vytisknout velikost písma Nové Porsche Cayenne jazdí výborne

Porsche Cayenne dorazilo na slovenský trh už vo svojej tretej generácii. Podobný vzhľad bol zámer, z Cayenne sa totiž údajne stáva rovnaká ikona, akou je 911. Zatiaľ sú k dispozícii tri zážihové verzie, diesel a hybrid dorazí budúci rok. Časom sa dočkáme aj vrcholného Cayenne Turbo S E-Hybrid. Podľa očakávaní nový Cayenne jazdí veľmi dobre.
Nové Porsche Cayenne jazdí výborne

Keď prišiel v roku 2002 na trh Cayenne prvej generácie, Porsche sa dočkalo naozaj rozmanitých reakcií. Od pozitívneho prijatia až po nenávistné komentáre zástancov tradičných hodnôt, podľa ktorých malo byť prvé SUV tejto značky iba dočasným projektom vopred odsúdeným na zánik. Lenže sa tak nestalo.

Predaje modelu Cayenne neustále stúpali, prvá generácia nakoniec dosiahla na 270 tisíc kusov, tá druhá ponúkaná od roku 2010 už priniesla do štatistík pol milióna predaných exemplárov. Tretia generácia tak bola samozrejmosťou. Nedávno dorazila na slovenský trh a teraz sme sa s ňou prvýkrát krátko odviezli na našich cestách.

Porsche-Cayenne-S-5.jpg

Nový Cayenne sa oficiálne predstavil na autosalóne vo Frankfurte a my sme o ňom písali v minulosti už niekoľkokrát. Stručne zopakujme, že vozidlo stojí na platforme MLB Evo, rovnako ako napríklad aktuálne Audi Q7 (a mnoho ďalších), základné rozmery zostali viacmenej zhodné, rovnako ako vzhľad.

Dnešná tlačová konferencia znamenala prvú krátku možnosť sa s autom zoznámiť v realite slovenských ciest a tiež ponúkla pohľad do budúcnosti. V súčasnosti sa Cayenne ponúka v troch variantoch, pričom všetky sú zážihové. Základné parametre aktuálne dostupných motorizácií ukazuje priložená tabuľka:

Cayenne Cayenne S Cayenne Turbo
Zdvihový objem valcov (cm3): 2995 2894 3996
Plnenie: prepĺňanie turbodúchadlom 2x turbodúchadlo 2x turbodúchadlo
Najvyšší výkon (kW/min-1): 250/5300-6400 324/5700-6600 404/5750-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 450/1340-5300 550/1800-5500 770/1960-4500
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 6,2 5,2 4,1
Najvyššia rýchlosť (km/h): 245 265 286
Kombinovaná spotreba paliva (l/100 km): 9,4 9,4 11,9

Porsche sa ale s takou ponukou neuspokojí, už budúci rok príde Cayenne Hybrid a variant osadený vznetovým šesťvalcom. S osemvalcovým Cayenne S Diesel (ktorý odtiahne napríklad aj celé lietadlo) sa už ale v tejto novej generácii nepočíta. Dočkáme sa tiež verzie GTS. Tá by údajne mala dostať osemvalcový motor. Čerešničkou na torte potom bude prevedenie Turbo S E-Hybrid. Rovnako ako pri Panamere aj v tomto prípade pôjde o absolútny vrchol ponuky a podľa všetkého budú dosť podobné aj parametre.

Porsche-Cayenne-S-12.jpgPorsche-Cayenne-S-13.jpg

Porsche-Cayenne-S-4.jpgPorsche-Cayenne-S-9.jpg

Pre zopakovanie, Panamera Turbo S E-Hybrid pracuje s plug-in hybridným systémom ponúkajúcim celkové parametre 500 kW (680 k) a 850 Nm. Nie je žiadne tajomstvo, že ide o vyhotovenie ušité na mieru emisným limitom v štýle "vlk sa naž..., teda najedol a koza zostala celá". Zákazník dostane auto disponujúce neskutočnú dynamikou s minimálnou tabuľkovou spotrebou - a teda aj v niektorých krajinách s minimálnymi daňami.

Vyzerá ako facelift, ale iba zvonku

K niečomu sa priznám. Vo Frankfurte som tento rok nebol a do showroomov Porsche príliš často nechodím, takže dnešné stretnutie s novou generáciou Cayenne bolo vôbec prvým momentom, kedy som si auto prezrel na vlastné oči. Prvé reakcie? Niečo ako "veď to vyzerá úplne rovnako".

Môžu za to nielen podobné proporcie, ale najmä takmer nezmenená predná časť. Samozrejme nejde o náhodu, ale o zámer. Porsche Cayenne je predajne natoľko úspešný model, že v ňom automobilka začína vidieť podobnú ikonu, akou je 911. Preto nemieni tvár vozidla príliš meniť. Tretia generácia má väčšie otvory pre prívod vzduchu v prednom nárazníku, ale to je drobnosť, ktorú ľahko prehliadnete. Naopak zadná časť sa zmenila ďaleko viac. Cayenne dostal spojené svetlá, nápis Porsche alebo aktívny zadný spojler pracujúci presne tak, ako sme o tom písali v článku o Porsche Panamera Sport Turismo.

Porsche-Cayenne-S-8.jpg

Interiér je oproti predchádzajúcej generácii úplne nový. Pravda, dal by sa popisovať na niekoľko odsekov, ale ja vám ušetrím čas. Nový Cayenne je vpredu úplne rovnaký ako súčasná Panamera. Má menej tlačidiel a viac dotykových plôch. S priestorom pre cestujúcich problémy nečakajte, presné rozmery si však necháme až na bežný test. V tejto chvíli iba ponúkneme údaj o kufri. Ten sa medzigeneračne zväčšil o sto litrov.

Jazdí veľmi dobre

Testovacia trasa dlhá asi tridsať kilometrov naozaj neponúka príliš veľa priestoru na hodnotenie jazdných schopností auta, aj tak ale stačila k tomu, aby sme mohli napísať, že vozidlo jazdí veľmi dobre. Respektíve presne podľa očakávaní. Vzhľadom k tomu, čo predvádza príbuzné Audi Q7, by bolo veľké prekvapenie, keby nový Cayenne ponúkal zlé jazdné vlastnosti.

Prvých pár kilometrov som strávil s verziou S, kde nájdeme pod kapotou dvakrát preplňovaný šesťvalec s objemom 2,9 litra. Áno, tušíte správne. Tento motor sme už raz testovali, a síce v tom krásne zelenom Audi RS 5. K modelu Cayenne sa rozhodne hodí. Má mocný záťah v celom spektre otáčok, veľmi príjemný zvuk a viac ako dostatočnú dynamiku. Stačí chvíľku podržať plyn, a idete 200 km/h. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h je oficiálne záležitosťou na 5,2 sekúnd. Podobné zrýchlenie ponúkal Cayenne Turbo prvej generácie.

O jazdné vlastnosti sa tiež nebojte. Cayenne vie byť pohodlný, hoci ten testovací jazdil na 20" kolesách (ktoré na fotkách vyzerajú v kontexte veľkej karosérie ako celkom malé). Keď pritlačíte na pílu, budete sa možno čudovať. Toto Porsche ani v rýchlych zákrutách len tak istotu nestratí. Opäť, prekvapenie to nie je. K dispozícii má totiž armádu technických pomôcok od adaptívnych tlmičov cez aktívne stabilizátory až po systém riadenia zadnej nápravy. Áno, aj takto veľké auto môže byť zábavné.

Finálny verdikt vyriekneme nad novým Porsche Cayenne po redakčnom teste, kedy bude viac času sa s autom odviezť v rôznych podmienkach. Táto prvá skúsenosť ale priniesla v podstate len pozitívne dojmy. Nemožno pochybovať o tom, že aj tretie vydanie Cayenne sa bude predávať ako žemle v obchode. Ak máte záujem, pripravte si minimálne 77-tisíc eur.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY