh "Octavie 500" skôr ako zaujímavú ilustráciu faktu, ktorý si pri nákupe auta plne pripúšťa len málokto - že jeho prevádzka a údržba nás budú v nasledujúcich rokoch stať naozaj nemalé peniaze. Výdavky sa počas rokov sčítajú, hoci práca aj diely práve v Škode patria na tunajšom trhu k tým najlacnejším.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY