vytisknout velikost písma Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je jedinou krajinou na svete, v ktorej predaje a registrácia elektromobilov zastávajú dvojciferný podiel na trhu. Vďaka vládnym stimulom a daňovým úľavám sa tak elektrickým autám v Nórsku naozaj darí. Za prvý štvrťrok roku 2015 už majú na svojom konte jednu tretinu všetkých registrácií.

Aké sú výhody? Elektrické auto neplatí za parkovanie, za trajekt, neplatí sa dovoznú daň a vodič môže využívať rôzne vyhradené pruhy.

Každej tretie predané a registrované auto v Nórsku je tak elektromobil alebo plug-in hybrid, dohromady je to viac ako 8 000 nových vozidiel za prvý štvrťrok roku 2015. Najobľúbenejší je Volkswagen e-Golf.

Na druhom mieste v podiele registrácií je Holandsko so šesťpercentným podielom elektromobilov. Veľká Británia má podiel 1,2%. Aj keď sa v USA v prvom štvrťroku 2015 predalo skoro 15 000 elektrických áut, ich trhový podiel je len 0,8%. Rovnaký podiel majú elektromobily a plug-in hybridy vo Francúzsku, v Nemecku a v Japonsku je to 0,6%. Čína síce udala 12 555 elektrických áut, ale vzhľadom k objemu čínskeho trhu je to podiel len 0,3%.

Na našom trhu sa za prvé štyri mesiace roku 2015 registrovalo 128 elektromobilov a plug-in hybridov (podiel 0,17%) a 220 hybridov (podiel 0,3%) z celkového počtu 73 833 registrácií nových osobných áut.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY