vytisknout velikost písma Nokia chce miesto chytrých telefónov robiť chytré autá

Fínska Nokia po prechode pod krídla Microsoftu končí s mobilnými telefónmi, americký gigant túto divíziu premenuje na Microsoft Mobile. Firma ako taká ale existuje ďalej a chce sa venovať autám.

Zmena orientácie nenaznačuje, že by sa snáď chcela Nokia stáť automobilkou, to v žiadnom prípade. Zvyšné divízie spoločnosti sú ale stále samostatné a moderné autá používajú elektroniku aj softvér úplne bežne. A bude horšie, teda vlastne lepšie.

No, uvidíme, každopádne sa doteraz jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov mobilov chce venovať vývoju inteligentných vozidiel. Naozaj nemieni premýšľať nad mechanickými komponentmi, len nad tým, v čom je dobrý. To znamená komunikáciu z jedného auta do druhého, navigačné mapy a podobné záležitosti.

Snažia sa aj iní

Nokia však v tomto snažení nie je rozhodne sama a konkurentov už má viac než dosť. Napríklad známy výrobca procesorov Intel si predvlani vyčlenil 100 miliónov dolárov na vývoj riešení pre komunikácií vozidiel so smartphonmi, infraštruktúrou a ostatnými autami. Hlavne posledná možnosť je kľúčová. Vozidlá sa jednoducho budú "rozprávať" na diaľku, zdieľať údaje o svojej polohe, rýchlosti a tak ďalej. Iste, výrobcovia sa oháňajú hlavne bezpečnosťou cestnej premávky, pretože stále na cestách umierajú ľudia. A (ne) splnitelným snom je, aby sa tak konečne nedialo. Tieto systémy môžu predchádzať tragédiám aj nehodám, keď bude vodič vedieť dopredu, aké nebezpečenstvo sa napríklad skrýva za zákrutou. George Orwell by sa ale veľmi čudoval...

Modernými vychytávkami sa zaoberajú aj samotné automobilky - BMW , Mercedes-Benz, Volvo a ďalšie. Stále sa hovorí o "autách bez vodiča" v malosériovej výrobe v roku 2020, tie sa bez takýchto systémov pochopiteľne nezaobídu. Pomerne ďaleko sú v tomto ohľade i alianční partneri Renault a Nissan, aj keď sa každý z nich hrá tak trochu na vlastnom piesočku. Bez radarov a vzájomnej komunikácie však nebude možné uviesť takúto myšlienku vôbec k životu.

Nokia už pred niekoľkými rokmi vyvinula operačný systém Terminal Mode, ktorý umožňoval automobilu používať niektoré aplikácie a funkcie mobilného telefónu. Po prevzatí mobilnej divízie Microsoftom sa však vo vývoji už nepokračovalo. Napríklad Apple iOS to vie tiež. Firma s jabĺčkom v znaku má hotový CarPlay pre iPhony, ktorý napríklad Ferrari alebo Mercedes-Benz uvedú na trh ešte tento rok.

Mapová služba Nokie s názvom Here však nezaspala, Fíni v spolupráci s Continentalom stále pracujú na jej rozvoji. Google chce pretlačiť zase svoj ​​Android na dotykové obrazovky moderných áut, záujem majú Audi, Honda a Hyundai.

Nové obchodné záujmy Nokie sú podporené vznikom fondu vo výške 100 miliónov dolárov, ktorý poslúži k ďalším investíciám v tejto oblasti. Paul Asel z divízie Nokia Growth Partners, ktorá práve tieto finančné prostriedky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: "Autá už čoskoro dostanú techniku ​​podobnú súčasným telefónom alebo tabletom. "Pochopiteľne musí existovať aj patričná legislatíva. Za morom v USA sa už na nej pracuje, má ju na starosť tamojšie ministerstvo dopravy v spolupráci s Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA - National Highway Safety Traffic Administration).

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY