vytisknout velikost písma Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.
Nový Nissan X-Trail zlepšuje jazdný komfort pribrzďovaním kolies

V súvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-trailu sme si vzdychli, že Nissan nezverejnil viac podrobností o technike svojho nového SUV. Zaujali nás najmä systémy aktívneho brzdenia motorom a aktívneho riadenia jazdného komfortu, spomínané v tlačovej správe bez bližších podrobností.

Do ich fungovania teraz vniesol (o trochu) viac svetla Dan Heur z amerického technického strediska Nissanu.

369131337.jpg774524681.jpgUnknown.jpeg 
X-Trail vymenil vzhľad pracovitého SUV za uhladený štýl moderného crossovera

Aktívne brzdenie motorom pomáha k plynulejšiemu zastaveniu. "Keď vozidlo spomaľuje, vodič zvyčajne moduluje tlak na brzdový pedál v snahe dosiahnuť plynulého prechodu zo spomaľovania do zastavenia," povedal Heur. Nový X-Trail ale postupne navyšuje brzdný moment motora. "Výsledkom má byť plynulé zastavenie, aj keď vodič pôsobí na brzdový pedál stále rovnakou silou.

Ak teraz trochu pochybujete, nakoľko bude takýto systém naozaj prínosný, počkajte si na vysvetlenie aktívneho riadenia jazdného komfortu.

Brzdami proti húpaniu

V článku z Frankfurtu sme sa úplne zmýlili, keď sme podľa názvu systému predpokladali prítomnosť adaptívnych tlmičov. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpruženia pomocou tých istých "nástrojov", aké používa stabilizačný systém - reguláciou krútiaceho momentu motora a pribrzďovaním jednotlivých kolies.

Ako sa dá týmto spôsobom ovplyvniť komfort jazdy? Pri brzdení sa auto sklápa okolo osi nakláňanie dopredu, pri akcelerácii naopak dozadu. A toho možno využiť pre potlačenie "húpania", ktoré okolo osi nakláňania vzniká pri prejazde nerovností.

"Aplikovaním prakticky neviditeľnej brzdnej sily, poprípade krútiaceho momentu na poháňaných kolesách, vozidlo pôsobí proti pohybom karosérie a vyhladzuje tak jazdu, " hovorí Heur. Nemôžeme sa dočkať, až funkčnosť tohto riešenia overíme v praxi.

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický príbuzný Rogue sú prvými modelmi aliancie Renault Nissan vyvinutými na architektúre CMF (common module family). Tá okrem samotnej podlahovej plošiny zahŕňa aj rámy sedadiel aj sústavu kúrenia, ventilácie a klimatizácie.

Američania už poznajú kompletné technické údaje Rogue, špecifikáciu jednotlivých výbav i ceny. My si na primerané informácie o X-trail ešte nejakú dobu počkáme.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY