vytisknout velikost písma Nová Kia Rio nie je len Hyundai i20 s upraveným dizajnom [jazdné dojmy]

Štvrtá generácia modelu Kia Rio dorazí na Slovensko prvého marca. Záujemcovia sa musia zaobísť bez naftového motora. Oproti i20 má Rio upravenú základnú platformu a tuhší podvozok. Vozidlo je priestrannejšie než predtým. Cenník zatiaľ k dispozícii nie je. Nová Kia sa bude vyrábať v Kórei.
Nová Kia Rio nie je len Hyundai i20 s upraveným dizajnom [jazdné dojmy]

Jednou z najobľúbenejších kategórií na európskom trhu sú malé hatchbacky. Prakticky všetky automobilky tu majú svojho zástupcu a výnimkou nie je ani Kia. Model Rio je ale na rozdiel od súperov typu Ford Fiesta, Renault Clio alebo Volkswagen Polo relatívne mladý (prvýkrát sa objavil až v roku 2000), nemá preto takú tradíciu.

O to ťažšie pre neho bude získať väčší predajný podiel, čo je úloha, ktorý Kia vytýčila pre novú štvrtú generáciu. Tá sa svetu prvýkrát predstavila minulý rok na autosalóne v Paríži a prvého marca oficiálne dorazí do predaja na slovenskom trhu.

Ako veľmi rovnaký je Hyundai i20?

Nová generácia Ria technicky vychádza z posledného vydania modelu i20, takže so svojím predchodcom nemá spoločného takmer nič. Otázkou ale zostáva, ako veľmi sa táto novinka líši od sesterského kórejského hatchbacku.

DSC0869.jpgDSC0875.jpg

Technický základ je takmer rovnaký, ale nie identický. Od uvedenia i20 na trh ubehli už dva roky, čo je pre vývoj celkom dlhá doba. Technici preto vykonali na základnej platforme rad úprav smerovaných predovšetkým na zvýšenie tuhosti. Aktuálne sa dá povedať, že nová Kia Rio naozaj disponuje tuhšou karosériou než Hyundai i20. Situácia sa logicky zmení vo chvíli, keď Hyundai príde s modernizáciou svojho hatchbacku.

Druhým výrazným rozdielom má byť nastavenie podvozku. Kým Hyundai vsádza predovšetkým na pohodlie, Kia chce stavať autá ponúkajúce aj zábavné riadenie. Rio preto dostalo v porovnaní s i20 tuhšie odpruženie. Športový charakter ale nečakajte. Ľahko športový Rio príde až budúci rok, kedy by mal na trh doraziť variant GT Line. Pokiaľ bude záujem zo strany zákazníkov väčší, nie je nakoniec vylúčená ani výroba niečoho na spôsob Clia RS. To už ale trochu predbiehame.

Najviac sa nové Rio a Hyundai i20 líši dizajnom, aj keď predovšetkým pri pohľade z profilu je príbuznosť oboch áut viac než zrejmá. Nastupujúce Rio dostalo oproti svojmu predchodcovi agresívnejší nárazník, môže mať diódy denného svietenia, diódové zadné svetlá a až sedemnásťpalcové liate disky. Zakrytý podvozok, deflektory pred prednými kolesami a zadný spojler spolu so základným tvarom karosérie pomáhajú vylepšiť aerodynamiku. Súčiniteľ odporu vzduchu bol v tretej generácii 0,33, tá nová má v tabuľkách zapísanú hodnotu 0,316.

Štvrtá generácia patrí medzi najpriestrannejšie

S príchodom nového technického základu sa zmenili aj vonkajšie rozmery. Štvrtá generácia je o pätnásť milimetrov dlhšia a o päť širšia. Rázvor sa natiahol o 10 mm. Dizajnéri upustili od tvaru pripomínajúceho malé MPV, takže Rio dostalo dlhšiu kapotu. Predný previs sa predĺžil o 20 mm, ten zadný bol naopak o pätnásť milimetrov skrátený. Výška karosérie klesla o päť milimetrov.

DSC0940.jpgDSC0949.jpg

Vďaka väčším vonkajším rozmerom narástol aj priestor v interiéri. Kia sľubuje zlepšenie v pozdĺžnom aj priečnom smere, ale viac než oficiálne čísla prezradia namerané hodnoty. V nasledujúcej tabuľke nájdete porovnanie rozmerov interiéru s predchádzajúcou generáciou, Škodou Fabia a sesterskou i20.

Priestor pre cestujúcich (cm) Kia Rio 4G Kia Rio 3G Hyundai i20 Škoda Fabia
Šírka v úrovni lakťov vpredu 146 143 144 141
Šírka v úrovni lakťov vzadu 139 141 141 139
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 93/100 92/98 90/98 92/98
Priestor pre hlavu vzadu 93 94 93 92
Dĺžka sedáku vpredu 51 49 52 52
Výška operadla vpredu 63 65 64 64
Minimálna šírka sedáku vpredu 33 31 --- 32
Dĺžka sedáku vzadu 48 47 47 47
Výška operadla vzadu 68 66 66 61
Šírka prostredného sedáku vzadu 19 27 22 28
Minimálny priestor pre nohy vzadu 9 11 14 9
Maximálny priestor pre nohy vzadu 33 36 37 34
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 32 22 37 21

Ako je vidieť, Rio ponúkne predovšetkým nadpriemernú šírku interiéru, dosť priestoru pre hlavu a v porovnaní so Škodou Fabia aj s predchádzajúcou generáciou aj podstatne viac miesta pre kolená zadných cestujúcich. Nie je to prekvapenie, pretože i20 na tom je podobne, hoci namerané rozmery nie sú úplne totožné.

Batožinový priestor po novom disponuje objemom 325 litrov. V porovnaní s predchodcom ide o nárast o 37 litrov, ale i20 i Fabia majú pre batožinu pripravený väčší priestor. Nechýba ani dvojitá podlaha a niekoľko háčikov pre uchytenie drobností. Celkovo možno povedať, že práve ponuka vnútorného priestoru bude jedným z hlavných argumentov hovoriacich pre kúpu nového Ria.

Priestor pre batožinu (cm) Kia Rio 4. generácie Kia Rio 3. generácie Hyundai i20 Škoda Fabia
Šírka medzi bočnicami 106 104 100 96
Výška po plato 42/51 49 44/55 56
Dĺžka ložnej plochy 64 70 68 71
Udávaný objem 325/980 288/923 326/1042 330/1150

Vnútri Kia sľubuje lepšie materiály, tichší interiér a vylepšenú ergonómiu kombinovanú so zlepšeným výhľadom z vozidla. Kórejský hatchback má po novom stredový panel zľahka natočený k vodičovi a displej multimediálneho systému umiestnený v rovnakej úrovni ako prístrojový štít. Zadné stĺpiky sú navyše o 87 mm tenšie a spätné zrkadlá boli presunuté k A-stĺpikom. To vo výsledku zmenšuje mŕtvy uhol.

DSC0913.jpgDSC0923.jpg

Interiér nepôsobí tak hodnotne ako v prípade i20, ale rozhodne nie je zlý. Vzhľad si môžete vylepšiť napríklad čalúnením syntetickou kožou alebo dokonca dvojfarebným čierno-červeným prevedením. Kia tiež zapracovala na praktickej stránke, takže tu nájdete mnoho odkladacích priehradiek alebo USB vstup pre dobíjanie v druhom rade sedadiel. Tento detail údajne žiaden z konkurentov neponúka.

Motory: U nás bez dieselu

Rio štvrtej generácie sa bude vyrábať so štyrmi motormi. Základ obstará zážihová atmosféricky plnená jednotka s objemom 1,25 l, alternatívou je 1.4 MPI a na vrchole nájdeme preplňovaný litrový trojvalec 1.0 T-GDI dostupný v dvoch výkonových variantoch. Záujemcovia o diesel môžu siahnuť po štvorvalci 1.4 CRDi, lenže iba niektorí.

Základné technické údaje 1.25 MPI 1.4 MPI 1.0 T-GDI
Zdvihový objem valcov (cm3): 1248 1368 998
Najvyšší výkon (kW/min-1): 62/6000 74/6000 88/6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/min-1): 122/4000 133/4000 172/1500-4000
Prevodovka 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna/4-stupňová automatická 6-stupňová manuálna
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 12,9 12,2/13,9 10,2
Najvyššia rýchlosť (km/h): 170 176/166 190
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km): 4,8 5,0/6,1 4,7
Prevádzková hmotnosť (kg): 1185 1205/1233 1235

Nie každý z týchto motorov ale dostanete na slovenskom trhu. Slovenskí zákazníci sa musia už teraz rozlúčiť s dieselom a slabším stokoňovým trojvalcom. Všetky jednotky budú dostupné v kombinácii s manuálnou päť- alebo šesťstupňovou prevodovkou. Iba k 1.4 MPI bude možné dokúpiť aj štvorstupňový automat.

DSC0887.jpg

Behom prvých jázd sme otestovali zážihovú tisícdvestovku, ktorá by mala tvoriť najväčšiu časť predajov na našom a českom trhu. Motor je veľmi tichý a pre bežné cestovanie dostatočne výkonný. Len je potrebné počítať s častejším radením, pretože ak sa má poriadne rozbehnúť, potrebuje vyššie otáčky. Pre posúvanie po meste to je však ideálna voľba. Päťstupňový automat je trochu nepresný, ale nejde o nič zásadné.

Bohužiaľ na medzinárodnej prezentácii vôbec nebol k dispozícii silnejší litrový agregát, takže sme namiesto neho vyskúšali stokoňové prevedenie, ktoré sa u nás predávať nebude. Oproti základnému štvorvalcu je motor pružnejší v nízkych otáčkach, ale vo finále pôsobila nakoniec lepšie atmosférická jednotka. Hrubý trojvalec je hlučnejší a jeho dynamika príliš lepšia nie je. Silnejšia verzia by mala byť samozrejme lepšia.

DSC0876.jpgDSC0877.jpgDSC0878.jpg

DSC0879.jpg

Špeciálne v litrovej jednotke bola trochu sklamaním spotreba. Po okreskách okolo Lisabonu sme jazdili približne so spotrebou deväť litrov na sto kilometrov. Jazda to síce bola svižnejšia, ale rozhodne nie športová. Atmosférická tisícdvestovka vykázala približne o liter nižší priemer. Tieto údaje však berte s rezervou, na finálne hodnotenie spotreby nám poslúži až obvyklý redakčný test.

Komfort predovšetkým

Kia síce chce vyrábať autá viac zameraná na vodiča (kvôli tomu už má vo svojom tíme aj ľudí od BMW), v prípade modelu Rio to zatiaľ ale tak celkom neplatí. Jednoducho preto, že ide stále o model určený skôr do mesta. Takýto automobil má byť predovšetkým pohodlný. To Rio spĺňa na sto percent. Dokonca aj na sedemnásťpalcových kolesách podvozok filtruje nerovnosti nadpriemerne dobre, šestináctipalcové disky potom ponúknu vynikajúci komfort.

DSC0969.jpg

Zlé ale vyslovene nie je ani správanie v zákrutách. Rio vpredu používa zavesenie typu McPherson, vzadu nájdeme rovnako ako predtým torznú priečku. Tá je ale úplne nová. Okrem iného preto, že technici zmenili uchytenie tlmičov aj ich polohu (po novom sú kolmo, predtým boli trochu šikmo). Tak hravý podvozok ako dosluhujúci Fiesta nové Rio nemá, určite ale patrí čo do jazdných vlastností k tomu lepšiemu na trhu. Na veľmi dobrej úrovni je aj odhlučnenie interiéru.

Samostatnou kapitolou je bezpečnosť. Kia označuje Rio za jeden z najbezpečnejších malých automobilov na trhu. Okrem o 30% tuhšej karosérie v porovnaní s treťou generáciou je dôvodom aj veľa rôznych asistentov. Tým hlavným je systém samočinného brzdenia s rozpoznávaním chodcov. Vodiči sa budú môcť spoľahnúť aj na stráženie jazdných pruhov.

DSC0901.jpg

Koncom tohto roka dorazí aj stráženie mŕtveho uhla, asistent diaľkových svetiel alebo sledovanie únavy vodiča. Celkovo si Kia veria na päťhviezdičkové hodnotenie v testoch Euro NCAP.

Z Kórey na Slovensko od marca

Kia predala minulý rok v Európe 436 tisíc áut. Cieľom pre tento rok je 460 tisíc vozidiel a v roku 2018 chce značka prekročiť hranicu 500 000 automobilov. Práve nové Rio by malo byť jedným z dôvodov plánovaných nárastov. Po prvých kilometroch strávených za volantom môžeme povedať, že to je príjemný malý hatchback, ktorý by naozaj mohol s európskymi predajmi zahýbať.

Na rozdiel od i20 vyrábanej v Turecku sa bude nová Kia Rio vyrábať v Kórei. Predaj na slovenskom trhu oficiálne odštartuje prvého marca, presné slovenské ceny zatiaľ k dispozícii nie sú.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY