vytisknout velikost písma Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Nissan musí dotovať výmeny opotrebovaných akumulátorov elektromobilu Leaf. Skutočne sa taký biznis oplatí?
Nissan prerobí na každej výmene akumulátorov pre Leaf

Dôkladná starostlivosť o zákazníkov je niečo, o čom sníva každý kupujúci nového auta. Ale čo potom taká starostlivosť, na ktorej samotná automobilka prerába? Rozdáva snáď Nissan baterky pre elektromobil Leaf zadarmo? Nie, ale sú tak drahé, že ich výmenu musia dotovať obe strany.

Čudujete sa, že akumulátor nemá neobmedzenú životnosť ako nádrž na kvapalné palivá, kým ju niekto neprerazí? Nečudujte sa, normálne akumulátor spravidla stratí svoje pôvodné vlastnosti do piatich rokov. Veď to poznáte sami so životnosťou "baterky" vo vlastnom aute. Približne každých päť rokov je potrebné ju vymeniť.

Nissan dáva v USA na akumulátory Leaf záruku v dĺžke osem rokov alebo 160 000 km. U nás je to len 5 rokov a 100 000 km! Zákazník ale napriek tomu musí za nové batérie zaplatiť, a teraz sa niečoho podržte, 5499 dolárov. A to ešte pod tou podmienkou, že vrátia starú sadu batérií na recykláciu. Za tú Nissan uznáva zálohu 1000 dolárov. Nissan tiež ponúka prenájom novej sady za 100 dolárov na mesiac, ale to vraj zákazníci veľmi nechcú.

Samotná výmena potom stojí so servisným kitom ešte asi 225 dolárov, čo už sa javí vzhľadom k obstarávacej cene akumulátorov ako bagateľ. S cenou 270 dolárov za jednu kWh kapacity sú batérie pre Leaf až nezvyčajne lacné. Lenže to je práve tým, že automobilka výmeny dotuje zákazníkom zo svojho.

Bohužiaľ sa nepodarilo zistiť, koľko presne sada akumulátorov stojí, ale hovorí sa, že podobne veľké zariadenie pri dnešných cenách vyjde na zrhuba desať tisíc dolárov. Nissan sa teda pri každej výmene batérií pre elektromobil Leaf prerobí.

Z pohľadu zákazníka je potom zaujímavé si to spočítať. Pri maximálnom možnom nájazde 160 000 km na jednu sadu batérií tak vlastne stojí každý kilometer v prepočte 73 centov. Ono to ale bude oveľa viac, pretože nie každý nabehne s Leaf až 20 000 km za rok, čo je asi maximálny reálny ročný nájazd v prípade tohto elektromobilu.

Ak by sme počítali so zárukou do 100 000 km ako na našom trhu a s rovnakou cenou nových batérií (oficiálne ceny na slovenskom trhu zisťujeme), dostali by sme sa na sumu 1,12 eura na kilometer. To už je pomaly viac, než koľko stojí prevádzka auta na CNG. A potom sa nečudujme, že zákazníci elektromobily vo veľkom stále nechcú a automobilky sa do ich vývoja nehrnú.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY