vytisknout velikost písma Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Nissan musí dotovať výmeny opotrebovaných akumulátorov elektromobilu Leaf. Skutočne sa taký biznis oplatí?
Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Dôkladná starostlivosť o zákazníkov je niečo, o čom sníva každý kupujúci nového auta. Ale čo potom taká starostlivosť, na ktorej samotná automobilka prerába? Rozdáva snáď Nissan baterky pre elektromobil Leaf zadarmo? Nie, ale sú tak drahé, že ich výmenu musia dotovať obe strany.

Čudujete sa, že akumulátor nemá neobmedzenú životnosť ako nádrž na kvapalné palivá, kým ju niekto neprerazí? Nečudujte sa, normálne akumulátor spravidla stratí svoje pôvodné vlastnosti do piatich rokov. Veď to poznáte sami so životnosťou "baterky" vo vlastnom aute. Približne každých päť rokov je potrebné ju vymeniť.

Nissan dáva v USA na akumulátory Leaf záruku v dĺžke osem rokov alebo 160 000 km. U nás je to len 5 rokov a 100 000 km! Zákazník ale napriek tomu musí za nové batérie zaplatiť, a teraz sa niečoho podržte, 5499 dolárov. A to ešte pod tou podmienkou, že vrátia starú sadu batérií na recykláciu. Za tú Nissan uznáva zálohu 1000 dolárov. Nissan tiež ponúka prenájom novej sady za 100 dolárov na mesiac, ale to vraj zákazníci veľmi nechcú.

Samotná výmena potom stojí so servisným kitom ešte asi 225 dolárov, čo už sa javí vzhľadom k obstarávacej cene akumulátorov ako bagateľ. S cenou 270 dolárov za jednu kWh kapacity sú batérie pre Leaf až nezvyčajne lacné. Lenže to je práve tým, že automobilka výmeny dotuje zákazníkom zo svojho.

Bohužiaľ sa nepodarilo zistiť, koľko presne sada akumulátorov stojí, ale hovorí sa, že podobne veľké zariadenie pri dnešných cenách vyjde na zrhuba desať tisíc dolárov. Nissan sa teda pri každej výmene batérií pre elektromobil Leaf prerobí.

Z pohľadu zákazníka je potom zaujímavé si to spočítať. Pri maximálnom možnom nájazde 160 000 km na jednu sadu batérií tak vlastne stojí každý kilometer v prepočte 73 centov. Ono to ale bude oveľa viac, pretože nie každý nabehne s Leaf až 20 000 km za rok, čo je asi maximálny reálny ročný nájazd v prípade tohto elektromobilu.

Ak by sme počítali so zárukou do 100 000 km ako na našom trhu a s rovnakou cenou nových batérií (oficiálne ceny na slovenskom trhu zisťujeme), dostali by sme sa na sumu 1,12 eura na kilometer. To už je pomaly viac, než koľko stojí prevádzka auta na CNG. A potom sa nečudujme, že zákazníci elektromobily vo veľkom stále nechcú a automobilky sa do ich vývoja nehrnú.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY