vytisknout velikost písma Normované meranie spotreby dnes a zajtra: Stratí štart/stop zmysel?

V súčasnej dobe sa normovaná spotreba nových automobilov meria podľa cyklu NEDC. O dva roky sa ale metodika zmení, pretože nastúpi cyklus WLTC. V čom sa obe metódy líšia?
Normované meranie spotreby dnes a zajtra: Stratí štart/stop zmysel?
Zoznam kapitol
  1. Ako sa meria?, NEDC realite príliš neodpovedá
  2. WLTC: Opustí nás štart/stop?

Dnes počúvame o normách Euro veľmi často a všetci automaticky vedia, že súvisia s produkciou emisií nových automobilov. Kde ale toto ekologické (občas) šialenstvo má svoj pôvod? Je to skoro až úsmevné, prvým impulzom k zavedeniu nejakých noriem súvisiacich s tým, čo produkujú automobily pri prevádzke, bola prostá bezpečnosť, nie snaha zachrániť životné prostredie.

Na počiatku všetkého totiž stoja naftové autá, ktoré predtým mali problémy s dymivosťou. Práve kvôli tomu, aby vodiči idúci za takýmto vozidlom videli na cestu, sa dostavili prvé normy. Dnes už sa všetci výrobcovia pripravujú na najnovšie Euro 6. Tým ale ekologické aktivity EÚ nekončia. V sprísňovaní sa bude pokračovať aj naďalej a niekedy po roku 2020 by malo nadobudnúť účinnosť Euro 7.

Aby bolo možné všetky autá porovnávať a kontrolovať dodržiavanie stanovených limitov, je potreba nejaké jednotné meranie. V súčasnosti sa používa štandard NEDC (New European Driving Cycle). Aj keď ten nesie vo svojom označenie slovíčko "nový", je už dosť starý. Jeho pôvod je z 15. 12. 1999. Okrem toho má celkom ďaleko k reálnej prevádzke, takže sa pripravuje nový cyklus WLTC, ktorý by mal starý štandard nahradiť.

150498477 136318786Veľkým motorom budúcnosť príliš naklonená nie je. Naopak elektromobilom používajúcim malý spaľovací motor ako generátor je naklonená veľmi

Ako sa meria?

Niekde vo vzdialenej budúcnosti by sa homologizačné hodnoty spotreby mohli merať v reálnej prevádzke, čo nesie svoje veľké úskalia predovšetkým pre inštitúcie, ktoré budú takéto merania vykonávať. V súčasnosti sa ale všetko odohráva pomocou simulácie priamo v skúšobniach. Výhoda je jasná, merať sa môže kedykoľvek bez ohľadu na to, či zrovna vonku padajú fašírky. Podmienky pre všetkých sú rovnaké a je úplne jedno, či sa merajú v SR, vo Švédsku alebo v Španielsku.

Auto stojí na valcoch a skúšobný vodič s ním "ide" podľa presne stanovených predpisov. Produkované emisie sú zachytávané a pomocou následnej analýzy sa zistia všetky potrebné hodnoty. Zaujímavý na tomto spôsobe je predovšetkým fakt, že sa nijako nerieši ľudský faktor, čo vo svojej prezentácii názorne ukázali ľudia z VTP Roztoky.

Hoci sa vodič musí pohybovať podľa presne stanového priebehu rýchlosti v presne stanovenom čase a musí sa udržať v danej odchýlke, výsledky dvoch vodičov nemusia byť rovnaké, aj keď na prvý pohľad vyzerá všetko v poriadku.

Oba výsledky môžu vyzerať zhodne (sú v stanovených medziach), lenže spôsob, ako to dosiahnuť, sa líši. Skúsený testovací vodič vie ísť plynulo a toľko nešliape na plyn, zatiaľ čo niekto menej skúsený (alebo niekto, kto mal práve zlú noc) môže krátkymi, ale prudkými akceleráciami ovplyvniť produkciu emisií. Nič také sa údajne nedeje, testy jazdia profesionáli, ale čisto teoreticky, keby niekto chcel poškodiť nejakú značku, tak týmto spôsobom to môže urobiť.

159796330V súčasnosti sa ešte spotreba meria podľa NEDC. Akceleruje sa pozvoľna, motor často beží na voľnobeh a ide sa maximálne 120 km/h. Celý test trvá dvadsať minút

NEDC realite príliš nezodpovedá

Aktuálny cyklus NEDC je pomerne jednoduchý, minimálne v porovnaní s inými metódami merania. Celková doba merania je 1180 s, pričom automobil prejde na valcoch 11 023 m. Meranie sa skladá z dvoch fáz. Prvé simuluje mestskú prevádzku, to druhé potom jazdu mimo mesto.

Mestský cyklus začína jedenásťsekundovým voľnobehom, nasleduje akcelerácia na prvý rýchlostný stupeň na 15 km/h, túto rýchlosť auto drží 8 s a potom brzdí do zastavenia. Následne sa rozbehne na 32 km/h, kde zostane 24 sa opäť zastaví. Tretia akcelerácia je na 50 km/h, touto rýchlosťou sa ide 12 s, potom sa spomalí na 35 km/h (ide sa 13 s) a nakoniec sa opäť zastaví. Tieto tri akcelerácie sa opakujú štyrikrát. Dohromady sa mestský cyklus meria 13 minút, kedy auto najazdí približne 4 km.

Potom prichádza mimomestská jazda, kedy sa najprv akceleruje na 70 km/h, následne spomalí na 50 km/h, potom zrýchli na 70 km/h, 100 km/h a na záver sa 10 s ide rýchlosťou 120 km/h. Potom sa opäť zastaví a 20 s sa motor nechá bežať na voľnobeh, než test definitívne skončí.

Ak hľadáte odpoveď na otázku, prečo všetci nasadzujú systém štart/stop, potom je metodika merania mestskej jazdy u NEDC tou správnou odpoveďou. V praxi vypínania motora v podstate nič neusporí, ale pre meranie má pomerne zásadný vplyv. Celková doba testu činí už spomínaných 1180 s, ale 27% z tohto relatívne krátkeho úseku auto stojí.

Nemožno sa preto čudovať tomu, že tabuľkové údaje nezodpovedajú tomu, čo nakoniec vozidlo na cestách spotrebuje. Dôvodom sú okrem vplyvu systému štart/stop tiež pozvoľné akcelerácie, pomalé rýchlosti alebo striktne predpísané momenty, kedy musí vodič preradiť. Jazda desať sekúnd rýchlosťou 120 km/h tiež zrovna nezodpovedá tomu, ako sa v reáli jazdí. A preto má prísť cyklus WLTC.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY