vytisknout velikost písma Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Nissan musí dotovať výmeny opotrebovaných akumulátorov elektromobilu Leaf. Skutočne sa taký biznis oplatí?
Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Dôkladná starostlivosť o zákazníkov je niečo, o čom sníva každý kupujúci nového auta. Ale čo potom taká starostlivosť, na ktorej samotná automobilka prerába? Rozdáva snáď Nissan baterky pre elektromobil Leaf zadarmo? Nie, ale sú tak drahé, že ich výmenu musia dotovať obe strany.

Čudujete sa, že akumulátor nemá neobmedzenú životnosť ako nádrž na kvapalné palivá, kým ju niekto neprerazí? Nečudujte sa, normálne akumulátor spravidla stratí svoje pôvodné vlastnosti do piatich rokov. Veď to poznáte sami so životnosťou "baterky" vo vlastnom aute. Približne každých päť rokov je potrebné ju vymeniť.

Nissan dáva v USA na akumulátory Leaf záruku v dĺžke osem rokov alebo 160 000 km. U nás je to len 5 rokov a 100 000 km! Zákazník ale napriek tomu musí za nové batérie zaplatiť, a teraz sa niečoho podržte, 5499 dolárov. A to ešte pod tou podmienkou, že vrátia starú sadu batérií na recykláciu. Za tú Nissan uznáva zálohu 1000 dolárov. Nissan tiež ponúka prenájom novej sady za 100 dolárov na mesiac, ale to vraj zákazníci veľmi nechcú.

Samotná výmena potom stojí so servisným kitom ešte asi 225 dolárov, čo už sa javí vzhľadom k obstarávacej cene akumulátorov ako bagateľ. S cenou 270 dolárov za jednu kWh kapacity sú batérie pre Leaf až nezvyčajne lacné. Lenže to je práve tým, že automobilka výmeny dotuje zákazníkom zo svojho.

Bohužiaľ sa nepodarilo zistiť, koľko presne sada akumulátorov stojí, ale hovorí sa, že podobne veľké zariadenie pri dnešných cenách vyjde na zrhuba desať tisíc dolárov. Nissan sa teda pri každej výmene batérií pre elektromobil Leaf prerobí.

Z pohľadu zákazníka je potom zaujímavé si to spočítať. Pri maximálnom možnom nájazde 160 000 km na jednu sadu batérií tak vlastne stojí každý kilometer v prepočte 73 centov. Ono to ale bude oveľa viac, pretože nie každý nabehne s Leaf až 20 000 km za rok, čo je asi maximálny reálny ročný nájazd v prípade tohto elektromobilu.

Ak by sme počítali so zárukou do 100 000 km ako na našom trhu a s rovnakou cenou nových batérií (oficiálne ceny na slovenskom trhu zisťujeme), dostali by sme sa na sumu 1,12 eura na kilometer. To už je pomaly viac, než koľko stojí prevádzka auta na CNG. A potom sa nečudujme, že zákazníci elektromobily vo veľkom stále nechcú a automobilky sa do ich vývoja nehrnú.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY