vytisknout velikost písma Obľúbené lacné jazdenky: Ako (nie)sú bezpečné?

Kúpiť auto za tisíc až tisícpäťsto eur nie je žiadny problém. Ale nízka cena nie je zadarmo, aj keď necháme bokom technický stav. Pozrite sa, ako niektoré populárne jazdenky dopadli v nárazových testoch.
Obľúbené lacné jazdenky: Ako (nie)sú bezpečné?
Zoznam kapitol
  1. Video: Crashtesty lacných jazdeniek
  2. Ktoré jazdenky sú pomerne bezpečné

Medzi lacnými ojazdenými autami je skutočne veľký výber. Iste, za tisíc eur človek nekúpi žiadny zázrak, ale keď bude starostlivo vyberať, zaobstará si plne funkčné a spoľahlivé auto. S príležitostnými opravami v tejto cenovej hladine každý rozumný kupujúci počíta dopredu. Nie každého však napadne, že musí zľaviť aj z nárokov na bezpečnosť.

Nejde len o bezpečnosť pasívnu, teda o ochranu pri nehode, ale aj aktívnu. Kým v moderných autách je plno záchrannej elektroniky a protiblokovacích systémov (ABS či stabilizačný systém ESP sú dokonca vynútené európskou normou), staré autá majú zvyčajne len ABS a to ešte nie všetky.

Vozidlá z druhej polovice deväťdesiatych rokov často nemávajú ani airbag, ktorý býval súčasťou vyšších výbav či ako drahý príplatok. Až dnes berieme štyri alebo šesť airbagov ako samozrejmosť, ale bezpečné auto nerobia len zadržiavacie systémy pasívnej bezpečnosti.

Výrobné postupy pred nejakými pätnástimi alebo dvadsiatimi rokmi neboli tak dokonalé ako dnes a vysokopevnostná oceľ či dokonca kompozity boli vyhradené len veľmi exkluzívnym vozidlám. Dnes sa tiež pri vývoji hojne používajú zložité počítačové simulácie, na ktoré vtedy jednoducho neexistoval hardvér s dostatočným výpočtovým výkonom.

Do bezpečnosti starých ojazdených áut ale tiež prihovára zub času, predovšetkým potom korózia a únava materiálu. Kupujúci by sa mal tiež zamerať na to, či už jeho vyhliadnuté auto nie je opravované po vážnej nehode. Nosné prvky pohlcujúce náraz môžu byť neodborne a len na oko zvarené, takže nemôžu poskytovať primeranú bezpečnosť.

Postupom času sa tiež samozrejme menila metodika hodnotenia bezpečnosti. Pre európske autá sú kľúčové výsledky Euro NCAP. Hoci sa prísnosť a hodnotenie menia, metodika pre kritický čelný náraz v rýchlosti 64 km/h do deformovateľnej prekážky stále zostáva.

Pozrite sa, ako si v dobových bariérových skúškach viedli modely, ktoré dnes patria k najžiadanejším jazdenkám na slovenskom trhu:

Škoda Octavia (rok 2001)

Slovenská bazárová stálica Škoda Octavia dostala podľa metodiky Euro NCAP platnej do roku 2002 síce štyri hviezdičky a 25 bodov za ochranu dospelých cestujúcich, ale podľa súčasného hodnotenia by to stačilo sotva na dve hviezdičky.

Spolujazdec dopadol ešte celkom dobre, ale najviac to odniesli nohy a trup vodiča. Komisárom sa už vtedy nepáčila kalibrácia predpínačov bezpečnostných pásov bez obmedzovačov zaťaženia, čo kladie práve na hrudník cestujúcich vysokú záťaž.

Volkswagen Passat (rok 1997)

Obľúbený Passat testovaný v roku 1997 nedopadol vyložene zle, ale na viac ako tri hviezdičky to nebolo. Napriek tomu dal tušiť, že sa aj mainstreamové autá začínajú zlepšovať a odniesol si jeden z najlepších výsledkov vo svojej triede.

Ford Mondeo (rok 1997)

Podobné Mondeo dnes kúpite naozaj lacno a ak nebude posiate koróziou, môže ešte pár rokov spoľahlivo slúžiť. Len sa v ňom nesmiete vybúrať, pretože mu Euro NCAP udelilo len tri hviezdičky a tú tretiu potom škrtla.

Už z priloženého videa je zrejmé, kde je najväčšia slabina tohto auta. Podobne zle, alebo dokonca ešte horšie, si ale vedie množstvo áut z druhej polovice deväťdesiatych rokov.

BMW radu 3 E36 (rok 1997)

Hlavne medzi mladými vodičmi a šetrivými nadšencami je tento klasický bavorák veľmi obľúbený. Možno ho kúpiť za nejakých 1 500 eur a pekné kusy s výkonným šesťvalcom a bez korózie sa stále predávajú pokojne aj za viac.

Rozhodne to ale nie je auto, v ktorom by ste sa chceli vybúrať, takže si pokusy o driftovanie schovajte na uzavretú dráhu alebo niekam na nepoužívané letisko. BMW radu 3 E36 dostalo len dve hviezdičky a tú druhú Euro NCAP škrtla. Cestujúci by pri náraze dopadli výrazne horšie ako u vyššie uvedeného Mondea. Au!

Hyundai Accent (rok 1998)

Toto lacné približovadlo tiež nepatrí medzi autá, v ktorých by niekto dobrovoľne nabúral. Aj kvôli vtedy povestnej kórejskej kvalite spracovania a zlým jazdným vlastnostiam sa mu hovorí trochu hanlivo Hyundai Accident... Ale bolo to lacné auto.

Pozrite sa na video a bude vám jasné, prečo. Euro NCAP mu udelilo len jednu hviezdičku, j však nutné dodať, že dostal o tri body viac ako vyššie uvedený trojkový bavorák.

Renault Laguna (rok 1997)

Renault je predsa značka, ktorá stavia najbezpečnejšie autá na svete ... Alebo nie? Prvá generácia Laguny si práve veľmi pekný výsledok neodniesla, keď dostala len dve hviezdičky a sedemnásť bodov za ochranu dospelých cestujúcich.

Pri čelnom náraze to zle odniesli nohy vodiča. Až ďalšia generácia tohto francúzskeho modelu prišla s oveľa lepšou ochranou posádky pri náraze.

Z tých videí až behá mráz po chrbte, všakže? Napriek tomu ale aj v tejto dobe jazdili už pomerne bezpečné autá. Prejdite na ďalšiu kapitolu a zistite, ktoré to sú:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY