vytisknout velikost písma Nová Škoda Octavia Scout má motor z RS TDI a k tomu výborný podvozok

V okolí severonemeckého Hamburgu sme prvýkrát vyskúšali v akcii novú generáciu modelu, ktorý v ponuke značky Škoda vypĺňa (úzku) medzeru medzi modelmi Octavia 4x4 a Yeti.
Nová Škoda Octavia Scout má motor z RS TDI a k tomu výborný podvozok
Zoznam kapitol
  1. Škoda Octavia Scout: prvé dojmy
  2. Škoda Octavia Scout: Fotogaléria

Nová Škoda Octavia Scout dorazí k prvým zákazníkom na konci prázdnin. Oproti doterajším verziám Octavie s pohonom všetkých kolies pridáva navyše nielen "dobrodružný" vzhľad, ale aj zaujímavejšiu ponuku motorov a o niečo lepšiu priechodnosť nenáročným terénom. Jej jazdné vlastnosti na ceste pritom určite nie sú o nič horšie ako pri štandardnej Octavii.

K čomu vlastne Scout?

Prečo mať v ponuke model Scout, keď Škoda už vyrába Octaviu 4x4 s pohonom všetkých kolies, vyššou svetlou výškou a zlepšenou ochranou podvozku pred poškodením na zlých cestách? Pretože nejde len o schopnosti, ale aj o štýl.

Škoda Octavia Scout 2014 27.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 24.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 23.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 26.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 25.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 22.jpg
Octaviu Scout spoľahlivo spoznáte podľa čiernych ochranných plastov a striebristých dekoračných prvkov na oboch nárazníkoch; oproti bežnej Octavii je o 31 mm vyššia

Nový Scout je aj pri letmom stretnutí na ulici okamžite rozoznateľný od svojich príbuzných. Okrem vyššieho postoja za to vďačí čiernym ochranným plastom okolo karosérie a tiež striebristým imitáciám nájazdových plechov, ktoré poznáme z terénnych áut. V tomto prípade sa však nejedná o nič iné ako o dekoračný plast, ktorý naživo pôsobí povážlivo zraniteľným dojmom.

Nová Octavia Scout pritom nemá tak úplne terénne ambície. Pri svetlej výške 171 mm je o 31 mm vyššia ako štandardná Octavia a má sériovo dodávaný paket na zlé cesty.

Interiér po novom aj v hnedej

Interiér sa pochopiteľne líši od bežného prevedenia len v detailoch: volant, hlavicu radiacej páky a vnútorné plochy prahov zdobia nápisy Scout. Navyše si môžete objednať palubnú dosku a sedadlá v hnedom prevedení, ktoré sa síce netrafí každému do vkusu, ale predsa len posúva známy a všadeprítomný interiér Octavie niekam inam. Škoda, že ani v tomto modeli sa nedostalo na dekoračnú lištu, ktorá by oživila jednoliatu gumovú plochu palubnej dosky.

Škoda Octavia Scout 2014 1.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 10.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 11.jpg
Autá predstavované v Nemecku mali výborné sedačky čalúnené kombináciou kože a Alcantary, ale tiež "simply clever" odpadkový kôš vo dverách a nový dekor ozdobných líšt

Extrémne lákavou voľbu - pre niekoho azda aj atraktívnejšiu než športovo strihané RS - robí z Octavie Scout jej technická špecifikácia. Tento model je totiž k dispozícii so zaujímavými motormi. Zážihový 1.8 TSI s výkonom 132 kW (180 koní) možno síce zaobstarať aj pre bežnú Octaviu, ale 2.0 TDI v prevedení 135 kW (184 koní) bolo doteraz možné objednávať len do Octavie RS. Obidva tieto motory sa dodávajú s dvojspojkovou šesťstupňovou prevodovkou DSG. Treťou možnosťou je 2.0 TDI v známej variante 110 kW (150 k), ktorú naopak dostanete len s manuálom.

Multilink má vždy

Pohon všetkých kolies je realizovaný spojkou Haldex 5. generácie, rovnako ako v Octavii 4x4. A rovnako ako v nej má Scout vždy viacprvkové zadné zavesenie bez ohľadu na zvolenú motorizáciu. (Pripomeňme, že ostatné varianty Octavie s výnimkou 1.8 TSI a RS si musia vystačiť s vlečnou nápravou, ktorá predstavuje kompromis nielen z hľadiska postavenia kolesa voči vozovke, ale aj komfortu na nekvalitných cestách.)

Škoda Octavia Scout 2014 20.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 21.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 19.jpg
Scout jazdí sériovo na 17 "kolesách, ale výfuk schováva rovnako ako iné škodovky; svetlomety majú čierne vnútorné plochy

Na papieri to všetko znamená, že Octavia Scout by mala patriť k najlepšie jazdiacim Octaviam. A naša prvá skúsenosť z Nemecka tento teoretický predpoklad len potvrdzuje. Nebudeme vyvodzovať ďalekosiahle závery z krátkej jazdy na prevažne kvalitných cestách, ale je zjavné, že Scout rozhodne nie je nekomfortnejší ani horšie ovládateľný ako bežná Octavia. Efekt vyššieho ťažiska je na ceste viacmenej kompenzovaný výbornou prácou tlmičov, ktoré karosériu v zákrute "podržia".

Scout tiež s rastúcou rýchlosťou prejazdu "nezakopáva" vonkajším zadným kolesom, ktoré vďaka viacprvkovej náprave zostáva oveľa dlhšie opretý celou plochou o asfalt. Správanie pri rýchlej jazde na dobrej ceste je rozhodne ozdobou tohto modelu. Dúfajme, že k nemu dokáže pridať tiež vysoký komfort na slovenských cestách, s čím má štandardná Octavia v aktuálnej generácii trochu problém.

Tlmiče pritom vynikajú mimoriadnou schopnosťou udržať Scout v pokoji na hrboľatých poľných a lesných cestách, ktoré nepredstavujú náročný terén, ale bežnému autu by už dali slušne zabrať. Vertikálne pohyby kolies pri prejazde hrčou aj dierou sa len málo prenášajú na karosériu a nikdy neskončia ostrou ranou.

Z kopce brzdíte sami

Ak zavítate do ešte náročnejšieho terénu, musíte sa zaobísť bez pomoci terénneho režimu elektronickej stabilizácie alebo systému pre kontrolované schádzanie svahov - na rozdiel od Yetiho Scoutu tieto vymoženosti mať "nedokáže". Od väčších terénnych eskapád vás ale rovnako odradia nájazdové uhly. 16,7° vpredu a 13,8° vzadu je síce viac než pri bežnej Octavii, ale povážlivo menej ako v SUV s aspoň trochu vážne mienenými offroad ambíciami. Scout ale môže ťahať príves s hmotnosťou až dve tony.

Obidva silnejšie motory, ktoré sme v Nemecku vyskúšali, Scoutu výborne padnú. Benzínový 1.8 TSI predvádza známu kombináciu lineárneho záťahu, príjemne bručivého zvuku pod záťažou a širokého rozsahu otáčok ako v iných koncernových autách. Diesel 2.0 TDI, hoci osadený vyvažovacími hriadeľmi, vo veľmi nízkych otáčkach počuteľne duní a vo väčšine jazdných režimov prenáša do hnacieho reťazca drobné záchvevy nekultivovanosti, ale vynahrádza to úderným záťahom, prekvapivou ochotou k vytáčaniu a tiež podareným zvukom. Podľa môjho skromného názoru znie v Octavii Scout dokonca ľúbozvučnejšie ako v Octavii RS, kde mu pomáha kontroverzný vibrátor.

Škoda Octavia Scout 2014 2.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 5.jpgŠkoda Octavia Scout 2014 3.jpg
Podvozok Scoutu presvedčí o svojich kvalitách nielen v zákrutách, ale aj pri nie príliš opatrnom pohybe na poľných a lesných cestách

Pohon všetkých kolies síce využíva rovnakú techniku ​​ako v Golfe, prejavuje sa však s čitateľnými odlišnosťami. Na suchom povrchu sa takmer nehlási o slovo a keď sa napríklad rozbiehate do križovatky s vytočenými kolesami, nechá predné pneumatiky pomerne výrazne prekĺznuť. Prídete na to až vtedy, keď v palubnom menu zvolíte položku "ESC Sport" s obmedzenými zásahmi stabilizačného systému. Aj na šotoline alebo kamenistých cestách nasleduje po pridaní plynu vždy napred "prehrabnutie" predných, v momente keď spojka pošle časť krútiaceho momentu dozadu.

Utajený launch control

Priaznivcov efektných rozjazdov ale Octavia Scout poteší nepublikovanou a nijako neindikovanou, ale zato účinnou napodobeninou systémov Launch Control. Ak v aktívnom móde ESC Sport prepnete automat zo štandardného režimu D do športového S a podržíte brzdu ľavou nohou, riadiaca jednotka nechá vytočiť motor až na 2500 otáčok (pri dieseli) a po uvoľnení brzdy predvedie bleskový rozjazd "všetkými štyrmi". O to viac je nepochopiteľné, že tlačidlá radenia na volante vám predajca neponúkne ani v rámci príplatkovej výbavy. Jednoducho nebudú.

Škoda prijíma prvé objednávky na Octaviu Scout už dnes. Počítajte ale s tým, že štýlovú škodovku s pohonom všetkých kolies a motormi z horného konca spektra určeného pre Octaviu nekúpite za pár grošov. Octavia Scout 2.0 TDI 110 kW začína na 24 890 eur, 1.8 TSI stojí dokonca 25 320 eur. Vrcholný diesel 2.0 TDI 135 kW vyjde najmenej na 26 700 eur. Je teda ešte drahší ako Octavia RS 2.0 TDI Combi s automatickou prevodovkou (ale bez pohonu všetkých kolies). K základnej cene je samozrejme potrebné pripočítať výbavu na želanie. Tá u Scoutu obsahuje okrem iného adaptívny tempomat, automatický parkovací asistent alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY