vytisknout velikost písma Obrazom: Range Rover Holland & Holland vyráža na lov bohatých

Britská automobilka Jaguar Land Rover sa chce po vzore iných prémiových značiek viac zamerať na individuálne úpravy svojich modelov pre najzámožnejšie klientelu. Novo založené oddelenie Special Vehicle Operations predvádza svoje možnosti exkluzívnou limitovanou edíciou Holland & Holland.
Obrazom: Range Rover Holland & Holland vyráža na lov bohatých
Zoznam kapitol
  1. Range Rover Holland & Holland
  2. Range Rover Holland & Holland: Fotogaléria

Čo majú spoločné tradičný britský výrobca terénnych automobilov a tradičný britský výrobca loveckých a športových zbraní? Oveľa viac, než by sa mohlo nezasvätenému zdať. Range Rover sa pred rokmi zrodil z potreby anglickej šľachty obchádzať svoje rozsiahle poľnosti, lesy a poľovné revíry v niečom komfortnejšom, ale v teréne rovnako schopnom ako sparťanský Land Rover. Toto spojenie pretrváva aj po rokoch.

Testovací areál s urodenými pánmi

Range Rover patrí k "povinnej" výbave autoparku takmer každého panstva v Anglicku, Walese aj Škótsku. Na jednom z nich, Eastnor Castle v západoanglickom grófstve Herefordshire, Land Rover dokonca dodnes svoje autá vyvíja, testuje a predvádza vybraným zákazníkom. James Hervey-Bathrust, vnuk 6. barónky zo Somers, je na spoluprácu s tradičným britským výrobcom patrične hrdý.

Range Rover Holland & Holland-1.JPGRange Rover Holland & Holland-14.jpgRange Rover Holland & Holland-10.jpg
Holland & Holland je doterajším vrcholom rady Range Rover

A nemusíme byť veľkými odborníkmi ani na aristokraciu, ani na strelné zbrane, aby sme vedeli, že lov a streľba patrili k obľúbeným zábavám šľachty už dlho pred érou automobilov. Máloktorá značka má u najnáročnejšej klientely tak zvučné meno ako Holland & Holland.

Range Rover Holland & Holland-32.jpgRange Rover Holland & Holland-22.JPGRange Rover Holland & Holland-28.jpgRange Rover Holland & Holland-11.jpgRange Rover Holland & Holland-6.JPGRange Rover Holland & Holland-31.jpgLeštený francúzsky orech aj kovorytiny v puškárskom štýle a predovšetkým vrcholný luxus čakajú pasažierov na palube auta, ktorého základná cena sa blíži k hranici 200 tisíc eur

Londýnska puškárska firma sa špecializuje na luxusné zbrane, ktoré sa vyrábajú zákazníkom na mieru a zdobia sa precízne prevedenými rytinami. Zbraňami Holland & Holland strieľa aj princ Charles alebo vojvoda z Edinburghu. Nie je to tovar pre každého - ceny najlacnejších modelov sa počítajú v desaťtisícoch libier a môžu sa vyšplhať až do státisícov.

Výsledkom spojenia oboch tradičných britských značiek obľúbených u šľachty je Range Rover Holland & Holland - najluxusnejší, najhonosnejší a tiež najdrahší Range Rover všetkých čias. Na základni Range Roveru Autobiography Black vytvorili technici z oddelenia Special Vehicle Operations prísne limitovanú edíciu. Každý rok vznikne maximálne 40 kusov.

Range Rover Holland & Holland-27.JPGRange Rover Holland & Holland-12.JPGRange Rover Holland & Holland-13.JPGRange Rover Holland & Holland-14.JPGVýroba ozdobných kovorytín je práca náročná na remeselnú zručnosť, trpezlivosť a čas - to je jeden z dôvodov, prečo sú takto dekorované zbrane akejkoľvek značky pomerne drahé

Zvonku sa vozidlo odlišuje od "obyčajných" Range Roverov najmä špeciálnym tmavo zeleným lakom. Znalci si všimnú, že lakovaná je aj maska chladiča, ventilačné otvory a ďalšie detaily, ktoré sú u iných verzií čierne alebo striebristé. Vnútri čakajú na šťastného majiteľa dve luxusné, samostatne polohovateľné zadné sedadlá s opierkami pre nohy a výklopnými stolíkmi z orechového dreva.

Tmavo hnedú kožu dopĺňa dekor z francúzskeho orecha spracovaný tak, aby evokoval naolejované pažby zbraní Holland & Holland. Drevený dekor každého vozidla je vyrobený z jedného kusu orechového dreva, 1500 mm dlhého a 500 mm širokého. Vnútorné kľučky dverí zdobia ručné rytiny. To naozaj podstatné sa ale schováva v batožinovom priestore. Kovorytina je práca náročná na remeselnú zručnosť, trpezlivosť a čas - to je jeden z dôvodov, prečo sú takto dekorované zbrane akejkoľvek značky pomerne drahé

Range Rover Holland & Holland-19.jpgRange Rover Holland & Holland-2.JPGRange Rover Holland & Holland-25.JPGRange Rover Holland & Holland-15.JPGEdíciu Holland & Holland predstavili médiám (bohužiaľ len staticky) Richard Wolley, dizajnér JLR Special Vehicle Operations, a Daryl Greatrex, riaditeľ Holland & Holland

Po jeho otvorení zbadáte špeciálne vyrobený box z hliníka a kože, posadený na posuvnej podlahe - to preto, aby ste sa k nemu nemuseli príliš ohýbať. Vnútornú výstelku boxu vám Range Rover zhotoví na mieru pre pár vašich ušľachtilých uterákov. Ak sa pýtate, prečo pár, je vidieť, že nepatríte k cieľovej skupine.

Z jednej sa striela, druhá sa nabíja

Ako nám bolo vysvetlené odborníkom z firmy Holland & Holland, zákazník si necháva vyrábať svoje pušky vždy po dvoch úplne identických kusoch. Po vyprázdnení hlavne prvého kusu podá gentleman zbraň svojmu nabíjačovi, prevezme od neho druhú, nabitú, vystrelí ďalšie dve rany... a tak stále dokola. Niektorí strelci majú údajne pušky v sade aj tri, čo samozrejme vyžaduje dvoch nabíjačov. Jeden by to nestíhal.

Special Vehicle Operations

Po novom založené oddelenie je pripravené postarať sa o zákazníkov, ktorí si z bežnej ponuky značiek Jaguar a Land Rover nevyberú. V popise práce má vývoj a výrobu špeciálnych verzií sériových modelov (napr. Športový Range Rover Sport SVR, ktorý stanovil na Nürburgingu rýchlostný rekord pre vozidlá SUV), ale tiež zákazkové prestavby a úpravy presne podľa želania klienta.

Technicky vzaté nič nebráni tomu, aby ste vo svojom Range Roveri Holland & Holland vozili napríklad ryté guľovnice z nejakej slovenskej zbrojovky. Ak ale nie ste klientom Holland & Holland, budete to mať ťažké - vozidlo možno totiž objednať len na jej výslovné odporúčanie. Tvrdí to aspoň samotná automobilka.
Aristokratický vozík na pušky samozrejme vyžaduje aj aristokratickú pohonnú jednotku. Predsa sa jeho lordstvo nebude strápňovať na parkovisku loveckého zámočku s dieselovým šesťvalcom. Ako ústupok skazeným Európanom je v ponuke aj naftový osemvalec SDV8 4,4 l (249 kW). Slušne vychovaný gentleman dobrých mravov ale vie, že pod kapotu takého vozidla patrí kompresorom preplňovaný zážihový osemvalec 5,0 l s výkonom 375 kW.

Range Rover Holland & Holland-8.JPGRange Rover Holland & Holland-18.JPGRange Rover Holland & Holland-17.JPG
Hliníkový box má kožené čalúnenie, na mieru robenú výstelku a tlmené otváranie

Možno ho stretnete aj u nás

Exkluzívnemu poňatiu Range Roveru Holland & Holland zodpovedajú aj ceny. Tie začínajú okolo 200 tisíc eur. Že takú sumu je za štýlový lovecký automobil pripravená zaplatiť nielen britská šľachta, dokazuje aj skutočnosť, že jedna z prvých objednávok na Range Rover Holland & Holland dorazila do ústredia firmy aj z Českej republiky...

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Jaguar Land Rover Austria GmbH.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY