vytisknout velikost písma Nové štvorvalce pre Porsche 718 Boxster a Cayman detailne

Porsche muselo pri vývoji a ladení štvorvalcov prekonať niekoľko technických i praktických komplikácií.
Nové štvorvalce pre Porsche 718 Boxster a Cayman detailne

Premiéra novej generácie základných športových modelov Porsche je na spadnutie. Chystajú sa veľké zmeny. Po novom sa budú vstupné športiaky do rodiny Porsche volať 718 Cayman a 718 Boxster, ale to už vieme. Vieme tiež, že budú mať štvorvalce s preplňovaním. A tiež je známe, že oba modely budú mať rovnaký výkon a kupé bude prvýkrát lacnejšie ako roadster.

Zatiaľ ale nevieme, ako to bude s parametrami motorov. Lenže britský magazín Autocar sa teraz dostal k finálnej fáze vývoja nástupcu Boxstera a Caymanu a už pozná niektoré technické detaily. A pretože sa s nimi pochválil verejne, nemôžeme vás o ne samozrejme ochudobniť.

Posledné testy na mrazivom severe

Porsche dokončuje vývoj za polárnym kruhom v oblastiach kanadského Severozápadného teritória. Ladia sa predovšetkým komfortné prvky výbavy ako kúrenie, vyhrievanie volantu, ventilácia a klimatizácia, skúša sa správanie áut v každodennom režime v zhoršených poveternostných podmienkach. Dôraz sa kladie aj na správanie nových motorov, ako si poradí napríklad so studenými štartmi. Vedľa toho sa ale zisťuje aj nastavenie ESP a ďalších systémov.

Práve pohonná jednotka je pomerne zásadnou zmenou, ktorá stojí aj za tým, že nástupca Boxsteru a Caymanu priberie na váhe. A nie práve málo, nárast hmotnosti sa bude pohybovať okolo 85 kg. Sú totiž potrebné turbá, dodatočné chladenie, medzichladiče a ďalšie systémy, bez ktorých sa atmosférický šesťvalec obišiel.

Porsche-Boxster_2001_1600x1200_wallpaper_03.jpgPorsche-Boxster_Spyder_2010_1600x1200_wallpaper_19.jpgPorsche-Cayman_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgPrvý Boxster začínal s šesťvalcom 2,5 l s výkonom 204 koní. V poslednej generácii sa ale model Cayman S dostal na 340 koní, ak nepočítame ešte silnejší Cayman GT4

Základná jednotka je plochý štvorvalec 2,0 l. Nesie kódové označenie 9A2B4T, má jedno turbodúchadlo, výkon by mal dosiahnuť na 220 kW (300 k) a krútiaci moment na 350 Nm. Vysoké otáčky mu ale cudzie nebudú, prototypy sa vraj roztočia do 7400 ot./min.

V ponuke opäť dva motory

Cieľové hodnoty akcelerácie z 0 na 100 km/h sú 5,5 sekundy v prípade manuálnej prevodovky, automat PDK bude o chlp rýchlejší. Kombinovaná spotreba paliva sa zlepší o jeden liter na 100 km.

Druhý motor, ktorý dostane Porsche 718 Boxster S a 718 Cayman S, je viac utajovaný. Zdvihový objem bude 2,4 alebo 2,5 litra a na rozdiel od slabšieho a menšieho agregátu dostane pravdepodobne turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, čo využíva napríklad 911 Turbo. Výkon by mal dosiahnuť na 265 kW (360 k) a krútiaci moment na 400 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa odohrá za menej ako päť sekúnd a silnejšie modely s písmenom S sa pravdepodobne pozrú za 280 km/h.

Najväčšou prekážkou vývoja vraj bolo vtesnať zložitý motor do malého priestoru. Nakoniec sa jednotka turbodúchadla nasťahovala pred motor tam, kde predtým boli dva protibežné piesty. Aby Porsche dosiahlo podobného stupňa kultivovanosti ako pri šesťvalci, muselo použiť štyri aktívne silentbloky motora.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY