vytisknout velikost písma Nokia chce miesto chytrých telefónov robiť chytré autá

Fínska Nokia po prechode pod krídla Microsoftu končí s mobilnými telefónmi, americký gigant túto divíziu premenuje na Microsoft Mobile. Firma ako taká ale existuje ďalej a chce sa venovať autám.

Zmena orientácie nenaznačuje, že by sa snáď chcela Nokia stáť automobilkou, to v žiadnom prípade. Zvyšné divízie spoločnosti sú ale stále samostatné a moderné autá používajú elektroniku aj softvér úplne bežne. A bude horšie, teda vlastne lepšie.

No, uvidíme, každopádne sa doteraz jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov mobilov chce venovať vývoju inteligentných vozidiel. Naozaj nemieni premýšľať nad mechanickými komponentmi, len nad tým, v čom je dobrý. To znamená komunikáciu z jedného auta do druhého, navigačné mapy a podobné záležitosti.

Snažia sa aj iní

Nokia však v tomto snažení nie je rozhodne sama a konkurentov už má viac než dosť. Napríklad známy výrobca procesorov Intel si predvlani vyčlenil 100 miliónov dolárov na vývoj riešení pre komunikácií vozidiel so smartphonmi, infraštruktúrou a ostatnými autami. Hlavne posledná možnosť je kľúčová. Vozidlá sa jednoducho budú "rozprávať" na diaľku, zdieľať údaje o svojej polohe, rýchlosti a tak ďalej. Iste, výrobcovia sa oháňajú hlavne bezpečnosťou cestnej premávky, pretože stále na cestách umierajú ľudia. A (ne) splnitelným snom je, aby sa tak konečne nedialo. Tieto systémy môžu predchádzať tragédiám aj nehodám, keď bude vodič vedieť dopredu, aké nebezpečenstvo sa napríklad skrýva za zákrutou. George Orwell by sa ale veľmi čudoval...

Modernými vychytávkami sa zaoberajú aj samotné automobilky - BMW , Mercedes-Benz, Volvo a ďalšie. Stále sa hovorí o "autách bez vodiča" v malosériovej výrobe v roku 2020, tie sa bez takýchto systémov pochopiteľne nezaobídu. Pomerne ďaleko sú v tomto ohľade i alianční partneri Renault a Nissan, aj keď sa každý z nich hrá tak trochu na vlastnom piesočku. Bez radarov a vzájomnej komunikácie však nebude možné uviesť takúto myšlienku vôbec k životu.

Nokia už pred niekoľkými rokmi vyvinula operačný systém Terminal Mode, ktorý umožňoval automobilu používať niektoré aplikácie a funkcie mobilného telefónu. Po prevzatí mobilnej divízie Microsoftom sa však vo vývoji už nepokračovalo. Napríklad Apple iOS to vie tiež. Firma s jabĺčkom v znaku má hotový CarPlay pre iPhony, ktorý napríklad Ferrari alebo Mercedes-Benz uvedú na trh ešte tento rok.

Mapová služba Nokie s názvom Here však nezaspala, Fíni v spolupráci s Continentalom stále pracujú na jej rozvoji. Google chce pretlačiť zase svoj ​​Android na dotykové obrazovky moderných áut, záujem majú Audi, Honda a Hyundai.

Nové obchodné záujmy Nokie sú podporené vznikom fondu vo výške 100 miliónov dolárov, ktorý poslúži k ďalším investíciám v tejto oblasti. Paul Asel z divízie Nokia Growth Partners, ktorá práve tieto finančné prostriedky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: "Autá už čoskoro dostanú techniku ​​podobnú súčasným telefónom alebo tabletom. "Pochopiteľne musí existovať aj patričná legislatíva. Za morom v USA sa už na nej pracuje, má ju na starosť tamojšie ministerstvo dopravy v spolupráci s Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA - National Highway Safety Traffic Administration).

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY