vytisknout velikost písma Obľúbené lacné jazdenky: Ako (nie)sú bezpečné?

Kúpiť auto za tisíc až tisícpäťsto eur nie je žiadny problém. Ale nízka cena nie je zadarmo, aj keď necháme bokom technický stav. Pozrite sa, ako niektoré populárne jazdenky dopadli v nárazových testoch.
Obľúbené lacné jazdenky: Ako (nie)sú bezpečné?
Zoznam kapitol
  1. Video: Crashtesty lacných jazdeniek
  2. Ktoré jazdenky sú pomerne bezpečné

Medzi lacnými ojazdenými autami je skutočne veľký výber. Iste, za tisíc eur človek nekúpi žiadny zázrak, ale keď bude starostlivo vyberať, zaobstará si plne funkčné a spoľahlivé auto. S príležitostnými opravami v tejto cenovej hladine každý rozumný kupujúci počíta dopredu. Nie každého však napadne, že musí zľaviť aj z nárokov na bezpečnosť.

Nejde len o bezpečnosť pasívnu, teda o ochranu pri nehode, ale aj aktívnu. Kým v moderných autách je plno záchrannej elektroniky a protiblokovacích systémov (ABS či stabilizačný systém ESP sú dokonca vynútené európskou normou), staré autá majú zvyčajne len ABS a to ešte nie všetky.

Vozidlá z druhej polovice deväťdesiatych rokov často nemávajú ani airbag, ktorý býval súčasťou vyšších výbav či ako drahý príplatok. Až dnes berieme štyri alebo šesť airbagov ako samozrejmosť, ale bezpečné auto nerobia len zadržiavacie systémy pasívnej bezpečnosti.

Výrobné postupy pred nejakými pätnástimi alebo dvadsiatimi rokmi neboli tak dokonalé ako dnes a vysokopevnostná oceľ či dokonca kompozity boli vyhradené len veľmi exkluzívnym vozidlám. Dnes sa tiež pri vývoji hojne používajú zložité počítačové simulácie, na ktoré vtedy jednoducho neexistoval hardvér s dostatočným výpočtovým výkonom.

Do bezpečnosti starých ojazdených áut ale tiež prihovára zub času, predovšetkým potom korózia a únava materiálu. Kupujúci by sa mal tiež zamerať na to, či už jeho vyhliadnuté auto nie je opravované po vážnej nehode. Nosné prvky pohlcujúce náraz môžu byť neodborne a len na oko zvarené, takže nemôžu poskytovať primeranú bezpečnosť.

Postupom času sa tiež samozrejme menila metodika hodnotenia bezpečnosti. Pre európske autá sú kľúčové výsledky Euro NCAP. Hoci sa prísnosť a hodnotenie menia, metodika pre kritický čelný náraz v rýchlosti 64 km/h do deformovateľnej prekážky stále zostáva.

Pozrite sa, ako si v dobových bariérových skúškach viedli modely, ktoré dnes patria k najžiadanejším jazdenkám na slovenskom trhu:

Škoda Octavia (rok 2001)

Slovenská bazárová stálica Škoda Octavia dostala podľa metodiky Euro NCAP platnej do roku 2002 síce štyri hviezdičky a 25 bodov za ochranu dospelých cestujúcich, ale podľa súčasného hodnotenia by to stačilo sotva na dve hviezdičky.

Spolujazdec dopadol ešte celkom dobre, ale najviac to odniesli nohy a trup vodiča. Komisárom sa už vtedy nepáčila kalibrácia predpínačov bezpečnostných pásov bez obmedzovačov zaťaženia, čo kladie práve na hrudník cestujúcich vysokú záťaž.

Volkswagen Passat (rok 1997)

Obľúbený Passat testovaný v roku 1997 nedopadol vyložene zle, ale na viac ako tri hviezdičky to nebolo. Napriek tomu dal tušiť, že sa aj mainstreamové autá začínajú zlepšovať a odniesol si jeden z najlepších výsledkov vo svojej triede.

Ford Mondeo (rok 1997)

Podobné Mondeo dnes kúpite naozaj lacno a ak nebude posiate koróziou, môže ešte pár rokov spoľahlivo slúžiť. Len sa v ňom nesmiete vybúrať, pretože mu Euro NCAP udelilo len tri hviezdičky a tú tretiu potom škrtla.

Už z priloženého videa je zrejmé, kde je najväčšia slabina tohto auta. Podobne zle, alebo dokonca ešte horšie, si ale vedie množstvo áut z druhej polovice deväťdesiatych rokov.

BMW radu 3 E36 (rok 1997)

Hlavne medzi mladými vodičmi a šetrivými nadšencami je tento klasický bavorák veľmi obľúbený. Možno ho kúpiť za nejakých 1 500 eur a pekné kusy s výkonným šesťvalcom a bez korózie sa stále predávajú pokojne aj za viac.

Rozhodne to ale nie je auto, v ktorom by ste sa chceli vybúrať, takže si pokusy o driftovanie schovajte na uzavretú dráhu alebo niekam na nepoužívané letisko. BMW radu 3 E36 dostalo len dve hviezdičky a tú druhú Euro NCAP škrtla. Cestujúci by pri náraze dopadli výrazne horšie ako u vyššie uvedeného Mondea. Au!

Hyundai Accent (rok 1998)

Toto lacné približovadlo tiež nepatrí medzi autá, v ktorých by niekto dobrovoľne nabúral. Aj kvôli vtedy povestnej kórejskej kvalite spracovania a zlým jazdným vlastnostiam sa mu hovorí trochu hanlivo Hyundai Accident... Ale bolo to lacné auto.

Pozrite sa na video a bude vám jasné, prečo. Euro NCAP mu udelilo len jednu hviezdičku, j však nutné dodať, že dostal o tri body viac ako vyššie uvedený trojkový bavorák.

Renault Laguna (rok 1997)

Renault je predsa značka, ktorá stavia najbezpečnejšie autá na svete ... Alebo nie? Prvá generácia Laguny si práve veľmi pekný výsledok neodniesla, keď dostala len dve hviezdičky a sedemnásť bodov za ochranu dospelých cestujúcich.

Pri čelnom náraze to zle odniesli nohy vodiča. Až ďalšia generácia tohto francúzskeho modelu prišla s oveľa lepšou ochranou posádky pri náraze.

Z tých videí až behá mráz po chrbte, všakže? Napriek tomu ale aj v tejto dobe jazdili už pomerne bezpečné autá. Prejdite na ďalšiu kapitolu a zistite, ktoré to sú:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY