vytisknout velikost písma Nokia chce miesto chytrých telefónov robiť chytré autá

Fínska Nokia po prechode pod krídla Microsoftu končí s mobilnými telefónmi, americký gigant túto divíziu premenuje na Microsoft Mobile. Firma ako taká ale existuje ďalej a chce sa venovať autám.

Zmena orientácie nenaznačuje, že by sa snáď chcela Nokia stáť automobilkou, to v žiadnom prípade. Zvyšné divízie spoločnosti sú ale stále samostatné a moderné autá používajú elektroniku aj softvér úplne bežne. A bude horšie, teda vlastne lepšie.

No, uvidíme, každopádne sa doteraz jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov mobilov chce venovať vývoju inteligentných vozidiel. Naozaj nemieni premýšľať nad mechanickými komponentmi, len nad tým, v čom je dobrý. To znamená komunikáciu z jedného auta do druhého, navigačné mapy a podobné záležitosti.

Snažia sa aj iní

Nokia však v tomto snažení nie je rozhodne sama a konkurentov už má viac než dosť. Napríklad známy výrobca procesorov Intel si predvlani vyčlenil 100 miliónov dolárov na vývoj riešení pre komunikácií vozidiel so smartphonmi, infraštruktúrou a ostatnými autami. Hlavne posledná možnosť je kľúčová. Vozidlá sa jednoducho budú "rozprávať" na diaľku, zdieľať údaje o svojej polohe, rýchlosti a tak ďalej. Iste, výrobcovia sa oháňajú hlavne bezpečnosťou cestnej premávky, pretože stále na cestách umierajú ľudia. A (ne) splnitelným snom je, aby sa tak konečne nedialo. Tieto systémy môžu predchádzať tragédiám aj nehodám, keď bude vodič vedieť dopredu, aké nebezpečenstvo sa napríklad skrýva za zákrutou. George Orwell by sa ale veľmi čudoval...

Modernými vychytávkami sa zaoberajú aj samotné automobilky - BMW , Mercedes-Benz, Volvo a ďalšie. Stále sa hovorí o "autách bez vodiča" v malosériovej výrobe v roku 2020, tie sa bez takýchto systémov pochopiteľne nezaobídu. Pomerne ďaleko sú v tomto ohľade i alianční partneri Renault a Nissan, aj keď sa každý z nich hrá tak trochu na vlastnom piesočku. Bez radarov a vzájomnej komunikácie však nebude možné uviesť takúto myšlienku vôbec k životu.

Nokia už pred niekoľkými rokmi vyvinula operačný systém Terminal Mode, ktorý umožňoval automobilu používať niektoré aplikácie a funkcie mobilného telefónu. Po prevzatí mobilnej divízie Microsoftom sa však vo vývoji už nepokračovalo. Napríklad Apple iOS to vie tiež. Firma s jabĺčkom v znaku má hotový CarPlay pre iPhony, ktorý napríklad Ferrari alebo Mercedes-Benz uvedú na trh ešte tento rok.

Mapová služba Nokie s názvom Here však nezaspala, Fíni v spolupráci s Continentalom stále pracujú na jej rozvoji. Google chce pretlačiť zase svoj ​​Android na dotykové obrazovky moderných áut, záujem majú Audi, Honda a Hyundai.

Nové obchodné záujmy Nokie sú podporené vznikom fondu vo výške 100 miliónov dolárov, ktorý poslúži k ďalším investíciám v tejto oblasti. Paul Asel z divízie Nokia Growth Partners, ktorá práve tieto finančné prostriedky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: "Autá už čoskoro dostanú techniku ​​podobnú súčasným telefónom alebo tabletom. "Pochopiteľne musí existovať aj patričná legislatíva. Za morom v USA sa už na nej pracuje, má ju na starosť tamojšie ministerstvo dopravy v spolupráci s Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA - National Highway Safety Traffic Administration).

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY