vytisknout velikost písma Nútili ich kupovať diesely a teraz im dajú peniaze, aby sa ich zbavili

Nútili ich kupovať diesely a teraz im dajú peniaze, aby sa ich zbavili

Politická reprezentácia Veľkej Británie začína byť vskutku komická. Najprv donútila ľudí presadnúť do malých dieselov v záujme ochrany klímy, teraz ich chce donútiť zbaviť sa týchto áut, pretože veľmi dymia. Čert aby sa v tomto sociálnom inžinierstve vyznal a ani sa nečudujem, že chce Škótsko z únie vystúpiť.

Britský starosta Boris Johnson teraz volá po novom šrotovnom, ktoré by kompenzovalo straty majiteľom malých dieselov, na ktoré tvrdo dopadnú nové podmienky pre vjazd do centra veľkomesta a prísnejšie dane. Zrazu sa totiž ukázalo, že aj napriek zavedeniu mýta pre autá s vyššími emisiami CO2 sa v Londýne dýcha stále horšie.

Áno, môžu za to práve malé diesely a ich pevné častice a oxidy dusíka. Tieto emisie sú totiž pre zdravie človeka oveľa nebezpečnejšie ako CO2, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou energetickej premeny. Vzniká napríklad aj pri dýchaní a predovšetkým sa nejedná o toxický plyn.

Boris Johnson navrhuje, aby nové šrotovné dosahovalo na 1000 až 2000 libier, teda v prepočte približne 1 až 2 300 eur za staré naftové auto. Pri tom práve pred ešte len piatimi rokmi boli rovnakým šrotovným motivovaní majitelia benzínových áut, aby sa ich zbavili v prospech malých čmudiacich dieselov.

Britských daňovníkov by nové šrotovné stálo asi 300 miliónov libier. Na rovnakú sumu vyšlo aj minulé šrotovné, takže daňovníci vyhodili z okna za posledných päť rokov približne 20 miliárd. To je v prepočte asi 11 eur na každého jednotlivého obyvateľa Británie vrátane dôchodcov a detí.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY