vytisknout velikost písma Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Nissan musí dotovať výmeny opotrebovaných akumulátorov elektromobilu Leaf. Skutočne sa taký biznis oplatí?
Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Dôkladná starostlivosť o zákazníkov je niečo, o čom sníva každý kupujúci nového auta. Ale čo potom taká starostlivosť, na ktorej samotná automobilka prerába? Rozdáva snáď Nissan baterky pre elektromobil Leaf zadarmo? Nie, ale sú tak drahé, že ich výmenu musia dotovať obe strany.

Čudujete sa, že akumulátor nemá neobmedzenú životnosť ako nádrž na kvapalné palivá, kým ju niekto neprerazí? Nečudujte sa, normálne akumulátor spravidla stratí svoje pôvodné vlastnosti do piatich rokov. Veď to poznáte sami so životnosťou "baterky" vo vlastnom aute. Približne každých päť rokov je potrebné ju vymeniť.

Nissan dáva v USA na akumulátory Leaf záruku v dĺžke osem rokov alebo 160 000 km. U nás je to len 5 rokov a 100 000 km! Zákazník ale napriek tomu musí za nové batérie zaplatiť, a teraz sa niečoho podržte, 5499 dolárov. A to ešte pod tou podmienkou, že vrátia starú sadu batérií na recykláciu. Za tú Nissan uznáva zálohu 1000 dolárov. Nissan tiež ponúka prenájom novej sady za 100 dolárov na mesiac, ale to vraj zákazníci veľmi nechcú.

Samotná výmena potom stojí so servisným kitom ešte asi 225 dolárov, čo už sa javí vzhľadom k obstarávacej cene akumulátorov ako bagateľ. S cenou 270 dolárov za jednu kWh kapacity sú batérie pre Leaf až nezvyčajne lacné. Lenže to je práve tým, že automobilka výmeny dotuje zákazníkom zo svojho.

Bohužiaľ sa nepodarilo zistiť, koľko presne sada akumulátorov stojí, ale hovorí sa, že podobne veľké zariadenie pri dnešných cenách vyjde na zrhuba desať tisíc dolárov. Nissan sa teda pri každej výmene batérií pre elektromobil Leaf prerobí.

Z pohľadu zákazníka je potom zaujímavé si to spočítať. Pri maximálnom možnom nájazde 160 000 km na jednu sadu batérií tak vlastne stojí každý kilometer v prepočte 73 centov. Ono to ale bude oveľa viac, pretože nie každý nabehne s Leaf až 20 000 km za rok, čo je asi maximálny reálny ročný nájazd v prípade tohto elektromobilu.

Ak by sme počítali so zárukou do 100 000 km ako na našom trhu a s rovnakou cenou nových batérií (oficiálne ceny na slovenskom trhu zisťujeme), dostali by sme sa na sumu 1,12 eura na kilometer. To už je pomaly viac, než koľko stojí prevádzka auta na CNG. A potom sa nečudujme, že zákazníci elektromobily vo veľkom stále nechcú a automobilky sa do ich vývoja nehrnú.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY