vytisknout velikost písma Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbom. Toto sú jej predchodcovia

Mazda je jediná automobilka, ktorá udržala Wankel vo výrobe takmer päťdesiat rokov. Nová generácia motora sa volá Skyactiv-R a je to od základu nová konštrukcia.
Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbom. Toto sú jej predchodcovia

Mazda tento rok predstavila zaujímavý koncept RX-Vision, ktorý dal predovšetkým nádej všetkým fanúšikom nezvyčajnej koncepcie motora s rotačným piestom. Ten vynašiel v 50. rokoch dvadsiateho storočia nemecký konštruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, ktorá udržala Wankel vo výrobe takmer päťdesiat rokov. Ostatní výrobcovia túto koncepciu postupne opustili.

wallpapers_mazda_cosmo_1967_2.jpgmazda_rx-7_1985_photos_1.jpgMazda-RX-8_2009_1600x1200_wallpaper_06.jpgMazda Cosmo Sport bol prvý model s motorom Wankel, na trh prišiel v roku 1967. Mazda RX-7 sa dočkala hneď troch generácií, model RX-8 ale z trhu zmizol po roku 2012

Nielen emisné normy, ale predovšetkým meniace sa potreby zákazníkov donútili Mazdu stiahnuť posledný model s motorom Wankel z predaja. Mazda RX-8 je tak už minulosťou, ale to neznamená, že sa nedočká nástupcu. Koncept RX-Vision napovedá, že nový Wankel bude. Len trochu iný.

Nová generácia motora sa volá Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nie len upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentálny prototyp nesie označenie 16X a to napovedá jeho kubatúru, motor má "zdvihový" objem 1,6 litra, píše austrálsky Motoring. Opäť bude mať dve spaľovacie komory.

mazda_rx-7_2002_images_1.jpgphotos_mazda_rx-2_1971_1.jpgmazda_rx-5_1976_pictures_2.jpgpictures_mazda_rx-3_1971_1.jpgwallpapers_mazda_cosmo_1990_1.jpgmazda_cosmo_1990_wallpapers_4.jpgŠportové kupé Mazda RX-7 nebol jediný model s motorom Wankel v ponuke. Dostal sa aj do pomerne obyčajných áut. Vrcholom bolo luxusné kupé Eunos Cosmo s trojrotorovým motorom 20B s výkonom až 220 kW

Mazde sa údajne podarilo vyriešiť najväčšie úskalia rotačného motora. Tým je tesnenie piestu a jeho životnosť kombinovaná so spotrebou oleja. Navyše spaľovanie prebieha pri nižších teplotách, čo má síce za následok principiálne horšiu účinnosť (vyššiu spotrebu), ale zároveň to znižuje emisie NOx. A o tých sa bude ešte niekoľko rokov hovoriť veľa nahlas.

photos_mazda_cosmo_1967_1.jpgimages_mazda_cosmo_1967_3.jpgmazda_rx-7_1983_photos_1.jpgNielen z prvého modelu Cosmo Sport, ale pomaly už aj prvá generácia Mazdy RX-7 sa stáva veľmi ceneným zberateľským exponátom. Investičný potenciál je obrovský

Vnútornosti motora sú ešte tajné, ale už vieme aj niečo o jeho perifériách. Vráti sa totiž preplňovanie, ale pôjde nie iba o turbo poháňané výfukovými plynmi, ale tiež o elektricky ovládaný systém, ktorý bude čerpať elektrickú energiu z kondenzátorov. Ide o druhú generáciu systému i-ELOOP, ktorý poznáme napríklad z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zaberie až vo vyšších otáčkach.

Zaujímavé je, že nová Mazda RX, ktorá sa predstaví v roku 2017 pri príležitosti 50. výročia uvedenia Wankel na trh, bude mať prevodovku umiestnenú vzadu pri poháňanej náprave, pôjde teda o koncepciu transaxle.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY