vytisknout velikost písma Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.
Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

V súvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-trailu sme si vzdychli, že Nissan nezverejnil viac podrobností o technike svojho nového SUV. Zaujali nás najmä systémy aktívneho brzdenia motorom a aktívneho riadenia jazdného komfortu, spomínané v tlačovej správe bez bližších podrobností.

Do ich fungovania teraz vniesol (o trochu) viac svetla Dan Heur z amerického technického strediska Nissanu.

369131337.jpg774524681.jpgUnknown.jpeg 
X-Trail vymenil vzhľad pracovitého SUV za uhladený štýl moderného crossovera

Aktívne brzdenie motorom pomáha k plynulejšiemu zastaveniu. "Keď vozidlo spomaľuje, vodič zvyčajne moduluje tlak na brzdový pedál v snahe dosiahnuť plynulého prechodu zo spomaľovania do zastavenia," povedal Heur. Nový X-Trail ale postupne navyšuje brzdný moment motora. "Výsledkom má byť plynulé zastavenie, aj keď vodič pôsobí na brzdový pedál stále rovnakou silou.

Ak teraz trochu pochybujete, nakoľko bude takýto systém naozaj prínosný, počkajte si na vysvetlenie aktívneho riadenia jazdného komfortu.

Brzdami proti húpaniu

V článku z Frankfurtu sme sa úplne zmýlili, keď sme podľa názvu systému predpokladali prítomnosť adaptívnych tlmičov. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpruženia pomocou tých istých "nástrojov", aké používa stabilizačný systém - reguláciou krútiaceho momentu motora a pribrzďovaním jednotlivých kolies.

Ako sa dá týmto spôsobom ovplyvniť komfort jazdy? Pri brzdení sa auto sklápa okolo osi nakláňanie dopredu, pri akcelerácii naopak dozadu. A toho možno využiť pre potlačenie "húpania", ktoré okolo osi nakláňania vzniká pri prejazde nerovností.

"Aplikovaním prakticky neviditeľnej brzdnej sily, poprípade krútiaceho momentu na poháňaných kolesách, vozidlo pôsobí proti pohybom karosérie a vyhladzuje tak jazdu, " hovorí Heur. Nemôžeme sa dočkať, až funkčnosť tohto riešenia overíme v praxi.

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický príbuzný Rogue sú prvými modelmi aliancie Renault Nissan vyvinutými na architektúre CMF (common module family). Tá okrem samotnej podlahovej plošiny zahŕňa aj rámy sedadiel aj sústavu kúrenia, ventilácie a klimatizácie.

Američania už poznajú kompletné technické údaje Rogue, špecifikáciu jednotlivých výbav i ceny. My si na primerané informácie o X-trail ešte nejakú dobu počkáme.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY