vytisknout velikost písma Nové BMW M3 a M4 sú presvedčiví arcikacíri [jazdné dojmy]

Nová dvojčatá BMW M3 a M4 sú naozajstné "emká", hoci majú pod kapotou preplňovaný motor. V Mníchove ešte nezabudli stavať poriadne vodičské autá. A v Alpách naozaj často prší. To sú hlavné poznatky z našej krátkej skúsenosti za volantom jedných z najkontroverznejších BMW poslednej doby.
Nové BMW M3 a M4 sú presvedčiví arcikacíri [jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. BMW M3 (F80) a BMW M4 (F82): Jazdné dojmy
  2. BMW M3 (F80) a BMW M4 (F82): Technické údaje
  3. BMW M3 (F80) a BMW M4 (F82): Kompletná fotogaléria

Ak BMW M predstavuje destilát tradičných vodičských predností Bayerische Motoren Werke, M3 je zhusta považovaná za esenciu tohto destilátu - to najlepšie z BMW, zhustené, skoncentrované a zbavené nepotrebnej hmoty. Demi glace medzi bavorákmi. Pravda, v poslednej dobe dostali zažité predstavy o divízii M niekoľkokrát poriadne na frak, ale s novou generáciou kultovej M3 pokúša BMW lojalitu svojich skalných ako už dlho nie. Priamy nástupca M3 sa nevolá M3, toto meno dnes zostalo len sedanu. Tradičné kupé nesie názov BMW M4. A obe majú pod kapotou, ó hrôza, preplňovaný motor. Navyše len šesťvalec.

BMW M3 a M4 10.jpgBMW M3 a M4 13.jpgBMW M3 a M4 15.jpgBMW M3 a M4 45.jpgBMW M3 a M4 39.jpgBMW M3 a M4 42.jpg
Pokojne vyberajte len podľa vzhľadu: sedan M3 aj kupé M4 majú spoločnú techniku​​, väčšinu rozmerov i kľúčové parametre. Líši sa len výška a hmotnosť, a to nepatrne

Ako preboha ide preplňovania dokopy s povestne vysokoobrátkovým charakterom a precízne reakciou na plyn eMkových BMW? Lepšie, než by ste čakali, pokiaľ sa odosobníte od predsudkov. Salzburg nám počas nášho jediného dňa predviedol odvrátenú stranu alpského počasia, ale nebolo to také zlé, ako keď sme sem pred časom vyrazili na prvú prechádzku s Jaguarom F-Type kupé. Pár príležitostí zošliapnuť pedál plynu trochu viac sa našlo. A môj ty bože!

Ateisti a vlastne ešte viac veriaci prepáčia opakované branie mena božieho nadarmo v jedinom odseku, ale vytýkať akémukoľvek autu takýto motor by bolo ešte väčším rúhaním. Je ostrý ako britva, zúrivý po otáčkach a pred červeným poľom vám predvedie také finále, že si na jeho atmosférického predchodcu ani nespomeniete.

Útok hrubou silou

Pri zbežnom prečítaní údajov o motore by jeden ľahko podľahol dojmu, že si divízia M uľahčila prácu a napchala do novej M3 "načipovanú" verziu notoricky rozšíreného preplňovaného trojlitra. Nič by nemohlo byť ďalej od pravdy. Búriaci reaktor má nielen vlastný kód (S55), ale hlavne aj dva medzichladiče voda-vzduch, vystužený blok a horčíkovú vaňu. Výsledkom je 431 koní, dosahovaných od 5500 až do 7300 ot./min., a mohutnejší krútiaci moment s plochejšou krivkou, než si kto kedy vedel v emkovom BMW predstaviť. (Samozrejme až do príchodu súčasnej M5). Plných 550 Nm už v 1800 otáčkach dáva novým súrodencom úderný záťah v strednom rozsahu a kontrolke stabilizácie prácu nadčas - na mokre mala často čo robiť aj pri opatrnej akcelerácii na štvorku.

BMW M3 a M4 27.jpgBMW M3 a M4 26.jpgBMW M3 a M4 31.jpg
V menu iDrive si môžete definovať a potom jedným z dvoch tlačidiel M na volante rýchlo vyvolať obľúbené kombinácie nastavení motora, prevodovky, tlmičov a posilňovača riadenia

Toľko ľahko dostupnej sily je samozrejme zároveň požehnaním i prekliatím. Nové BMW M3 a M4 naozaj nie sú autá, s ktorými by ste chceli skúšať drifty na úzkych horských cestách, pretože po počiatočnom "odhodení" zadku je nesmierne ťažké dávkovať plyn s potrebnou jemnosťou. Možno to znie neintuitívne, ale vysokootáčkové motory skorších emtrojek s relatívne slabým stredom boli v tomto smere podstatne prístupnejšie. Ešte že je tu špeciálny režim elektronickej stabilizácie MDM, ktorý nechá zatvoriť samosvorný diferenciál a pustiť zadok kúsok do strany, keď nekompromisne zasiahne.

Buráca náramne

Dôležité je, že nové BMW M3 nielen brutálne ide, ale aj brutálne znie. Radšej nechcem vedieť, odkiaľ sa ten zvuk berie, ale namiesto monotónneho hučania dnešných turbobavorákov vrčí, prská ​​a hrmí spôsobom, ktorý síce nepripomína atmosférický motor, ale je dokonale podmanivý.

BMW M3 a M4 39.jpgBMW M3 a M4 35.jpgBMW M3 a M4 5.jpg
Karbonfest - uhlíkové vlákna nájdete nielen na strešnom paneli, ale tiež pod kapotou vo forme veľmi dôkladnej výstuhy a na príplatkových brzdách

Žiadna diskusia - tento motor je síce iný, ale o nič menej špeciálny než atmosférické jednotky predchádzajúcich M3. A že má len šesť valcov? Vy máte zase krátku pamäť. Predchádzajúca M3 bola prvá a jediná s osemvalcom. Zbožňovaná E46 M3 mala pod kapotou radový šesťvalec. A pôvodne E30 M3, ikona všetkých ikon, svetoznáma matka rodu, si musela vystačiť dokonca s iba štyrmi valcami! To by bolo revu, keby si dnes BMW dovolilo uviesť na trh M3 so štvorvalcom...

Údaje ako cez kopirák

Pre zjednodušenie doteraz používame označenie M3, ale mienime vždy M3 aj jej dvojdverovou príbuznú M4. Z hľadiska techniky i dynamických parametrov sú totiž obe autá prakticky identické. Majú rovnaký rázvor náprav, rozchod kolies vpredu i vzadu, udávané zrýchlenie z miesta aj rovnakú kombinovanú spotrebu. Rovnaký je motor, prevodovka, pérovanie, tlmenie a dokonca aj elastokinematika náprav.

Ak sa domnievate, že tých pár kíl váhy a centimetrov výšky, ktoré sedan vozí navyše oproti kupé, za volantom cítite, je mi ľúto. Taký rozdiel nespoznáte. Nie na neznámych mokrých cestách s pomerne hustou premávkou. Doma snáď. Na okruhu určite, ale s tým bohužiaľ program podujatia nepočítal.

Ak predsa obidve autá pôsobia mierne odlišným dojmom, je to v niečom inom - a nejde len o to, že sedan, s ktorým som jazdil, mal vďaka príplatkovým karbón-keramickým kotúčom tuhší chod pedála a konzistentnejšiu odozvu. Aj v ňom trochu inak sedíte, trošku vyššie a viac vzpriameno. Mne osobne to pre rýchle jazdenie na ceste vyhovuje viac, niektorí ale dávajú prednosť nižšej a viac zaklonenej pozícii v kupé.

BMW M3 a M4 17.jpgBMW M3 a M4 18.jpgBMW M3 a M4 19.jpg
BMW M3 a M4 46.jpgBMW M3 a M4 48.jpgBMW M3 a M4 47.jpg
Vodič sedanu sedí nepatrne vyššie a bližšie k čelnému oknu ako v kupé, ktoré svojho pilota usadzuje "superšportovejšie" - nižšie a viac dozadu

Keď sme pri sedení - zo sedačiek som nebol úplne šťastný. Vyzerajú krásne a bočné vedenie majú slušné, ale neumožňujú nastaviť dĺžku sedáku, čo inak zvládajú aj obyčajné športové sedačky s látkovým poťahom a ručným nastavovaním, ktoré si môžete za neveľký príplatok objednať trebárs do najslabšej jedničky. To je ale tiež asi jediná vec, ktorú si v novom BMW M3 a M4 nastaviť nemôžete.

Namiešajte si vlastný „M-koktejl“

Všimli ste si na fotkách tej rady tlačidiel vľavo od voliča prevodovky? Tu vyberáte odozvu motora a prevodovky; odpor posilňovača riadenia; tuhosť tlmičov - všetko v stupňoch Comfort / Efficient, Sport a Sport Plus. Navyše môžete regulovať citlivosť stabilizácie (štandard; MDM; vypnuté) a tiež rýchlosť radenia dvojspojkového automatu. Ten je mimochodom naladený tak, aby schválne pripomínal skoršie robotizovanú prevodovku SMG.

Nemá automatický športový režim, chýba mu poloha "P" a pri radení v najostrejším režime schválne brutálne šklbne celým autom, hoci princíp dvojspojkovej prevodovky umožňuje úplne plynulé zmeny prevodov. Trochu divadielko, no. Pádla pod volantom sú veľké, aby ste ich nahmatali aj v zložitejšej situácii, a prevodovka na ne reaguje dosť rýchlo na to, aby ste si nevyčítali, že ste z pohodlnosti nezvolili puristický manuál.

BMW M3 a M4 57.jpgBMW M3 a M4 52.jpgBMW M3 a M4 62.jpg
BMW M3 a M4 66.jpgBMW M3 a M4 65.jpgBMW M3 a M4 67.jpg
Na mokrom asfalte je trakcia pochopiteľne vzácnym tovarom, ale pri opatrnom zaobchádzaní s plynom generujú obidve autá mocnú priľnavosť a dokážu byť aj na vode strašidelne rýchle

Obľúbenú sadu nastavenia jednotlivých systémov si môžete uložiť a rýchlo vyvolať jedným z dvoch "M" tlačidiel na ľavom ramene volantu. Môžete tak napríklad mať jedno úplne komfortné nastavenie a druhé naopak najostrejšie. Na mokrých horských cestách som bol najspokojnejší s motorom v režime Sport, druhým najrýchlejším módom radenia, tlmičmi komfort (väčšie náklony zvyšujú čitateľnosť karosérie na klzkom povrchu) a riadením takisto komfortným. Ďalšie dve možnosti totiž len pridávajú odpor, chýbajúcu spätnú väzbu zariadiť nemôžu. Aj tak je ale riadenie M3 o kúsok lepšie ako vo všetkých súčasných "neemkových" BMW. A spätnú väzbu tu rovnako dostávate inak.

Na klzkých cestách nebola núdza o situácie, keď zadná časť trochu vybočila alebo sa samosvor zahryzol a pretočil širokánske zadné michelinky (275 mm) aj v situáciách, kedy si to človek práve nepýtal. Auto pod sebou ale výborne cítite a na jeho stáčanie okolo zvislej osi reagujete celkom prirodzene. Keď som pátral, čím to je, dozvedel som sa, že M3 má na rozdiel od ostatných trojok a štvoriek zadnú nápravnicu napevno priskrutkovanú ku karosérii. Absencia silentblokov spôsobuje, že dôležité signály o začínajúcom šmyku sa k chrbtici dostávajú presne a rýchlo.

BMW M3 a M4 20.jpgBMW M3 a M4 21.jpgBMW M3 a M4 23.jpg
Pri zhodnej dynamike je štvordverová karoséria a 480-litrový kufor pádnym argumentom v prospech M3

Auto ale nie je nepohodlné. Ak vôbec niečo jazdí poddajnejšie než bežné trojky s ťažkými Runflatmi. A na rozdiel od nich sa oveľa lepšie držia asfaltu, zatáčajú presnejšie, smer menia rýchlejšie a uprostred oblúka pôsobia vyváženejšie. Po divnej kombinácii ťažkopádnosti a nekomfortu, ktorá trápi väčšinu súčasných BMW, tu nie je ani stopy. Toto je ozajstné športové auto a naozajstný bavorák!

Jeden sedan, prosím

Nové BMW M3 aj BMW M4 sú na slovenskom trhu oficiálne v predaji už od začiatku leta. Sedan stojí 65 400 eur, za M4 musíte zaplatiť najmenej 66 600 eur. Samozrejme je potrebné nechať si pár tisíc navyše na príplatkovú výbavu. Ja by som si prosím vzal sedan, skoro presne taký, aký vidíte na fotkách: v tmavo šedej farbe, s červenou kožou a karbónovými dekoračnými lištami. Alebo radšej nie. Pri mojom tohtoročnom šťastí na zážitky so športovými autami vážne hrozí, že keby sa mi tento stroj ocitol v garáži, už by nikdy neprestalo pršať. A to by som vážne na svedomí mať nechcel.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY