vytisknout velikost písma Nissan Skyline GT-R (1969 – 2002): Od Princa k Playstationu

História legendárnej Godzilly sa pripisuje až do roku 1957 k automobilke Prince. Dnes sa GT-R líši od bežného modelového radu Nissan a ide si vlastnou cestou.
Nissan Skyline GT-R (1969 – 2002): Od Princa k Playstationu
Zoznam kapitol
  1. Prince Skyline, prvý závod a ropná kríza
  2. Nová generácia, Playstation a vlastná cesta
  3. Fotogaléria: Nissan Skyline GT-R

Keď sa povie Nissan GT-R, každý si predstaví vyladené monštrum s turbodúchadlami veľkými ako vráta od stodoly, mohutným krídlom a toľkými počítačmi, že by mohli ovládať celé centrum NASA. Lenže vrcholný športový model automobilky Nissan nebol vždy prešpikovaný najmodernejšou elektronikou, aj keď práve ona urobila z bežného športového modelu jedno z najrýchlejších áut na svete.

images_nissan_skyline_1964_1.jpgnissan_skyline_1989_images_1_1600x1200.jpgimages_nissan_gt-r_2008_6_1600x1200.jpg
Prince Skyline 2000GT došiel vo svojom vôbec prvom závode na druhom mieste. Začala sa tak písať história legendy, ktorá si prešla ťažkým obdobím ropnej krízy až k dnešnému modelu GT-R R35

Než sa ale Nissan GT-R zmenil v symbol počítačovej a PlayStationovej generácie, musel prejsť kus cesty dláždenej problémami, ropnou krízou a šestnásťročným výpadkom výroby. Napriek tomu je to jedno z najikonickejších japonských áut. Ku sláve mu pomohlo aj filmové plátno alebo počítačové hry.

Prince Skyline

Prapočiatky modelu Nissan Skyline GT-R siahajú až k automobilke Prince, ktorá vznikla oficiálne 30. júna 1947 ako Tokyo Electric Car Company. Meno Prince, respektíve Prince Motor Company, prijala automobilka v novembri 1952 na počesť nového japonského cisára, princa Akihito.

pictures_nissan_skyline_1957_1_1600x1200.jpgpictures_nissan_skyline_1964_1_1600x1200.jpgimages_nissan_skyline_1969_1_1600x1200.jpg
Prvýkrát sa meno Skyline objavuje na luxusnom sedane Prince. Odtiaľ viedol krôčik k prvému závodnému vozidlu. Po spojení so značkou Nissan už prichádza sedan 2000GT-R

Prvé vozidlo automobilky Prince, ktoré nieslo meno Skyline, sa predstavilo v roku 1957. Išlo o luxusne poňatý moderný sedan vyššej strednej triedy s pontónovú karosériou, ktorý svojím dizajnom tak trochu kopíroval americký štýl päťdesiatych rokov. Neskôr prišla aj verzia Prince Skyline Sport, čo bolo kupé alebo kabriolet s vyšším výkonom a športovým podvozkom.

Model Prince Skyline Sport sa na začiatku 60. rokov objavil v celej rade japonských filmov a získal si popularitu. Ale to automobilku nezastavilo a povedala si, že bude dobré skúsiť šťastie na závodnej dráhe.

Prince Skyline Sport dostal radový šesťvalec 2,0 l a viedol až k prvému modelu, ktorý by sme mohli považovať za duchovného praotca všetkých Nissanov GT-R. Bol to Prince Skyline 2000GT (S54). Pretekárske auto dostalo radový šesťvalec 2,0 l s rozvodom OHC (na rozdiel od OHV cestnej verzie) a spádové karburátory Weber. Dosahovalo výkonu až 130 koní.

nissan_skyline_1964_pictures_1_1600x1200.jpgwallpapers_nissan_skyline_1964_1.jpgimages_nissan_skyline_1964_2_1600x1200.jpg
Sériový voz Prince Skyline poslúžil k stavbe prvého športového a závodného vozidla. Zatiaľ čo sériový šesťvalec 2,0 l mal rozvod OHV, závodný voz už dostal OHC

Hneď vo svojom prvom závode v domácej Veľkej cene Japonska došli prakticky sériové Skyline 2000GT na druhom až šiestom mieste za pretekárskym špeciálom Porsche 904. Vďaka tomuto úspechu sa automobilka Prince rozhodla vozidlá ponúknuť na predaj. Na trhu sa potom model predával ako pretekárske GT-R (Gran Turismo Racer) a cestné GT-B (Gran Turismo Berlinetta).

V roku 1966 došlo kvôli rozhodnutiu vlády na spojenie automobilky Prince so značkou Nissan a aj keď meno Prince zaniklo, Nissan ďalej pokračoval vo vývoji a výrobe pôvodných modelov, prevzal niektoré nápady a technológie a tiež pohonné jednotky.

Prvý Nissan Skyline GT-R

Už vo februári 1969 sa na trh dostala oficiálne prvá generácia športového vozidla Nissan GT-R, označená interne ako PGC10. Voz sa predával najprv ako sedan, neskôr od marca 1971 ako kupé KPGC10. Automobilka použila radový šesťvalec S20 s objemom 2,0 l s rozvodom DOHC. Výkon 120 kW (163 k) a krútiaci moment 177 Nm posielala na zadné kolesá päťstupňová manuálna prevodovka. Celkovo sa vyrobilo len 1945 prvých Skylinov, ktoré sa prezývali Hakosuka.

pictures_nissan_skyline_1969_1.jpgimages_nissan_skyline_1971_1.jpgphotos_nissan_skyline_1973_1.jpg
Prvá generácia Nissanu GT-R prišla v roku 1969 najprv ako sedan, neskôr ako kupé. Druhá generácia z roku 1973 doplatila na ropnú krízu, predalo sa len 197 áut

Druhá generácia prišla na trh v januári 1973, ale predaje a následne výrobu zle poznamenala prvá veľká ropná kríza. Generácia označená ako KPGC110 dostala napríklad kotúčové brzdy na všetkých kolesách, nezávislé zavesenie a aerodynamický balík. Pri návrhu spojlerov využíval Nissan aerodynamické znalosti značky Prince, ktorá začínala ako výrobca lietadiel.

Bohužiaľ, Nissan Skyline 2000GT-R druhej generácie sa vôbec nepredávala, keďže atmosféra ropnej krízy nepriala športovým autám a zákazníci sa báli ďalej rastúcich cien paliva. Nakoniec Nissan vyrobil iba 197 áut, takže tento Skyline GT-R patrí medzi absolútne vzácnosti. Potom sa vlastne až do roku 1989 meno Skyline GT-R v ponuke Nissanu neobjavilo.

photos_nissan_skyline_1987_1.jpgphotos_nissan_skyline_1987_2.jpgnissan_skyline_1987_photos_1.jpg
Nissan Skyline GTS-R vznikol ako homologizačný špeciál. Vtedy (v r. 1987) ešte s pohonom zadných kolies naznačil, že nová generácia Skylinov GT-R je na spadnutie

V roku 1987 Nissan musel kvôli pravidlám Skupiny A homologizovať sériovú produkciou 800 áut modelu Skyline GTS-R generácie R31. Auto malo upravený motor RB20DET zo sériového Skyline. Motor dostal väčšie turbo, inú riadiacu jednotku, upravené sanie i výfuk a väčší medzichladič. Výkon dosahoval na 154 kW (209 k), závodné verzia ale mala okolo 430 koní. Voz vyhral v roku 1989 austrálsky závod Sandown 500.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY