vytisknout velikost písma Nové Subaru WRX STI chce byť ešte lepšie ako to staré [prvé jazdné dojmy]

V piatok dopoludnia Subaru oficiálne na slovenskom trhu odštartovalo predaj novej generácie modelu WRX STI. Ten neprináša revolúciu, ale chce ešte ďalej zlepšiť generáciu predchádzajúcej, ktorá v niektorých ohľadoch medzi aktuálnymi súpermi nemala konkurenciu.
Nové Subaru WRX STI chce byť ešte lepšie ako to staré [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Na úrovni Porsche 911?
  2. Zmeny v praxi, Cenník naopak
  3. Fotogalerie

Subaru WRX STI ako športová ikona nemá v Európe trhať predajné rekordy. Automobilka sem tento model vyslala s úlohou pritiahnuť pozornosť. Niet sa čomu čudovať. Minulý rok bolo vyrobených celkom 25 000 kusov modelu WRX / WRX STI, 650 z toho zamierilo do Európy a naopak 18 000 našlo svojho záujemcu v Amerike. Už z toho je jasné, ktorý trh má hlavnú prioritu.

O novom Subaru WRX STI už sme všeličo napísali. Základ zostal zachovaný, no došlo k mnohým úpravám s cieľom vytvoriť auto s neobyčajnými jazdnými vlastnosťami. Oproti končiacej generácii je tá nová dlhšia o 15 mm, šírka zostala rovnaká, výška klesla o päť milimetrov a rázvor náprav pribral 25 mm. Rozchod kolies na oboch nápravách sa taktiež nezmenil.

Kvôli lepšiemu výhľadu došlo k posunutiu predného stĺpika o 200 mm dopredu. Zväčšil sa celkovo interiér a tiež batožinový priestor, ktorého objem narástol o 40 litrov na konečných 460 litrov. Interiér v podstate kopíruje XV. Navyše je napríklad možnosť sledovať tlak turba alebo nie úplne presvedčivo vyzerajúce karbónové dekory. Ale priority tohto modelu vždy boli niekde trochu inde.

wrx_sti_02.JPGwrx_sti_16.JPG
Nové STI má určite na čo nadväzovať. V súčasnosti bude bojovať o priazeň zákazníkov so súpermi typu Volkswagen Golf R, Audi S3 alebo BMW M135.

Na úrovni Porsche 911?

Zoznam častí, ktoré sa dočkali rôznych vylepšení, je pekne dlhý. Začať môžeme napríklad od riadenia. Hydraulický posilňovač dostal tuhšie uloženie a ostrejší prevod riadenia. Subaru sľubuje extrémne rýchle reakcie, ktoré sa prakticky vyrovnajú tomu, čo poznáme z Porsche 911.

Tuhšie sú tiež pružiny na oboch nápravách (vpredu o 22%, vzadu o 5%), zosilnené boli oba stabilizátory, pridávali sa výstuhy nápravnice a tak ďalej. Spolu s týmito úpravami Subaru vystužil tiež základnú konštrukciu automobilu. Torzná tuhosť sa zdvihla o 40%, pevnosť v pohybe je lepšia o 30 %.

Pohon všetkých kolies so samosvornými diferenciálmi zostal, na prednú nápravu bol však pridaný systém Active Torque Vectoring, ktorý v zákrutách pribrzďuje vnútorné predné koleso. Cieľom bolo eliminovať prirodzenú nedotáčavosť.

Motor oproti niektorým očakávaniam tiež zostal pôvodný. Ide o preplňovaný boxer 2,5 l s výkonom 300 koní a vrcholom krútiaceho momentu 407 Nm. Subaru ale opäť sľubuje rad vylepšení zameraných hlavne na životnosť. S motorom spolupracuje manuálne, o automate (rovnako ako o karosérii hatchback) sa zatiaľ neuvažuje.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY