vytisknout velikost písma Nové meranie spotreby škodí hybridom, myslí si bývalý manažér Fiatu

Elektrinu nečaká príliš svetlá budúcnosť, zatiaľ čo CNG bude prechodné riešenie k palivovým článkom. Diesely ale z ciest nezmiznú, aj keď ich podiel výrazne klesne.
Nové meranie spotreby škodí hybridom, myslí si bývalý manažér Fiatu

Rinaldo Rinaldi pôsobil vo Fiate v rokoch 1985 až 2010 ako šéf vývoja motorov, medzi jeho posledné počiny patrí vývoj bezvačkového systému MultiAir. Môžeme ho považovať aj za otca systému common-rail u dieselov. Teraz sa domnieva, že emisný škandál Volkswagenu vo výsledku neuškodí len dieselom, ale aj hybridom a plug-in hybridom. Pre Automotive News vysvetlil, prečo si to myslí.

Podľa Rinolfiho sú totiž súčasné hybridy a plug-in hybridy (ako ostatne prakticky všetky motory) vyvíjané predovšetkým tak, aby prešli emisnými testami. Reálnym výsledkom spotreby sa nikto nevenuje, pretože dôležitá je tabuľková hodnota.

Chystaný prechod na meranie v reálnej prevádzke a tiež na nový merací cyklus WLTP, ktorý má viac odrážať reálne použitie auta, odhalí slabiny hybridných a benzínovo-elektrických pohonov. Tie totiž budú musieť častejšie pracovať v neefektívnom režime a vykážu oveľa vyššiu spotrebu a emisie.

Podiel dieselov v Európe klesne

Rinolfi odhaduje, že podiel dieselov v Európe klesne do roku 2020 na zhruba 40%. V súčasnosti je to pritom skoro 60%. Myslí si však, že samotný škandál VW na dopyt po Diesel vplyv nemá. Je to norma Euro 6, ktorá podľa neho stojí za poklesom dieselové dopytu, pretože európsky trh stále preferuje menšie a lacnejšie autá a diesely plniace Euro 6 sú veľmi drahé. Nahrádzajú ich downsizované benzínové motory.

Škandál VW povedie len k rýchlejšiemu prechodu na reálnejšie meranie emisií v prevádzke, čo vo výsledku zmení zložení motorového parku nielen v Európe, ale aj vo zvyšku sveta. Rinolfi tiež pripomenul, že sa automobilky vždy snažili "nejakým spôsobom" vojsť do emisných testov v laboratóriu a že reálnym výsledkom sa nikto nevenoval. To vraj nie je žiadna novinka.

Nové testy merania spotreby a emisií vraj najviac uškodia plug-in hybridom, lebo v súčasnom teste NEDC ide auto najprv na elektrinu (na tú zvládne prejsť celý test) a druhýkrát bez elektriny. Výsledok sa jednoducho spriemeruje, preto majú plug-in hybridy absolútne nereálne a nedosiahnuteľné hodnoty spotreby (a emisií).

Rinaldo Rinolfi pripúšťa, že súčasné plug-in hybridy vykazujú o 30 až 40% nižšiu spotrebu v teste ako v skutočnej prevádzke. Reálne meranie spotreby ukáže túto ich slabinu a podľa Rinolfiho o ne nebude taký záujem. V prípade hybridov vraj rozdiel nebude taký veľký, ale súčasné hybridy, ako napríklad Prius, sú stavané hlavne do mestskej premávky a na posúvanie. Na diaľnici, ktoré budú nové testy prikladať veľký význam, sa ich výhoda zmení v nevýhodu.

Budúcnosť? Elektrina nie, vodík a CNG áno

Rinolfi tiež nevidí príliš svetlú budúcnosť pre elektromobily, pretože majú obmedzený dojazd a nízku efektivitu batérií. Síce pripúšťa, že za posledných 25 rokov sa účinnosť akumulátorov približne strojnásobila, ale pre reálne využitie by bolo potrebné ďalšie desať- až pätnásťkrát zvýšenie efektivity.

Oveľa veselšia budúcnosť vraj čaká autá s palivovými článkami na vodík, pretože nevypúšťajú emisie a zároveň nemajú problémy s dojazdom a zdĺhavým tankovaním. Cena palivových článkov bude klesať s rastúcim objemom produkcie a konkurencie.

Rinolfi sa domnieva, že prechodným riešením môže byť CNG. To má o 20 až 25% nižšie emisie CO2 než porovnateľný benzínový motor, o ostatných emisií napríklad dieselov ani nehovoriac. Inak toho vraj ohľadom tradičných piestových motorov s vnútorným spaľovaním už nie je veľmi čo vymyslieť.

Máme premenné časovanie ventilov, priame vstrekovanie, preplňovanie...
Vývoj nových technológií je ale veľmi drahý a automobilkám sa prestáva vyplácať. Cestou je teraz hlavne eliminácia trecích strát a väčší podiel výkonnej výpočtovej techniky na riadenie zapaľovania. Elektronika zrejme časom bude riadiť i ovládanie ventilov, takže motory skutočne prídu definitívne o vačkový hriadeľ.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY