vytisknout velikost písma Nová Škoda Octavia: nemecký rukopis je poznať. Možno až príliš

Kus auta naviac - tak predstavuje Škoda novú Octaviu, svoj bestseller v 3. generácii. Mal som možnosť novinku vyskúšať v okolí portugalského Fara a musím povedať, slogan neklame. To auto má oproti svojej konkurencii skutočne niečo navyše.
Nová Škoda Octavia: nemecký rukopis je poznať. Možno až príliš

S novou Octaviou, ktorá opäť rozmerovo narástla, je problém. Kam ju zaradiť? Do ktorého segmentu. Je to nižšia stredná? Alebo stredná? Je väčšia než Focus či Golf, ale menšia než Mondeo alebo Passat. Trieda sama o sebe.

Okrem iného takto svoju novinku Škoda aj inzeruje. Ako keby konkurencii naschvál. Niekto by to mohol vnímať aj ako ľahký podraz. Ibaže je to hlavne podarený marketingový ťah.

On_Loc_Octavia_21.jpg On_Loc_Octavia_22.jpg On_Loc_Octavia_24.jpg
Dynamický výraz. Voz ho získal predĺžením rázvoru, skrátením predného previsu a pretiahnutím stĺpiku C dozadu.

Mladoboleslavská automobilka prekvapila už v roku 1996, keď sa objavila prvá Octavia. A hneď oslávila úspech. Bol to prvý model, ktorý bol v Mladej Boleslavi kompletne vyvinutý pre vstupy automobilky Škoda do koncernu Volkswagen.

Dodnes si Octavii prvej a druhej generácie zakúpilo viac ako 3,7 milióna zákazníkov. Tento model sa stal absolútne kľúčovým pre úspech Škody, veď na jej celosvetových predajoch sa v minulom roku podielal 44 percentami.

Je väčšia a širšia

Nová Octavia je síce postavená na rovnakej platforme ako Audi A3, Seat Leon a Volkswagen Golf, ale má oproti nim dlhší rázvor a previsy. Tým si zároveň udržuje i veľký odstup od nedávno predstaveného Rapidu.

Stačí len letmý pohľad na čísla: dĺžka interiéru meraná od pedálovej skupiny po zadné operadlo (1782 mm), miesta prr kolená (73 mm) a hlavy (980 mm). Vozidlo narástlo oproti druhej generácii – je o 90 mm dlhšie a o 45 mm širšie.

Zväčšilo sa miesto nad hlavou vpredu (+ 8 mm), šírka vo výške lakťov vpredu (+ 39 mm) i šírka vo výške lakťov vzadu (+ 26 mm). Súčasne o 108 mm vzrástol rázvor, čo zlepšilo ponuku miesta na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere.

Voz dnes meria na dĺžku 4,66 metra a na šírku 1,81 metra, jeho rázvor činí 2,69 metra. Zástupcovia Škody to vo Fare prezentovali tak, že „nová Octavia stanovuje merítka vo svojej triede“. Avšak otázkou je, ako som už spomínal, v ktorej triede. 

DSCF8686u.JPG DSCF8704u.JPG

Meriam 180 centimetrov, a keď som si sadol dozadu, tak som sa cítil ako kráľ (viď foto). Alebo manažér? Sedadlá boli pohodlné, vpredu ponúkali v porovnaním s Rapidom neporovnateľn lepšiu oporu. 

Samostatnou kapitolou je priestor pre batožinu. Dva malé kufre absorboval batožinový priestor s objemom 590 litrov ako dve maliny. Ponúka o 130 litrov viac než Rapid a o 210 litrov viac než Golf. Je mega, najväčší v triede, o 5 litrov prekonal doterajší rekord svojej predchodkyne. Zmestia sa do ňho štyri golfové bagy.

A takisto prístup do ňho je luxusný. Piate dvere sa otvárajú veľmi vysoko - dĺžka a šírka vstupného priestoru dosahuje hodnoty 1123 mm (predtým 1222 mm). Taktiež výška hrany od úrovne vozovky je priaznivá - 699 mm.  

DSCF8715u.JPG DSCF8714u.JPG DSCF8718u.JPG
Hlavný triumf? Určite priestor. 

Námietku mám ale k „schodu“, ktorý vznikne pri sklopení operadiel zadných sedadiel, síce objem batožinového priestoru sa zväčší na 1580 litrov (plus 125 litrov), ale je to dosť nešikovné.

Podľa zástupcov Škody, s ktorými som o tom vo Fare hovoril, mali na výber z dvoch variantov - buď urobiť sklopné i sedáky, ale potom by cestujúci vzadu sedeli „na drátoch“ (pretože pre toto riešenie je potrebné zhotoviť konštrukciu a tá by ubrala na výške sedadla), alebo urobiť sedáky pohodlnné. Zvolili variantu druhú.

V rozhovore uviedli, že v pripravovanom voze kombi bude v batožinovom priestore dvojitá podlaha, čiže bez schodu.

Pokropená živou vodou

Až doposiaľ sa Octavia nijak veľmi nechválila dizajnom. V materiáloch Škody sa o dizajne prvej a druhej generácie hovorí vždy ako o dizajne nadčasovom. To je podľa mojho názoru dosť slušný eufemizmus. Bol to totiž skôr dizajn fádny, šedivý.

Tomu je ale koniec. Verzia vytvorená šéfdizajnérom Jozefom Kabanom je veľmi slušná. Mne osobne sa páči, posunula Octaviu do iných poschodí. Aj keď si ale neviem predstaviť, že nie každý bude z minimalizmu vozu nadšený. 

Tu dominuej strohosť. Žiadne dekoratívne prvky. Ako keby nám tvorcovia chceli povedať, že to auto samé o sebe je dekoratívny prvok.

On_Loc_Octavia_29.jpg On_Loc_Octavia_30.jpg On_Loc_Octavia_31.jpgOn_Loc_Octavia_32.jpg On_Loc_Octavia_34.jpg

Zatiaľ čo zvonku sa nová Octavia podobá najmä lacnejšiemu a menšiemu súrodencovi Rapidu, ktorého predaj sa v našich končinách rozbiehajú pomaly, tak vo vnútri je to o niečom inom. Materiály sú prvotriedne, rovnako ako v poslednom Golfe. Ale opäť, niekomu sa môže dizajn interiéru zdať až príliš strohý a „německy chladný“.

Elektronický dozor

V novej Octavii sa objavilo množstvo elektronických asistenčných systémov – poprvé vo vozidle značky Škoda adaptívny tempomat, ktorý udržuje pri zadanej rýchlosti bezpečný odstup od vozidla pred vami. Nový je aj systém Intelligent Light Assistant, ktorý automaticky riadi prepínanie tlmených a diaľkových svetiel.

Ďalej systém rozpoznávania dopravných značiek, parkovací Automatic Parking Assistant, ktorý popri parkovaní a vychádzaní z miest súbežne s vozovkou umožňuje aj zacúvanie na miesta kolmo k vozovke. Taktiež tieto systémy vidíme pri modele Škoda prvýkrát.

Len ma mrzelo, že tu nebol zastúpený systém pre kontrolu mrtvého uhla. Z novej Octavie je totiž veľmi slabý výhľad dozadu.  

Nová generácia motorov

Škoda Octavia je v ponuke s ôsmimi benzínovými a naftovými motormi. Najslabšou jednotkou je 1,2 TSI /63 kW, najsilnejšou pochopiteľne 1,8 TSI/132 kW.

Vyskúšal som 2 motorizácie: 1,2 l TSI s výkonom 77 kW (105 k) s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a 1,6 l TDI s výkonom 77 kW s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Prvý menovaný voz bol takmer o sto kilogramov ľahší. Ako sa to prejavilo?

V riadení nijak zvláštne. Bolo zrejmé, že vozidlá konštruktéri starostlivo vyladili za pomoci vinutých pružín a tlmičov.

Avšak zotrvačnosť neoklamete. Voz s naftovým motorom bolo zložitejšie ubrzdiť, vojsť s ním do zákruty. Ale na druhú stranu rozdiel nebol nijak dramatický. Prejavoval sa len pri veľmi ostrom tempe, v čase pištiacich pneumatík.  

Čo som kvitoval s vďačnosťou bolo, že voz mal aj v ostrej zákrute len minimálny náklon. Podobne ako koncernový druhovia Audia A3, Golf a Leon. Dodávalo to veľký pocit sebaistoty.

A spotreba? Pri 120km/h nebol problém ju vyhnať na osem až deväť litrov. A to som pritom testoval silnejšiu variantu Green tec s úsporným paketom so systémom Štart-stop a rekuperáciou brzdnej energie. Jej papierová spotreba bolo 4,9 l/100 km.

Tu to chcelo skôr ľahšiu nohu. Páčilo sa mi ale, ako sa motor ochotne vytáčal, pri výjazdoch zo zákrut samozrejme kone chýbali. Maximálny točivý moment 175 Nm dosahoval v rozsahu 1400 až 4000 minˉ¹. Najviac sa mu páčilo pri 3 tisícoch otáčok.

Pri naftovom motore som si chvíľami pripadal, ako že pávam po ceste. Oproti predchádzajúcemu motoru pôsobil omnoho rozvážnejším dojmom, pokusy o športovú jazdu znášal s miernou nevôlou. Zo zákrut sa chvíľami hrabal ako lenivý tuleň. 

Nie, po tejto motorizácii nepôjdu draví jazdci, ale skôr šoféri, ktorí vyznávajú pokojnnú a miernu spotrebu. Nie nadarmo sa o nej vo Fare hovorilo v tom zmysel, že bude najpredávanejšia.  

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY