vytisknout velikost písma Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Nissan musí dotovať výmeny opotrebovaných akumulátorov elektromobilu Leaf. Skutočne sa taký biznis oplatí?
Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Dôkladná starostlivosť o zákazníkov je niečo, o čom sníva každý kupujúci nového auta. Ale čo potom taká starostlivosť, na ktorej samotná automobilka prerába? Rozdáva snáď Nissan baterky pre elektromobil Leaf zadarmo? Nie, ale sú tak drahé, že ich výmenu musia dotovať obe strany.

Čudujete sa, že akumulátor nemá neobmedzenú životnosť ako nádrž na kvapalné palivá, kým ju niekto neprerazí? Nečudujte sa, normálne akumulátor spravidla stratí svoje pôvodné vlastnosti do piatich rokov. Veď to poznáte sami so životnosťou "baterky" vo vlastnom aute. Približne každých päť rokov je potrebné ju vymeniť.

Nissan dáva v USA na akumulátory Leaf záruku v dĺžke osem rokov alebo 160 000 km. U nás je to len 5 rokov a 100 000 km! Zákazník ale napriek tomu musí za nové batérie zaplatiť, a teraz sa niečoho podržte, 5499 dolárov. A to ešte pod tou podmienkou, že vrátia starú sadu batérií na recykláciu. Za tú Nissan uznáva zálohu 1000 dolárov. Nissan tiež ponúka prenájom novej sady za 100 dolárov na mesiac, ale to vraj zákazníci veľmi nechcú.

Samotná výmena potom stojí so servisným kitom ešte asi 225 dolárov, čo už sa javí vzhľadom k obstarávacej cene akumulátorov ako bagateľ. S cenou 270 dolárov za jednu kWh kapacity sú batérie pre Leaf až nezvyčajne lacné. Lenže to je práve tým, že automobilka výmeny dotuje zákazníkom zo svojho.

Bohužiaľ sa nepodarilo zistiť, koľko presne sada akumulátorov stojí, ale hovorí sa, že podobne veľké zariadenie pri dnešných cenách vyjde na zrhuba desať tisíc dolárov. Nissan sa teda pri každej výmene batérií pre elektromobil Leaf prerobí.

Z pohľadu zákazníka je potom zaujímavé si to spočítať. Pri maximálnom možnom nájazde 160 000 km na jednu sadu batérií tak vlastne stojí každý kilometer v prepočte 73 centov. Ono to ale bude oveľa viac, pretože nie každý nabehne s Leaf až 20 000 km za rok, čo je asi maximálny reálny ročný nájazd v prípade tohto elektromobilu.

Ak by sme počítali so zárukou do 100 000 km ako na našom trhu a s rovnakou cenou nových batérií (oficiálne ceny na slovenskom trhu zisťujeme), dostali by sme sa na sumu 1,12 eura na kilometer. To už je pomaly viac, než koľko stojí prevádzka auta na CNG. A potom sa nečudujme, že zákazníci elektromobily vo veľkom stále nechcú a automobilky sa do ich vývoja nehrnú.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY