vytisknout velikost písma Nový Seat Arona je malé a zábavné SUV s veľkým interiérom (prvá jazda)

Arona je po Ibize druhý model značky postavený na platforme MQB A0. Zákazníci majú k dispozícii až 68 farebných kombinácií. V aktuálnej ponuke nájdete výhradne litrový trojvalec. Pohon všetkých kolies nečakajte. Vzhľadom k súperom je Arona prekvapivo priestranná.
Nový Seat Arona je malé a zábavné SUV s veľkým interiérom (prvá jazda)

Segment malých SUV nepretržite rastie. Jeden príklad za všetky: Kia pri uvádzaní modelu Stonic prezentovala údaje, podľa ktorých vzrástol objem predaja na európskom trhu v tejto kategórii za posledných šesť rokov sedemkrát. Presne toto je dôvod, prečo v poslednej dobe prichádza jedno malé SUV za druhým. Či už ide o Hyundai Kona, spomínanú Kiu Stonic alebo napríklad Citroën C3 Aircross. Bokom nezostal ani Seat. Ten tento rok vo Frankfurte verejnosti po prvýkrát ukázal model Arona, ktorý veľmi rýchlo zamieril do predaja, takže si už túto novinku môžete objednať aj na našom trhu. V okolí aktuálne trochu nepokojnej Barcelony sme španielsky príspevok do neustále rastúceho segmentu prvýkrát vyskúšali.

Seat Arona vznikol podľa klasického postupu. Automobilka vzala základ svojho malého hatchbacku a ten prerobila do podoby SUV. V tomto prípade sa bavíme o koncernovej platforme MQB A0. Ako asi viete, na tej už vycestovala nová generácia Ibizy. Arona je druhý Seat, ktorý túto techniku ​​využíva. Iba o preoblečenú Ibizu nakoniec ale nejde. Hoci majú oba modely veľa spoločného, ​​čo sa rozmerov týka - sa veľmi líšia, a to dokonca vrátane rázvoru náprav. Ten bol v prípade Arony predĺžený o dva milimetry.

Vonkajšie rozmery Seat Arona Seat Ibiza Kia Stonic
Dĺžka (mm) 4138 4059 4140
Šírka (mm) 1780 1780 1760
Výška (mm) 1552 1444 1520
Rázvor náprav (mm) 2566 2564 2580

Porovnanie rozmerov Arony a Ibizy si môžete pozrieť v prvej tabuľke vyššie. Pre zaujímavosť sme do nej pridali ešte Kiu Stonic, čo je jeden z mnohých nových priamych konkurentov.

Zvonku štýl, vnútri väčšia Ibiza

Arona je už niekoľkýkrát nové malé SUV na trhu. Je až prekvapujúce, ako sa "marketingová omáčka" sprevádzajú príchod tej ktorej novinky u odlišných automobiliek zhoduje. Aj Arona teda mieri na mladých zákazníkov, na aktívnych ľudí, ktorí chcú vystúpiť z davu a ktorí si chcú svoje auto našpecifikovať presne podľa svojich predstáv... Rovnako ako Kona, Stonic alebo T-Roc. Opäť sa preto do hry dostáva dvojfarebná karoséria a výrazné farby, pričom Seat sľubuje celkom 68 rôznych kombinácií. Tiež si môžete voliť farby palubnej dosky, stredového panelu alebo čalúnenia sedadiel.

Seat-Arona-39.jpgSeat-Arona-53.jpg

Komu by to nestačilo, ten má k dispozícii okrem bežnej verzie ešte športovo strihané prevedenie FR (do predaja dorazí neskôr). Podobne ako u nášho dlhodobého Leonu dostanete navyše agresívnejšie nárazníky, inak tvarované kolesá alebo dve koncovky výfuku. Teda koncovky. Ide opäť o nefunkčné náhradky, skutočný výfuk je ohnutý pod nárazník ako pri dieselových motoroch. Súčasťou výbavy FR sú potom aj zadné kotúčové brzdy, iná maska ​​chladiča, športové sedadlá vnútri a čierna palubná doska.

Priestor pre cestujúcich (cm) Seat Arona Kia Stonic
Šírka v úrovni lakťov vpredu 145 146
Šírka v úrovni lakťov vzadu 141 142
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 97/104 93/101
Priestor pre hlavu vzadu 99 94
Dĺžka sedáku vpredu 51 49
Výška operadla vpredu 62 65
Dĺžka sedáku vzadu 48 46
Výška operadla vzadu 65 67
Minimálny priestor pre nohy vzadu 10 9
Maximálny priestor pre nohy vzadu 38 33
Priestor pre batožinu (cm) Seat Arona Kia Stonic
Šírka medzi bočnicami 101 105
Výška po plato (podlaha v dolnej/hornej polohe) 55/44 51/43
Dĺžka ložnej plochy (podlaha v dolnej/hornej polohe) 46/71 68
Udávaný objem 440/--- 352/1135

Zatiaľ čo vonkajšia karoséria ponúkne celkom veľa odlišností oproti Ibize, v interiéri sú oba modely v podstate rovnaké. Minimálne ak sa budeme baviť o palubnej doske a usporiadaní jednotlivých ovládačov. Arona prirodzene ponúkne vyšší posed (+52 mm vpredu, +62 mm vzadu).

Vzhľadom k vonkajším rozmerom prekvapí priestor vo vnútri. Verte tomu, že nový Seat je v reáli omnoho menšie auto, než ako vyzerá na fotkách, v kabíne ale nájde dosť miesta štvorice pasažierov vysokých pokojne aj 190 cm. Práve miesto vo vnútri bude jednou zo silných stránok Arony, čo nakoniec potvrdzuje aj naša tabuľka, kde nájdete znovu porovnanie s Kiou Stonic. Kórejský súper je až na vnútornú šírku a šírku kufra menší, hoci jeho vonkajšie rozmery sú s Aronou takmer zhodné.

Seat-Arona-22.jpgSeat-Arona-23.jpg

Seat-Arona-25.jpgSeat-Arona-26.jpg

Batožinový priestor disponuje objemom 400 litrov, čo je o 45 litrov viac oproti Ibize. K dispozícii je dvojité dno (dostanete ho bez príplatku k všetkým výbavám), ktoré po sklopení operadiel vytvorí rovnú ložnú plochu. Myslelo sa aj na nejaké tie háčiky na zavesenie tašiek.

Päť motorov pre začiatok, CNG budúci rok

Vzhľadom k technickému základu ponúkané motory prekvapiť nemôžu. K dispozícii sú známe jednotky, kedy tým najdostupnejším je zážihový preplňovaný trojvalec 1.0 TSI, ktorý sme si podrobne predstavili pred pár mesiacmi. Komu nestačí, ten si môže zvoliť novinku v podobe štvorvalca 1.5 TSI Evo so systémom deaktivácie polovice valcov.

Vznetová časť ponuky zahŕňa štvorvalce 1.6 TDI. Tie s ohľadom na produkciu emisií využívajú vstrekovanie močoviny. Budúci rok dorazí ešte jedna možnosť, a síce verzia spaľujúca CNG. Seat uvádza, že sa Arona stane jediným zástupcom segmentu s týmto alternatívnym pohonom v ponuke. Na niektorých trhoch je potom vozidlo dostupné aj s motorom 1.6 MPI (110 k).

U nás si však aktuálne zaobstaráte výhradne litrový trojvalec. Ďalšie motory budú postupne nasledovať. V novembri príde 1.5 TSI (len v kombinácii s FR) a základné 1.6 TDI. Silnejší diesel dorazí na jar budúceho roka, rovnako ako možnosť doplniť vznetový motor s prevodovku DSG. A konečne v septembri 2018 sa začne predávať Arona 1.0 TGI. Prehľad jednotlivých motorizácií vrátane základných technických údajov nájdete v tabuľkách pod článkom.

My sme počas medzinárodnej prezentácie vyskúšali dva varianty: Diesel 1.6 TDI (70 kW / 95 k) so sedemstupňovou prevodovkou DSG a FR osadené zážihovým štvorvalcom 1.5 TSI Evo. Dieselová Arona zaujala veľmi kultivovaným chodom motora, nie však jeho odhlučnením. Prevodovka radí výborne, ale v bežnom režime D sa jej kvôli starostlivosti o nízku produkciu emisií podraďovať vôbec nechce a auto pôsobí lenivo, čo však nie je v dnešnej dobe nič neobvyklé. Režim S situáciu našťastie trochu vylepší. Výkonu nie je na rozdávanie, no malému španielskemu crossoveru stačí aj pre ostrejšie tempo. Spotreba sa počas našej predsa len svižnej jazdy pohybovala okolo šiestich litrov.

Seat-Arona-1.jpgSeat-Arona-41.jpg

Zážihový vrchol v kombinácii s na pohľad atraktívnym variantom FR a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou vyzeral veľmi sľubne, lenže nakoniec priniesol trochu sklamanie. Ak by som nevedel, že táto jednotka disponuje výkonom 110 kW (150 k), taký výkon by som rozhodne netipoval. FR ponúka tiež možnosť voľby jazdných režimov, lenže ani v tom športovom sa motoru do ostrej práce veľmi nechce.

Zvyčajne sa nie tak svižný prejav motora 1.5 TSI dáva za vinu dlhým prevodom. Náš dlhodobo testovaný Leon FR, ktorý je väčší a ťažší a ktorý využíva staršiu jednotku 1.4 TSI ACT o rovnakom výkone, avšak pôsobí pocitovo oveľa živším dojmom, hoci okrem jednotky sú prevodové pomery šesťstupňového manuálu identické. A to vrátane stáleho prevodu. Zrejme tak ide jednoducho o naladenie motora ako takého.

Seat-Arona-49.jpg

Jazda s Aronou FR mi pripomenula nedávny test Škody Karoq s tým rovnakým motorom, kde boli pocity z motora de facto totožné. Jeden nie celkom bezvýznamný klad by sa však našiel. Spotreba novej tisícpäťstovky je prekvapivo nízka. Aj pri pomerne športovej jazde motor vykázal priemer 8,5 l/100 km. Akonáhle sme zvoľnili, spotreba začala výrazne padať.

Podvozok je výborný

Vôbec najsilnejšou stránkou Arony je podvozok. Seat na prezentácii zdôrazňoval, že dynamický charakter neznamená tvrdý podvozok, respektíve že komfort neznamená hojdania sa v štýle zaoceánskeho parníka. Prax to potvrdila. Arona sa v zákrutách takmer nenakláňa, ale na nerovnostiach je komfortná. Skrátka ideálny kompromis. FR navyše ponúklo nastaviteľné tlmiče, ale aj vznetová verzia, ktorá možnosť voľby jazdných režimov vôbec nemala, sa v zákrutách a na nerovnostiach správala výborne. Riadenie je navyše príjemne strmé a poskytuje solídnu spätnú väzbu.

V zákrutách si Arona nechá páčiť dosť nešetrné správanie, hoci využíva jednoduchú konštrukciu so zavesením McPherson vpredu a torznou priečku vzadu. Na limite je vozidlo logicky nedotáčavé, nedotáčavosti ale vzdoruje dlho. Pomáha mu k tomu systém XDS (elektronická náhrada aktívneho diferenciálu) štandardne dodávaná pre motory s výkonom vyšším ako 100 koní. Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, Arona ako SUV nejazdí, jazdne to je klasický hatchback.

Seat-Arona-43.jpgSeat-Arona-46.jpg

Nadpriemerné jazdné zručnosti sú celkom prekvapením aj vzhľadom k tomu, že nové malé španielske SUV ponúkne aj vcelku solídnu priechodnosť terénom. Ak vás nezastaví nedostatok trakcie na prednej náprave, zdoláte nečakane veľké prekážky. Svetlá výška podvozka je totiž nadpriemerných 190 mm. Žiadne špeciálne pomôcky (keď nebudeme počítať asistent rozjazdu do kopca) pre jazdu mimo cesty ale Arona neponúka.

Vo výbave nájdete všetko

Dávno preč sú časy, kedy boli niektoré prvky výbavy dostupné výhradne v kombinácii s vlajkovými modelmi automobiliek. Dnes sa nemusíte nijako obmedzovať ani pri najmenších SUV. Napríklad Arona môže mať prakticky všetko, na čo si spomeniete. Od multimediálneho systému s osempalcovým dotykovým displejom, cez bezdrôtové dobíjanie smartfónov, až po zástup asistenčných systémov typu adaptívneho tempomatu alebo automatického núdzového brzdenia.

Seat-Arona-30.jpgSeat-Arona-31.jpg

Seat-Arona-34.jpgSeat-Arona-38.jpg

V dohľadnej dobe príde do ponuky ešte virtuálna asistentka v podobe systému Amazon Alexa, čo Seat oznámil tento rok vo Frankfurte. Arona zároveň budúci rok dostane aj digitálny prístrojový štít.

Seat Arona je príjemné auto. Záujemcom o malé SUV ponúkne hlavne kvalitné jazdné vlastnosti a na pomery danej kategórie priestranný interiér.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY