vytisknout velikost písma Nissan predstavil elektromobil, ktorý nepotrebuje zásuvku

E-Power je na pol ceste medzi hybridom a elektromobilom. Trojvalec 1,2 l iba vyrába elektrinu, nepoháňa kolesá.
Nissan predstavil elektromobil, ktorý nepotrebuje zásuvku

Aký má zmysel elektromobil, ktorý nemôžete ani nabíjať z rozvodnej siete? Nissan si myslí, že pomerne veľký. Predovšetkým by pomohol vodičom zvyknúť si na elektromobily a umožnil im pohodlnejší prechod z klasických áut so spaľovacími motormi. Nissan totiž na výrobu elektriny používa spaľovací motor priamo na palube. Podľa automobilky tým odpadá zdĺhavé niekoľkohodinové nabíjanie, riziko vybitia akumulátora a z toho plynúci obmedzený akčný rádius.

Že ide o niečo podobné, ako má napríklad Toyota Prius? Nie tak úplne. Systém E-Power, ako Nissan toto zariadenie pomenoval, funguje trochu inak. Motor totiž nepoháňa kolesá. Jeho jediným účelom je vyrábať elektrinu. Tá putuje do malého akumulátora a následne cez elektromotor ku kolesám.

Má to výhodu predovšetkým v účinnosti spaľovania. Celý proces je úspornejší, než ako keby motor poháňal kolesá, pretože nemusí prekonávať trenie v prevodovom ústrojenstve a pracuje vždy v optimálnych otáčkach. Podľa Nissanu má model Note, v ktorom sa systém E-Power na domácom japonskom trhu predáva, spotrebu porovnateľnú s modernými hybridmi. S tým rozdielom, že celý systém je výrobne jednoduchší, a teda aj lacnejší. A to predovšetkým pre koncového zákazníka. Jednoduchšia je aj konečná recyklácia na konci životnosti vozidla.

Hnacia sústava konštrukčne vychádza z trojvalca 1,2 l, ktorý poznáte napríklad z Nissanu Micra. Potom už je tu len malá batéria, ktorá zbiera energiu od motora. Je výrazne menší (a ľahší) ako akumulátor v Nissanu Leaf. Systém E-Power je určený len pre japonský trh, ale automobilka nevylučuje, že sa dostane aj do Európy.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY