vytisknout velikost písma Nové múdre svetlá Fordu ukážu v tme na človeka alebo psa

Výskumníci americkej automobilky nám predviedli niektoré z projektov, na ktorých pracuje vývojové stredisko v nemeckom Aachene.
Nové múdre svetlá Fordu ukážu v tme na človeka alebo psa

V temnejšej podzemnej garáži výskumného centra Fordu v nemeckom Aachene svieti len úzky lúč svetla. Vychádza z LED diód v spodnej časti predného nárazníka Mondea a sleduje inžiniera Michaela Koherra, ktorý prechádza sem a tam niekoľko desiatok metrov pred autom. Na displeji systému SYNC vnútri auta je vidieť čiernobiely obraz kamery, v ktorom je Koherrova postava zvýraznená žltým rámčekom. Prototyp adaptívnych svetlometov Fordu s technológiou Spot Lighting totiž dokáže v tme vyhľadať ľudí i zvieratá.

Posvietia priamo na prekážku

Orámovať postavy na displeji vedia napríklad systémy nočného videnia, ktoré ponúkajú nemecké prémiovej značky ako príplatkovú výbavu vo svojich väčších modeloch. Múdre svetlá Fordu navyše pridávajú úzky lúč jasného svetla, ktorý je viditeľný aj vo svite normálnych svetlometov a ukáže priamo na objekt pohybujúci sa po ceste. Názorne to ukazuje animácia Fordu:

Technológia Spot Lighting je vo fáze prototypu. Koherr nechce hovoriť o tom, kedy alebo či vôbec sa objaví v sériových modeloch.

Ford-IWS2015_SpotLighting_078.jpgFord-IWS2015_SpotLighting_080.jpgFord-IWS2015_SpotLighting_081.jpgFunkcia Spot Lighting rozpozná v tme ľudí i zvieratá a upozorní na ne vodiča; lúč bodového svetla svietia do výšky pása, aby človeka neoslnil (psík má smolu)

"Našou úlohou je prichádzať s novými nápadmi a skúmať ich realizovateľnosť. O zaradení do výroby rozhodujú v oddelení produktového plánovania spolu s marketingom. Závisí to na mnohých veciach, ktoré idú mimo nás," vysvetľuje. Už samotný fakt, že Ford technológiu predvádza novinárom, ale naznačuje, že s jej zavedením do výrobného programu počíta.

Srdcom systému je infračervená kamera v prednom nárazníku, ktorá dokáže na vzdialenosť až 120 m rozpoznať až osem ľudí alebo väčších zvierat. "Ukáže" na tie, ktoré považuje za najrizikovejšie. Rozhodujúca je pochopiteľne pozdĺžna vzdialenosť od vozidla a tiež poloha na vozovke vo vzťahu k predpokladanej jazdnej dráhe auta. Človek stojaci uprostred pruhu pätnásť metrov pred autom má vyššiu prioritu ako pes na krajnici sto metrov ďaleko.

_AS10087a.jpgCD2I2056.JPGCD2I2093.JPGBodové svetlo vychádza z prídavného LED zdroja umiestneného pri prednej hmlovky; ak sa objekt pohybuje, lúč ho stále sleduje

Aktuálne Mondeo má tzv. Predkolízny asistent s detekciou chodcov. Ten však funguje len vo dne a jeho poslanie je iné - zmierniť následky zrážky s chodcom, ktorá je už nevyhnutná. Múdre svetlá s funkciou Spot Lighting majú vodiča včas upozorniť na nebezpečenstvo, aby mohol sám spomaliť a vyhnúť sa človeku alebo zvieraťu vo vozovke.

O zákrute vedia s predstihom

Menej efektné, ale v praktickom živote nepochybne užitočnou funkciou prototypových svetiel Fordu je prediktívne prisvecovanie do smeru jazdy. Kým dnešné natáčacie svetlomety reagujú na otočenie volantom, technológia s názvom Advanced Front Lighting System predvída, kam cesty vedú, a posvietia do zatáčky (napríklad do ostrej vlásenky) s predstihom. Čiastočne sa riadi aj údajmi z mapových podkladov navigácie, tie však nemajú vždy potrebnú presnosť. Hlavné slovo má preto čelná kamera, ktorá sleduje vodorovné aj zvislé značenie. Predstavu o fungovaní systému vám opäť najlepšie sprostredkuje video:

Koherr si na tomto riešení cenia okrem iného skutočnosti, že nevyžaduje žiadny nový hardvér. Systém je tvorený adaptívnymi LED svetlometmi (Fordu ich dodáva Valeo) a čelnou kamerou s rozpoznávaním obrazu, ktorá v sériových modeloch zabezpečuje rozpoznávanie značiek. Zvyšok je softvérovou záležitosťou.

Ford-IWS2015_AdvancedLight_079.jpgFord-IWS2015_AdvancedLight_082.jpgFord-IWS2015_AdvancedLight_MichaelKoherr_083.jpgPrototyp adaptívnych svetiel nečaká na otočenie volantom ako dnešné systémy, vďaka kamere sa o zákrute dozvie s predstihom; vedúcim projektu je Michael Koherr

Výskumné stredisko Fordu v Aachene pracuje na rade projektov, z ktorých mnohé nikdy neprekročia štádium prototypu. Ľudia z Fordu nechcú hovoriť o tom, aké nápady dali "k ľadu", ale hovoria, že pomer dlhodobo vychádza asi pol na pol. O ďalšom osude rozpracovaných nápadov rozhoduje technická realizovateľnosť, náklady aj očakávaný záujem zákazníkov. Niekedy sa stane aj to, že sami výskumníci jednoducho dospejú k záveru, že projekt je slepou uličkou. A ktoré technológie z Aachenu sa do sériových Fordov dostali?

Ak zostaneme pri osvetľovacej technike, je to napríklad automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, odvrátenie protiidúceho vozidla (v názvosloví Fordu Glare-Free High Beam) alebo adaptívne LED svetlomety, ktoré menia intenzitu svetla a tvar svetelného kužeľa podľa rýchlosti jazdy, natočenie volantu, okolitých podmienok i profilu cesty. Tzv. dynamické LED svetlomety majú k dispozícii sedem režimov, medzi ktorými plynule prepínajú v závislosti na aktuálnej situácii.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY