vytisknout velikost písma Nový Ford S-Max: „Mondeizácia“ atletického MPV [prvé jazdné dojmy]

Športovejší sourouzenec veľkého MPV Galaxy prichádza vo svojej druhej generácii. Základný recept zostáva zachovaný - od dizajnu cez techniku až po riešenie vnútorného priestoru. Noviniek vo výbave aj pod kapotou je ale dosť a väčšina pochádza z nového Mondea.
Nový Ford S-Max: „Mondeizácia“ atletického MPV [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Nový Ford S-Max: Čo je nové
  2. Nový Ford S-Max: Prvé jazdné dojmy
  3. Ford S-Max 2015: Technické údaje
  4. Ford S-Max 2015: Fotogaléria

Prvý S-Max bol pre európsky Ford v mnohých ohľadoch zásadný model - a nenarážam na to, že získal prestížny titul európskeho Auta roka. Rozšíril ponuku Fordu v segmente s lukratívnym maržami a priviedol k značke veľa nových zákazníkov, ktorí by do tej doby o aute s modrým oválom na kapote neuvažovali. Na odbyt išiel výborne, od roku 2007 ich Ford poslal do sveta cez 400 000.

Zákazníci si na S-Maxe cenili hlavne kombináciu praktickosti, príťažlivosti a nie snáď priamo športového, ale vodičsky uspokojivého správanie na ceste. Ako sa hovorí, keď niečo nie je rozbité, neopravujte to - preto je nový S-Max pomerne opatrnou evolúciou toho doterajšieho.

Facelift? Nie, nová generácia

Globálna platforma Mondea, na ktorej S-Max stojí, síce vychádza z európskej plošiny EÚ-CD, ktorá poskytla základ skoršiemu Mondeu, S-Maxu a Galaxy (ale tiež napríklad Range Roveru Evoque), obsahuje však množstvo konštrukčných zmien vynútených jej celosvetovou pôsobnosťou. Zákazníci sa môžu tešiť na čiastočne obmenenú paletu motorov, širokú ponuku asistenčnej elektroniky vrátane niekoľkých málo vídaných "vychytávok" aj na zlepšenie kultúry jazdy.

Ford S-Max 2015 první dojmy 158.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 156.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 154.jpg
Ford S-Max 2015 první dojmy 201.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 200.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 193.jpgNa prvý pohľad vyzerá ako súčasný model s novou prednou časťou, ale zmenili sa aj proporcie: nový S-Max má čelné stĺpiky posunuté dozadu a dlhšiu kapotu

Ford očakáva, že až 85% zákazníkov zvolí diesel, a ponuka motorizácií tomu zodpovedá. Záujemcovia o benzínový motor sa môžu rozhodovať medzi 1.5 EcoBoost 118 kW a 2.0 EcoBoost 176 kW. U neho je na výber medzi manuálnou a samočinnou prevodovkou.

Jediný diesel, ale na mnoho spôsobov

Fanúšikovia dieselov sa rozhodovať nemusia, Ford ich "odsúdil" k jednotke 2.0 TDCi. Tá je však v ponuke v štyroch variantoch výkonu (88, 110, 132 a 154 kW), čo v spojení s rôznymi možnosťami prevodoviek a pohonu dáva osem rôznych kombinácií. Významnou novinkou je možnosť objednať si pohon všetkých kolies - síce len k dieselu 110 alebo 132 kW, ale aspoň niečo. Podľa Fordu sa jedná o rovnaký systém ako v Kuze, čo by znamenalo elektronicky ovládanú spojku od firmy JTEKT. Explicitne to ale výrobca nikde neuvádza.

Ford S-Max 2015 první dojmy 197.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 191.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 192.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 202.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 198.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 159.jpgOkrem diódových zadných svetiel a denného svietenia môže mať nový S-Max aj predné LED svetlomety s adaptívnou funkciou

Vrchol motorizáciou predstavuje 154kW diesel v prevedení biturbo. Ten sa bude dodávať výhradne s dvojspojkovým PowerShift a predným pohonom, rovnako ako v Mondeu.

Výbava na želanie do značnej miery kopíruje tú z Mondea: ak vám to dovolí rozpočet, môžete si objednať napríklad sedadlá s dofukovatelnými bočnicami, odvetrávaním a masážnou funkciou; systém Pre-Collision Assist s detekciou chodcov; alebo adaptívne LED svetlomety, ktoré vedia "odcloniť" oblasť, v ktorej sa pohybuje protiidúce auto.

Je tu však aj pár noviniek, ktoré sa zatiaľ v žiadnom Forde neobjavili. Napríklad širokouhlá predná kamera, ktorá uľahčuje vychádzanie z neprehľadných miest. Alebo inteligentný obmedzovač rýchlosti.

Ford S-Max 2015 první dojmy 199.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 174.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 190.jpgNa rozdiel od zadnej kamery má nová širokouhlá predná kamera aj vlastný ostrekovač

Už ste si u nás mohli prečítať, že tento systém reaguje na značky upravujúce povolenú rýchlosť. Inak sa ovláda rovnako ako doterajšie obmedzovače - pri dosiahnutí zvolenej rýchlosti ho aktivujete a potom držíte plyn, ako je vám pohodlné. O dodržanie limitu sa stará elektronika. Môžete ju však kedykoľvek "pretlačiť" prudším pridaním plynu. Na Malorke systém fungoval podľa očakávania a značky detekoval spoľahlivo. V menu palubného počítača možno dokonca nastaviť určitú toleranciu.

Ďalšou technickou novinkou je adaptívne riadenie Ford. To sa začne vyrábať až v októbri a v autách, s ktorými isme jazdili na testovacej trase, k dispozícii nebolo. Ford však vyhradil niekoľko S-Maxov s adaptívnym riadením pre krátke vyskúšanie medzi kolkami aj v prevádzke. V nízkych rýchlostiach je pridávanie vychýlenia veľmi citeľné, na ceste však systém pôsobil prirodzene, asi ako priemerné riadenie s elektrickým posilňovačom. Je ale potrebné povedať, že štandardné riadenie S-Maxu sa mi pozdávalo ešte viac. Vlastne by som povedal, že lepšie by ste široko ďaleko nenašli. To sme ale predbehli, na jazdné dojmy príde rad až za chvíľu. Veď zatiaľ sme si S-Max ani poriadne neprehliadli.

Ford S-Max 2015 první dojmy 169.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 167.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 168.jpgDizajn a rozvrhnutie palubnej dosky nadväzuje na trend nastavený novým Mondeom; vylepšený parkovací asistent ovláda aj kolmé parkovanie a pri cúvaní vás upozorní na autá, chodcov alebo cyklistov, ktorí sa môžu blížiť zo strany

Zvonku sa práca dizajnérov obmedzila na inštaláciu novej fordovskej "tváre" a vyšperkovaných kontúr súčasného S-Maxu. Oko si nájde niekoľko pekných detailov, napríklad prepracované zadné svetlá, celok ale pôsobí dosť triezvo na to, aby zostarol len pomaly.

Vnútri nájdete v podstate palubnú dosku z nového Mondea, prispôsobenú proporciám veľkého MPV: digitálny prístrojový panel hrajúci farbami, systém Sync 2 aj panel klimatizácie. Dekoračným lištám, lakovaným čiernym plochám a chrómovaným rámčekom sa ale darí vytvoriť luxusnejší dojem než v Mondeu.

Ford S-Max 2015 první dojmy 170.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 171.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 173.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 176.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 177.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 164.jpgVzhľad kabíny oživuje množstvo dekoračných líšt a rámčekov v kovovom vzhľade, rovnako ako biele ozdobné švy na sedadlách i dverných výplniach

Zatiaľ čo predtým ste na ľavom ramene volantu ovládali ponuku displeja v prístrojovom štíte a na pravom ramene centrálnu obrazovku, dnes tlačidlá na ľavom ramene obsluhujú displej vo virtuálnom otáčkomeri a tlačidlá na pravom ramene väčší displej medzi otáčkomerom a rýchlomerom. Stredovú obrazovku systému Sync 2 môžete ovládať dotykovo, poprípade hlasom. Ak vám nevadí hovoriť so svojím autom niektorým zo svetových jazykov.

O digitálnom prístrojovom štíte platí to isté čo o grafickom rozhraní systému Sync 2: na prvý pohľad moderný a pekne farebný, pri praktickom používaní dosť neprehľadný.

Pohodlnejšia manipulácia so sedadlami

Pre posádku Ford pripravil až sedem sedadiel. Tie v druhom rade majú funkciu Easy Entry, ktorá umožňuje odklopenie a odsunutie jedným pohybom, keď chcete nastúpiť až úplne dozadu. Všetkých päť zadných sedadiel možno sklopiť pohodlne tlačidlom priamo z kufra, narovnať ich však musíte jedno po druhom ručne. V novej generácii Fordu Galaxy, väčšom a priestrannejšom súrodencovi S-Maxu, budete môcť sedadlá tlačidlom aj vracať späť do vztýčenej polohy.

Po sklopení vznikne síce rovná plocha, avšak s dvojitou nakladacou hranou. Podlaha kufra je totiž vyššia než hrana nárazníka, čo sa naozaj len tak nevidí.

Ford S-Max 2015 první dojmy 161.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 162.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 163.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 160.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 189.jpgFordS-MAX_2015_031.jpgSedadlá v druhej a tretej rade môžete sklopiť pohodlne tlačidlom. Vzniknutá plocha je síce rovná, ale položená vyššie ako hrana nárazníka

Na druhú stranu, v dvojmiestnej konfigurácii pojme S-Max cez dva kubické metre nákladu a Ford sľubuje celkom 32 rôznych kombinácií vnútorného priestoru podľa toho, ktorá sedadlá vztýčime a ktoré necháme ležať. Pri manipulácii s nákladom oceníte aj bezdotykové ovládanie piatych dverí, známe už z iných Fordov.

O pohodlie cestujúcich sa stará výkonnejšia klimatizácia s účinnejším filtrovaním nečistôt. Údajne zachytí 99 percent peľových častíc a všetok oxid dusičitý. Na želanie môže byť aj trojzónový.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY