vytisknout velikost písma Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je jedinou krajinou na svete, v ktorej predaje a registrácia elektromobilov zastávajú dvojciferný podiel na trhu. Vďaka vládnym stimulom a daňovým úľavám sa tak elektrickým autám v Nórsku naozaj darí. Za prvý štvrťrok roku 2015 už majú na svojom konte jednu tretinu všetkých registrácií.

Aké sú výhody? Elektrické auto neplatí za parkovanie, za trajekt, neplatí sa dovoznú daň a vodič môže využívať rôzne vyhradené pruhy.

Každej tretie predané a registrované auto v Nórsku je tak elektromobil alebo plug-in hybrid, dohromady je to viac ako 8 000 nových vozidiel za prvý štvrťrok roku 2015. Najobľúbenejší je Volkswagen e-Golf.

Na druhom mieste v podiele registrácií je Holandsko so šesťpercentným podielom elektromobilov. Veľká Británia má podiel 1,2%. Aj keď sa v USA v prvom štvrťroku 2015 predalo skoro 15 000 elektrických áut, ich trhový podiel je len 0,8%. Rovnaký podiel majú elektromobily a plug-in hybridy vo Francúzsku, v Nemecku a v Japonsku je to 0,6%. Čína síce udala 12 555 elektrických áut, ale vzhľadom k objemu čínskeho trhu je to podiel len 0,3%.

Na našom trhu sa za prvé štyri mesiace roku 2015 registrovalo 128 elektromobilov a plug-in hybridov (podiel 0,17%) a 220 hybridov (podiel 0,3%) z celkového počtu 73 833 registrácií nových osobných áut.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY