vytisknout velikost písma Nokia chce miesto chytrých telefónov robiť chytré autá

Fínska Nokia po prechode pod krídla Microsoftu končí s mobilnými telefónmi, americký gigant túto divíziu premenuje na Microsoft Mobile. Firma ako taká ale existuje ďalej a chce sa venovať autám.

Zmena orientácie nenaznačuje, že by sa snáď chcela Nokia stáť automobilkou, to v žiadnom prípade. Zvyšné divízie spoločnosti sú ale stále samostatné a moderné autá používajú elektroniku aj softvér úplne bežne. A bude horšie, teda vlastne lepšie.

No, uvidíme, každopádne sa doteraz jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov mobilov chce venovať vývoju inteligentných vozidiel. Naozaj nemieni premýšľať nad mechanickými komponentmi, len nad tým, v čom je dobrý. To znamená komunikáciu z jedného auta do druhého, navigačné mapy a podobné záležitosti.

Snažia sa aj iní

Nokia však v tomto snažení nie je rozhodne sama a konkurentov už má viac než dosť. Napríklad známy výrobca procesorov Intel si predvlani vyčlenil 100 miliónov dolárov na vývoj riešení pre komunikácií vozidiel so smartphonmi, infraštruktúrou a ostatnými autami. Hlavne posledná možnosť je kľúčová. Vozidlá sa jednoducho budú "rozprávať" na diaľku, zdieľať údaje o svojej polohe, rýchlosti a tak ďalej. Iste, výrobcovia sa oháňajú hlavne bezpečnosťou cestnej premávky, pretože stále na cestách umierajú ľudia. A (ne) splnitelným snom je, aby sa tak konečne nedialo. Tieto systémy môžu predchádzať tragédiám aj nehodám, keď bude vodič vedieť dopredu, aké nebezpečenstvo sa napríklad skrýva za zákrutou. George Orwell by sa ale veľmi čudoval...

Modernými vychytávkami sa zaoberajú aj samotné automobilky - BMW , Mercedes-Benz, Volvo a ďalšie. Stále sa hovorí o "autách bez vodiča" v malosériovej výrobe v roku 2020, tie sa bez takýchto systémov pochopiteľne nezaobídu. Pomerne ďaleko sú v tomto ohľade i alianční partneri Renault a Nissan, aj keď sa každý z nich hrá tak trochu na vlastnom piesočku. Bez radarov a vzájomnej komunikácie však nebude možné uviesť takúto myšlienku vôbec k životu.

Nokia už pred niekoľkými rokmi vyvinula operačný systém Terminal Mode, ktorý umožňoval automobilu používať niektoré aplikácie a funkcie mobilného telefónu. Po prevzatí mobilnej divízie Microsoftom sa však vo vývoji už nepokračovalo. Napríklad Apple iOS to vie tiež. Firma s jabĺčkom v znaku má hotový CarPlay pre iPhony, ktorý napríklad Ferrari alebo Mercedes-Benz uvedú na trh ešte tento rok.

Mapová služba Nokie s názvom Here však nezaspala, Fíni v spolupráci s Continentalom stále pracujú na jej rozvoji. Google chce pretlačiť zase svoj ​​Android na dotykové obrazovky moderných áut, záujem majú Audi, Honda a Hyundai.

Nové obchodné záujmy Nokie sú podporené vznikom fondu vo výške 100 miliónov dolárov, ktorý poslúži k ďalším investíciám v tejto oblasti. Paul Asel z divízie Nokia Growth Partners, ktorá práve tieto finančné prostriedky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: "Autá už čoskoro dostanú techniku ​​podobnú súčasným telefónom alebo tabletom. "Pochopiteľne musí existovať aj patričná legislatíva. Za morom v USA sa už na nej pracuje, má ju na starosť tamojšie ministerstvo dopravy v spolupráci s Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA - National Highway Safety Traffic Administration).

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

dnes | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY