vytisknout velikost písma Nórsko "zakáže" autá so spaľovacími motormi. Extrémne ich zdaní

Vysoké dane majú ľuďom zabrániť v nákupe áut so spaľovacími motormi. Prevádzka elektromobilu alebo plug-in hybridu tak má byť výhodnejšia. Nórsko postupne ukončí dotácie a stimuly pre elektromobily.
Nórsko "zakáže" autá so spaľovacími motormi. Extrémne ich zdaní

Nórsko robí všetko pre to, aby si už nikto z obyvateľov v roku 2025 nekúpil auto so spaľovacím motorom. Vláda vozidlá so spaľovacími motormi vyslovene nezakáže, ale na "problém" chce ísť z druhej strany. Zavedie vysoké zdanenie podľa emisií CO2 a aj podľa emisií NOx. Čím vyššie emisie auto bude mať, tým vyššie dane na neho budú, uvádza nórska organizácia Elbil.

Napríklad zdaneniu podľa emisií oxidov dusíka vytlačí dieselové motory, zdaneniu podľa spotreby a tým aj emisií CO2 zase dopadne na motory benzínové, ktoré ich majú z princípu fungovania vyššia než diesely.

Cieľom nórskej vlády je vlastníctvo a prevádzku auta so spaľovacím motorom znepríjemniť a zdražieť tak, aby sa proti elektromobilu vôbec nevyplatilo. Ak si porovnáte maloobchodné ceny napríklad základného benzínového VW Golf a jeho elektrického prevedenia (stojí viac než dvakrát toľko), môžete si urobiť zhruba obrázok o tom, koľko bude prevádzka benzínového alebo dieselového auta po novom v Nórsku stáť.

Nórsko tiež plánuje zrušiť systém dotácií a stimulov pre nákup elektromobilov a namiesto neho zavedie represívny systém trestajúci majiteľov áut so spaľovacími motormi. Výhody pre elektromobily, ako trajekty a spoplatnené cesty zadarmo či možnosť jazdiť vo vyhradenom pruhu, zrejme zatiaľ zostanú.

V súčasnej dobe je v Nórsku 1350 verejných nabíjačiek, ale podľa prepočtov by bolo potrebné do roku 2025 sprevádzkovať 25 000 verejných nabíjacích staníc. Tento rok sa má začať s vládou podporovanou výstavbou siete nabíjačiek, ktorá zaručí, že minimálne každých 50 km budú pri hlavných cestách aspoň dve rýchlonabíjacie miesta.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY