vytisknout velikost písma Nový Lexus NX: Mieri hlavne na ženy? [prvé jazdné dojmy]

Medzi kompaktné prémiové SUV zamieril aj Lexus s modelom NX. Predovšetkým ženy pokukujúce po RR Evoque alebo Audi Q5 majú o čom premýšľať.
Nový Lexus NX: Mieri hlavne na ženy? [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Základné fakty, Dizajn zaujme
  2. Lexus NX je priestranný, Vychytávky pre moderných zákazníkov
  3. Zatiaľ len hybrid, Pod tridsať tisíc ho nekúpite
  4. Fotogaléria

Lexus vstúpil do sveta SUV v roku 1998, čo tiež znamenalo pre automobilku výraznejší nárast predajov. Postupom času sa táto pôvodom na americký trh zameraná značka začala viac orientovať na hybridy a Európu. V minulom roku sa dostala s celkovým predajom na 523 000 automobilov. V Európe sa predalo 43 000 vozidiel. 

Lexus chce (ako každá automobilka) v raste pokračovať. Tento rok by sa mali európske predaje dostať na päťdesiat tisíc, budúci rok hovoria odhady o čísle 65 000 kusov a do roku 2020 chce Lexus v Európe pokoriť hranicu 100 000 kusov. Je jasné, že k realizácii týchto cieľov bude potrebné auto, ktoré sa zaradí do nejakej veľmi obľúbenej kategórie. A tou sú aktuálne kompaktné SUV. 

Dokazuje to napríklad úspech Range Roveru Evoque, BMW začalo nedávno predávať X4 a Lexus do tohto čoraz väčšieho segmentu pridal novinku v podobe malého SUV NX.

_DSC0441.JPG_DSC0444.JPG
Lexus NX vsádza na neokukaný dizajn. Nudne vyzerajúce modely tejto značky sú definitívne minulosťou. 

Základné fakty

Lexus NX je SUV dlhé 4630 mm, široké 1845 mm (so sklopenými zrkadlami) a vysoké 1645 mm. Len pre predstavu: Range Rover Evoque meria na dĺžku 4365 mm, široký je 1965 mm a vysoký 1635 mm. Zhodou okolností rázvor náprav u oboch spomínaných modelov je rovnaký, 2660 mm. Hneď na úvod je potrebné dodať, že NX sa zatiaľ predáva výhradne ako hybrid, čo znamená vyššiu hmotnosť. Najľahšia verzia váži 1715 kg. 

Lexus NX čiastočne vychádza z Toyoty RAV4. Automobilka sľubuje veľmi tuhú karosériu, čo dokazujú napríklad pridané výstuhy okolo prvkov zavesenia. Krútenie karosérie potom má obmedzovať dokonca aj čelné sklo.

Zvyšoval sa tiež počet bodových zvarov, niektoré diely sú zvárané laserom. 
Na prednej náprave používa Lexus NX zavesenie typu McPherson, vzadu nájdeme dvojitú lichobežníkovou nápravu. Automobilka chcela urobiť tuhší podvozok. V oficiálnych materiáloch sa preto dočítame o tuhých horných úchytoch zavesenia predných kolies alebo o veľmi tuhých stabilizátoroch. 

Na zadnej náprave potom došlo k oddeleniu tlmičov a pružín s cieľom vytvoriť priestorovo menej náročnú konštrukciu a tým zväčšiť batožinový priestor. Lexus NX navyše dostal nový typ adaptívnych tlmičov. Tie dokážu regulovať svoj ​​účinok až v tridsiatich úrovniach (predtým to bolo deväť úrovní) a výrazne sa zrýchlila aj ich odozva.

_DSC0527 (2).JPG_DSC0435.JPG
Okrem základného prevedenia si môžete zaobstarať športovejšie ladený F Sport. Líši sa na prvý pohľad inou maskou chladiča. 

Dizajn zaujme

Novinka v ponuke automobilky Lexus nadväzuje na koncept LF-NX, predstavený minulý rok na autosalóne vo Frankfurte. Koncept to bol tvarovo veľmi odvážny a táto vlastnosť novému NX zostala. Lexus chce definitívne zabudnúť na skoršiu kritiku, podľa ktorej boli modely tejto značky dizajnovo nudné a príliš konzervatívne. NX je absolútnym opakom. Možno sa vám páči, možno vám auto príde prehnané, každopádne sa za ním otočíte. Nudné určite nie je. 

NX má rad ostrých hrán a niekoľko nevšedných detailov. Tak napríklad zámok schovaný pod kľučkou dverí, ktorá je navyše veľmi pekne osvetlená; zaujímavo vyzerajú aj predné svetlomety zložené z diód alebo ostro rezané spätné zrkadlá. Ich tvar má za úlohu vylepšiť obtekanie vzduchu a tým znížiť aerodynamický hluk.

_DSC0438.JPG_DSC0481.JPG
Klasický zámok schovali dizajnéri pod kľučku dverí. Je to efektný detail, v rámci klasického testu ale musíme vyskúšať, aká je prax. Na pohľad to totiž vyzerá, že sa dvere nebudú úplne ľahko odomykať. No ide predsa o núdzovú záležitosť. 

Nový Lexus sa hneď od svojho vstupu na trh ponúka v klasickej verzii a v prevedení F Sport. To spoznáte podľa inej masky chladiča (tá je mimochodom obrovská), ostatné sú použité kolesá a iné môžu byť aj farby karosérie. F Sport sa tiež líši niekoľkými detailmi v interiéri a hlavne tuhším nastavením podvozku. 

Celkovo je Lexus NX po stránke vzhľadu dosť odvážny, čo sa zaručene bude nemalému počtu zákazníkov páčiť. Koho by mimochodom zaujímal odpor vzduchu pri takto tvarovanej karosérie, tomu môžeme ponúknuť hodnotu 0,32. Opatrení pre lepšie prúdenie vzduchu okolo karosérie je veľa počnúc už spomínanými zrkadlami cez zakrytý podvozok až po výrazný zadný spojler.

_DSC0439.JPG_DSC0445.JPG_DSC0446.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY