vytisknout velikost písma Nútili ich kupovať diesely a teraz im dajú peniaze, aby sa ich zbavili

Nútili ich kupovať diesely a teraz im dajú peniaze, aby sa ich zbavili

Politická reprezentácia Veľkej Británie začína byť vskutku komická. Najprv donútila ľudí presadnúť do malých dieselov v záujme ochrany klímy, teraz ich chce donútiť zbaviť sa týchto áut, pretože veľmi dymia. Čert aby sa v tomto sociálnom inžinierstve vyznal a ani sa nečudujem, že chce Škótsko z únie vystúpiť.

Britský starosta Boris Johnson teraz volá po novom šrotovnom, ktoré by kompenzovalo straty majiteľom malých dieselov, na ktoré tvrdo dopadnú nové podmienky pre vjazd do centra veľkomesta a prísnejšie dane. Zrazu sa totiž ukázalo, že aj napriek zavedeniu mýta pre autá s vyššími emisiami CO2 sa v Londýne dýcha stále horšie.

Áno, môžu za to práve malé diesely a ich pevné častice a oxidy dusíka. Tieto emisie sú totiž pre zdravie človeka oveľa nebezpečnejšie ako CO2, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou energetickej premeny. Vzniká napríklad aj pri dýchaní a predovšetkým sa nejedná o toxický plyn.

Boris Johnson navrhuje, aby nové šrotovné dosahovalo na 1000 až 2000 libier, teda v prepočte približne 1 až 2 300 eur za staré naftové auto. Pri tom práve pred ešte len piatimi rokmi boli rovnakým šrotovným motivovaní majitelia benzínových áut, aby sa ich zbavili v prospech malých čmudiacich dieselov.

Britských daňovníkov by nové šrotovné stálo asi 300 miliónov libier. Na rovnakú sumu vyšlo aj minulé šrotovné, takže daňovníci vyhodili z okna za posledných päť rokov približne 20 miliárd. To je v prepočte asi 11 eur na každého jednotlivého obyvateľa Británie vrátane dôchodcov a detí.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY