vytisknout velikost písma Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbom. Toto sú jej predchodcovia

Mazda je jediná automobilka, ktorá udržala Wankel vo výrobe takmer päťdesiat rokov. Nová generácia motora sa volá Skyactiv-R a je to od základu nová konštrukcia.
Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbom. Toto sú jej predchodcovia

Mazda tento rok predstavila zaujímavý koncept RX-Vision, ktorý dal predovšetkým nádej všetkým fanúšikom nezvyčajnej koncepcie motora s rotačným piestom. Ten vynašiel v 50. rokoch dvadsiateho storočia nemecký konštruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, ktorá udržala Wankel vo výrobe takmer päťdesiat rokov. Ostatní výrobcovia túto koncepciu postupne opustili.

wallpapers_mazda_cosmo_1967_2.jpgmazda_rx-7_1985_photos_1.jpgMazda-RX-8_2009_1600x1200_wallpaper_06.jpgMazda Cosmo Sport bol prvý model s motorom Wankel, na trh prišiel v roku 1967. Mazda RX-7 sa dočkala hneď troch generácií, model RX-8 ale z trhu zmizol po roku 2012

Nielen emisné normy, ale predovšetkým meniace sa potreby zákazníkov donútili Mazdu stiahnuť posledný model s motorom Wankel z predaja. Mazda RX-8 je tak už minulosťou, ale to neznamená, že sa nedočká nástupcu. Koncept RX-Vision napovedá, že nový Wankel bude. Len trochu iný.

Nová generácia motora sa volá Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nie len upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentálny prototyp nesie označenie 16X a to napovedá jeho kubatúru, motor má "zdvihový" objem 1,6 litra, píše austrálsky Motoring. Opäť bude mať dve spaľovacie komory.

mazda_rx-7_2002_images_1.jpgphotos_mazda_rx-2_1971_1.jpgmazda_rx-5_1976_pictures_2.jpgpictures_mazda_rx-3_1971_1.jpgwallpapers_mazda_cosmo_1990_1.jpgmazda_cosmo_1990_wallpapers_4.jpgŠportové kupé Mazda RX-7 nebol jediný model s motorom Wankel v ponuke. Dostal sa aj do pomerne obyčajných áut. Vrcholom bolo luxusné kupé Eunos Cosmo s trojrotorovým motorom 20B s výkonom až 220 kW

Mazde sa údajne podarilo vyriešiť najväčšie úskalia rotačného motora. Tým je tesnenie piestu a jeho životnosť kombinovaná so spotrebou oleja. Navyše spaľovanie prebieha pri nižších teplotách, čo má síce za následok principiálne horšiu účinnosť (vyššiu spotrebu), ale zároveň to znižuje emisie NOx. A o tých sa bude ešte niekoľko rokov hovoriť veľa nahlas.

photos_mazda_cosmo_1967_1.jpgimages_mazda_cosmo_1967_3.jpgmazda_rx-7_1983_photos_1.jpgNielen z prvého modelu Cosmo Sport, ale pomaly už aj prvá generácia Mazdy RX-7 sa stáva veľmi ceneným zberateľským exponátom. Investičný potenciál je obrovský

Vnútornosti motora sú ešte tajné, ale už vieme aj niečo o jeho perifériách. Vráti sa totiž preplňovanie, ale pôjde nie iba o turbo poháňané výfukovými plynmi, ale tiež o elektricky ovládaný systém, ktorý bude čerpať elektrickú energiu z kondenzátorov. Ide o druhú generáciu systému i-ELOOP, ktorý poznáme napríklad z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zaberie až vo vyšších otáčkach.

Zaujímavé je, že nová Mazda RX, ktorá sa predstaví v roku 2017 pri príležitosti 50. výročia uvedenia Wankel na trh, bude mať prevodovku umiestnenú vzadu pri poháňanej náprave, pôjde teda o koncepciu transaxle.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY