vytisknout velikost písma Nový Ford Focus RS: Motor z Mustangu, pohon 4x4 a chuť jazdiť bokom

Americká automobilka dnes vo svojej európskej centrále odhalila tretiu generáciu kultového ostrého hatchbacku. Špekulácie o technike nového Focusu RS sa takmer úplne naplnili.
Nový Ford Focus RS: Motor z Mustangu, pohon 4x4 a chuť jazdiť bokom

Kde je Ken Block, tam sa čoskoro objaví dym z pneumatík. Dnes si ale miláčik YouTube musí nechať zájsť chuť. Sem, do európskej centrály Fordu v nemeckom Kolíne nad Rýnom, pricestoval, aby spolu s ľuďmi od modrého oválu odhalil zbrusu nový hot hatch Focus RS. Nikto to priamo nepovedal, ale Blockova prítomnosť signalizuje rovnakú vec ako obscénny vzhľad auta alebo odvážne tvrdenie o "kontrolovaných pretáčavých slučkách" v tlačovej správe: Nový Focus RS bude poriadna jazda!

Predokolka je minulosťou

Tretia generácia Focusu RS predstavuje v jednom dôležitom ohľade veľmi radikálny odklon od paradigmy. Kým prvý Focus RS z roku 2002 aj jeho nástupca z roku 2009 mali - plným právom - povesť jedných z najneskrotnejších predokoliek, nový model dostal pohon všetkých kolies. A nie hocijaký.

FordFocusRS_01.jpgFordFocusRS_02.jpgFordFocusRS_04.jpgFocus RS ste nikdy nemohli obviňovať z prílišnej nenápadnosti; tretia generácia signalizuje svoje schopnosti výraznými aerodynamickými prvkami, 19 "kolesami aj špeciálnym odtieňom laku

Jost Capito, ktorý mával európske rýchle Fordy na starosti, vždy neodbytne trval na tom, že štvorkolka by pre Focus RS znamenala len zbytočnú komplikáciu. Dnes ale Capito šéfuje tímu Volkswagen Motorsport a oddelenie Ford Performance, ktoré prevzalo zodpovednosť za športové modely Fordu v celosvetovom meradle, to očividne vidí inak.

Zvládne 1 g i driftovanie

Technické podrobnosti nám v túto chvíľu nikto nepovie. Môžeme len špekulovať, že sa jedná o evolúciu systému od firmy JTEKT, ktorý Ford používa v SUV Kuga a čoskoro ho dostane aj nové Mondeo. Dôležité je, že systém má vedieť vektorovať krútiaci moment nielen v predozadnej osi, ale aj medzi ľavým a pravým zadným kolesom a plniť tak funkciu aktívneho zadného diferenciálu. Ford tvrdí, že vďaka tomu dokáže nový Focus RS vygenerovať priečne zrýchlenie 1 g a výslovne sľubuje "jazdu kontrolovaným pretáčavým šmykom". No vážne, kedy ste v oficiálnej komunikácii akejkoľvek automobilky naposledy čítali o pretáčavosti?

Predchádzajúcemu Focusu RS hundral pod kapotou charakterný päťvalec 2.5T od Volva. Nový model dostane motor z nového Mustangu. Nie, päťlitrový osemvalec to nebude (bohužiaľ), ale priamovstrekový preplňovaný štvorvalec 2.3 EcoBoost by mal dosahovať výkon cez 235 kW (320 koní). Dostal kvôli tomu väčšie twin-scroll turbodúchadlo a nové sanie, výfuk, medzichladič aj chladič.

FordFocusRS_05.jpgFordFocusRS_03.jpgZa predným nárazníkom sa podľa Fordu skrýva najväčší chladič, aký bol kedy do produkčného Focusu namontovaný

Práve požiadavky na chladenie do značnej miery diktujú vzhľad prednej časti. Tie obrovské hladné otvory v mohutnom prednom nárazníku sú tu práve preto, aby sa na patričné miesta dostalo dosť chladného vzduchu. Prieduchy v blatníkoch zase slúžia na chladenie bŕzd, zatiaľ čo predné "lízatko", veľké zadné krídlo a difúzor spoločne zaisťujú stabilitu jazdy vo vysokých rýchlostiach.

Okruhové príplatky

V kabíne nájdete presne to, čo by ste asi očakávali: úhľadnejšiu palubnú dosku z faceliftovaného Focusu, trojicu prídavných prístrojov z Focusu ST, modré dekorácie RS a anatomické sedadlá Recaro. Za príplatok dostanete "ušaté" škrupiny rovnakej značky, ale aj napríklad pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 namiesto štandardných Super Sport. Oboje príde vhod, ak svoj Focus RS častejšie vezmete na pretekársky okruh. Podľa Fordu je na to ako stvorený.

Ďalšie technické podrobnosti? Väčšinu si ich Ford schováva na autosalón do Ženevy, ale niečo tu predsa len máme. Prevodovka bude zosilnený šesťstupňový manuál, adaptívne tlmiče ponúknu výber z dvoch úrovní tuhosti. Ford uvádza, že pružiny, stabilizátory aj puzdra náprav sú tuhšie než vo Focuse ST a sľubuje, že riadenie s elektrickým posilňovačom športovo založených vodičov nesklame.

Blíži sa vlna športových Fordov

Oddelenie Ford Performance, ktoré má novú generáciu ostrého Focusu na svedomí, bude mať v najbližších rokoch naponáhlo. Na trh totiž mieri aj Shelby GT350R a nový Ford GT, predstavený v januári v Detroite, rovnako ako ďalšie športové novinky s modrým oválom na kapote. Do roku 2020 ich má byť celkom tucet.

Nový Focus RS sa začne vyrábať ešte tento rok v nemeckom Saarlouise. Porovnávací test s Volkswagenom Golf R a Subaru WRX STi je práca, na ktorú sa tešíme už teraz. Ken Block by určite súhlasil.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY