vytisknout velikost písma Nová štúdia: Mercedesy, BMW a Peugeoty sú v reáli o 50% smädnejšie

Rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou nie je nič nové pod slnkom. Podľa novej štúdie ale v posledných rokoch vzrástol z jednotiek percent na celé desiatky.
Nová štúdia: Mercedesy, BMW a Peugeoty sú v reáli o 50% smädnejšie

Začala hubárska sezóna a preto očakávajme, že sa teraz budú ako huby po daždi objavovať "nečakané a šokujúce" štúdie o tom, ako to ktoré auto vypúšťa v reálnom (značne premennom a laboratórne neopakovateľnom) prevádzky o toľko viac emisií a má o toľko väčšiu spotrebu, než by podľa homologizačných údajov mať malo.

Nová štúdia zverejnená na webe Transport & Environment uvádza, že niektoré modely BMW, Mercedesu a Peugeotu majú vyššiu spotrebu, než výrobcovia udávajú.

To nie je nič nové pod slnkom. Každý, kto sa niekedy napríklad len zbežne zaujímal o metodiku merania spotreby, to vie a chápe tiež, prečo tomu tak je. Štúdia však upozornila na zaujímavý fenomén: rozdiel proti udávanej spotrebe sa zväčšil zo zanedbateľných 8% v roku 2011 na 40% v roku 2014. Automobilky sa naučili na test spotreby v cykle NEDC vyzrieť.

Mind-the-gap.jpg
Infografika Transport & Environment ukazuje, ako veľmi sa hodnotené modely vzdiaľujú udávaným hodnotám spotreby. Autori reálnu spotrebu nemerali, vychádzali z údajov používateľov na webe Spritmonitor

Mercedes-Benz má podľa štúdie v priemere o 48% horšie emisie CO2 a spotrebu paliva, modely triedy A, C a E dokonca o viac než 50%. Na 50% sa drží aj BMW radu 5 a Peugeot 308. Z hodnotených áut dopadlo najlepšie nové Twingo, ktoré prekročilo homologziačné údaje o 10%.

Odborná verejnosť poukazuje na rozpor medzi indikovanými a reálnymi hodnotami spotreby paliva a emisií CO2 (jedno je úmerné druhému) už dlho. Dnes používané meracie cykly neodrážajú realitu bežnej prevádzky. Jedná sa však o jedinú oficiálnu metodiku, preto výrobcovia logicky nastavujú autá tak, aby prešli čo najlepšie.

Zmenu k lepšiemu by mohol priniesť nový štandard WLTC. Zatiaľ sa však autá stále homologizujú podľa NEDC. Preto majú downsizované motory riadiacu jednotku schopnú rozpoznať cyklus merania spotreby či iné pre vodičov skôr otravné funkcie. Napríklad systémy štart-stop, ktoré ničia motor, miniatúrne nádrže (kvôli tabuľkovému zníženiu hmotnosti) či extrémne dlhé sprevodovanie.

To ale nie je všetko. Kvôli testu NEDC majú autá napríklad aj malý katalyzátor, aby sa rýchlejšie ohrial (autá totiž začínajú skúšku so studeným motorom). V dôsledku toho dochádza napríklad pri rýchlej jazde k prehrievaniu katalyzátora. Aby nedošlo k jeho zničeniu, musí auto obohatiť zmes spaľovania. A tak malý downsizovaný motor, ktorý pri malom zaťažení mimo mesto skutočne dokáže ísť za päť litrov na sto kilometrov, si na diaľnici v 130 km/h vezme svojich deväť...

Moderné priamovstrekové downsizované motory s turbodúchadlom aj v skutočnosti dymia viac než diesely a vypúšťajú viac škodlivín než starší veľkoobjemový motor s nepriamym vstrekovaním, ktorý by v danej rýchlosti pracoval pri menšom zaťažení.

V tomto smere neprináša štúdia Transport & Environment žiadne objavné zistenie. Porovnávať spotrebu v reálnej prevádzke a v laboratóriu skrátka nemožno. Pre testy musia existovať jasné opakovateľné pravidlá, ktoré je schopné dodržať aj to najpomalšie a najslabšie auto na trhu. To, že platná procedúra merania je nastavená zle a nezodpovedá realite (napríklad na 50 km/h auto akceleruje bezmála pol minúty), je vec iná.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY