vytisknout velikost písma Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je raj elektrických áut. Každý tretí predaný voz tam jazdí na elektrinu

Nórsko je jedinou krajinou na svete, v ktorej predaje a registrácia elektromobilov zastávajú dvojciferný podiel na trhu. Vďaka vládnym stimulom a daňovým úľavám sa tak elektrickým autám v Nórsku naozaj darí. Za prvý štvrťrok roku 2015 už majú na svojom konte jednu tretinu všetkých registrácií.

Aké sú výhody? Elektrické auto neplatí za parkovanie, za trajekt, neplatí sa dovoznú daň a vodič môže využívať rôzne vyhradené pruhy.

Každej tretie predané a registrované auto v Nórsku je tak elektromobil alebo plug-in hybrid, dohromady je to viac ako 8 000 nových vozidiel za prvý štvrťrok roku 2015. Najobľúbenejší je Volkswagen e-Golf.

Na druhom mieste v podiele registrácií je Holandsko so šesťpercentným podielom elektromobilov. Veľká Británia má podiel 1,2%. Aj keď sa v USA v prvom štvrťroku 2015 predalo skoro 15 000 elektrických áut, ich trhový podiel je len 0,8%. Rovnaký podiel majú elektromobily a plug-in hybridy vo Francúzsku, v Nemecku a v Japonsku je to 0,6%. Čína síce udala 12 555 elektrických áut, ale vzhľadom k objemu čínskeho trhu je to podiel len 0,3%.

Na našom trhu sa za prvé štyri mesiace roku 2015 registrovalo 128 elektromobilov a plug-in hybridov (podiel 0,17%) a 220 hybridov (podiel 0,3%) z celkového počtu 73 833 registrácií nových osobných áut.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY