vytisknout velikost písma Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.
Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

V súvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-trailu sme si vzdychli, že Nissan nezverejnil viac podrobností o technike svojho nového SUV. Zaujali nás najmä systémy aktívneho brzdenia motorom a aktívneho riadenia jazdného komfortu, spomínané v tlačovej správe bez bližších podrobností.

Do ich fungovania teraz vniesol (o trochu) viac svetla Dan Heur z amerického technického strediska Nissanu.

369131337.jpg774524681.jpgUnknown.jpeg 
X-Trail vymenil vzhľad pracovitého SUV za uhladený štýl moderného crossovera

Aktívne brzdenie motorom pomáha k plynulejšiemu zastaveniu. "Keď vozidlo spomaľuje, vodič zvyčajne moduluje tlak na brzdový pedál v snahe dosiahnuť plynulého prechodu zo spomaľovania do zastavenia," povedal Heur. Nový X-Trail ale postupne navyšuje brzdný moment motora. "Výsledkom má byť plynulé zastavenie, aj keď vodič pôsobí na brzdový pedál stále rovnakou silou.

Ak teraz trochu pochybujete, nakoľko bude takýto systém naozaj prínosný, počkajte si na vysvetlenie aktívneho riadenia jazdného komfortu.

Brzdami proti húpaniu

V článku z Frankfurtu sme sa úplne zmýlili, keď sme podľa názvu systému predpokladali prítomnosť adaptívnych tlmičov. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpruženia pomocou tých istých "nástrojov", aké používa stabilizačný systém - reguláciou krútiaceho momentu motora a pribrzďovaním jednotlivých kolies.

Ako sa dá týmto spôsobom ovplyvniť komfort jazdy? Pri brzdení sa auto sklápa okolo osi nakláňanie dopredu, pri akcelerácii naopak dozadu. A toho možno využiť pre potlačenie "húpania", ktoré okolo osi nakláňania vzniká pri prejazde nerovností.

"Aplikovaním prakticky neviditeľnej brzdnej sily, poprípade krútiaceho momentu na poháňaných kolesách, vozidlo pôsobí proti pohybom karosérie a vyhladzuje tak jazdu, " hovorí Heur. Nemôžeme sa dočkať, až funkčnosť tohto riešenia overíme v praxi.

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický príbuzný Rogue sú prvými modelmi aliancie Renault Nissan vyvinutými na architektúre CMF (common module family). Tá okrem samotnej podlahovej plošiny zahŕňa aj rámy sedadiel aj sústavu kúrenia, ventilácie a klimatizácie.

Američania už poznajú kompletné technické údaje Rogue, špecifikáciu jednotlivých výbav i ceny. My si na primerané informácie o X-trail ešte nejakú dobu počkáme.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY