vytisknout velikost písma Nový Ford Focus RS: Motor z Mustangu, pohon 4x4 a chuť jazdiť bokom

Americká automobilka dnes vo svojej európskej centrále odhalila tretiu generáciu kultového ostrého hatchbacku. Špekulácie o technike nového Focusu RS sa takmer úplne naplnili.
Nový Ford Focus RS: Motor z Mustangu, pohon 4x4 a chuť jazdiť bokom

Kde je Ken Block, tam sa čoskoro objaví dym z pneumatík. Dnes si ale miláčik YouTube musí nechať zájsť chuť. Sem, do európskej centrály Fordu v nemeckom Kolíne nad Rýnom, pricestoval, aby spolu s ľuďmi od modrého oválu odhalil zbrusu nový hot hatch Focus RS. Nikto to priamo nepovedal, ale Blockova prítomnosť signalizuje rovnakú vec ako obscénny vzhľad auta alebo odvážne tvrdenie o "kontrolovaných pretáčavých slučkách" v tlačovej správe: Nový Focus RS bude poriadna jazda!

Predokolka je minulosťou

Tretia generácia Focusu RS predstavuje v jednom dôležitom ohľade veľmi radikálny odklon od paradigmy. Kým prvý Focus RS z roku 2002 aj jeho nástupca z roku 2009 mali - plným právom - povesť jedných z najneskrotnejších predokoliek, nový model dostal pohon všetkých kolies. A nie hocijaký.

FordFocusRS_01.jpgFordFocusRS_02.jpgFordFocusRS_04.jpgFocus RS ste nikdy nemohli obviňovať z prílišnej nenápadnosti; tretia generácia signalizuje svoje schopnosti výraznými aerodynamickými prvkami, 19 "kolesami aj špeciálnym odtieňom laku

Jost Capito, ktorý mával európske rýchle Fordy na starosti, vždy neodbytne trval na tom, že štvorkolka by pre Focus RS znamenala len zbytočnú komplikáciu. Dnes ale Capito šéfuje tímu Volkswagen Motorsport a oddelenie Ford Performance, ktoré prevzalo zodpovednosť za športové modely Fordu v celosvetovom meradle, to očividne vidí inak.

Zvládne 1 g i driftovanie

Technické podrobnosti nám v túto chvíľu nikto nepovie. Môžeme len špekulovať, že sa jedná o evolúciu systému od firmy JTEKT, ktorý Ford používa v SUV Kuga a čoskoro ho dostane aj nové Mondeo. Dôležité je, že systém má vedieť vektorovať krútiaci moment nielen v predozadnej osi, ale aj medzi ľavým a pravým zadným kolesom a plniť tak funkciu aktívneho zadného diferenciálu. Ford tvrdí, že vďaka tomu dokáže nový Focus RS vygenerovať priečne zrýchlenie 1 g a výslovne sľubuje "jazdu kontrolovaným pretáčavým šmykom". No vážne, kedy ste v oficiálnej komunikácii akejkoľvek automobilky naposledy čítali o pretáčavosti?

Predchádzajúcemu Focusu RS hundral pod kapotou charakterný päťvalec 2.5T od Volva. Nový model dostane motor z nového Mustangu. Nie, päťlitrový osemvalec to nebude (bohužiaľ), ale priamovstrekový preplňovaný štvorvalec 2.3 EcoBoost by mal dosahovať výkon cez 235 kW (320 koní). Dostal kvôli tomu väčšie twin-scroll turbodúchadlo a nové sanie, výfuk, medzichladič aj chladič.

FordFocusRS_05.jpgFordFocusRS_03.jpgZa predným nárazníkom sa podľa Fordu skrýva najväčší chladič, aký bol kedy do produkčného Focusu namontovaný

Práve požiadavky na chladenie do značnej miery diktujú vzhľad prednej časti. Tie obrovské hladné otvory v mohutnom prednom nárazníku sú tu práve preto, aby sa na patričné miesta dostalo dosť chladného vzduchu. Prieduchy v blatníkoch zase slúžia na chladenie bŕzd, zatiaľ čo predné "lízatko", veľké zadné krídlo a difúzor spoločne zaisťujú stabilitu jazdy vo vysokých rýchlostiach.

Okruhové príplatky

V kabíne nájdete presne to, čo by ste asi očakávali: úhľadnejšiu palubnú dosku z faceliftovaného Focusu, trojicu prídavných prístrojov z Focusu ST, modré dekorácie RS a anatomické sedadlá Recaro. Za príplatok dostanete "ušaté" škrupiny rovnakej značky, ale aj napríklad pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 namiesto štandardných Super Sport. Oboje príde vhod, ak svoj Focus RS častejšie vezmete na pretekársky okruh. Podľa Fordu je na to ako stvorený.

Ďalšie technické podrobnosti? Väčšinu si ich Ford schováva na autosalón do Ženevy, ale niečo tu predsa len máme. Prevodovka bude zosilnený šesťstupňový manuál, adaptívne tlmiče ponúknu výber z dvoch úrovní tuhosti. Ford uvádza, že pružiny, stabilizátory aj puzdra náprav sú tuhšie než vo Focuse ST a sľubuje, že riadenie s elektrickým posilňovačom športovo založených vodičov nesklame.

Blíži sa vlna športových Fordov

Oddelenie Ford Performance, ktoré má novú generáciu ostrého Focusu na svedomí, bude mať v najbližších rokoch naponáhlo. Na trh totiž mieri aj Shelby GT350R a nový Ford GT, predstavený v januári v Detroite, rovnako ako ďalšie športové novinky s modrým oválom na kapote. Do roku 2020 ich má byť celkom tucet.

Nový Focus RS sa začne vyrábať ešte tento rok v nemeckom Saarlouise. Porovnávací test s Volkswagenom Golf R a Subaru WRX STi je práca, na ktorú sa tešíme už teraz. Ken Block by určite súhlasil.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY