vytisknout velikost písma Nissan 300 ZX (1984): úspešné pokračovanie veľkej tradície

V modelovom roku 1984 debutoval úplne nový model Nissan ZX 300 (Z31). Vyrábal sa do roku 1989 a pre značku Nissan sa stal skutočným predajným úspechom.
Nissan 300 ZX (1984): úspešné pokračovanie veľkej tradície
Zoznam kapitol
  1. Pevné základy, Nedbalá elegancia, Komfortný interiér, Videá
  2. Bohatá výbava, Adaptívne tlmiče pérovania, Technické údaje

Pevné základy

Od premiéry legendárneho kupé Datsun 240Z vtedy uplynulo trinásť rokov a pre záujemcov o elegantné, moderné, komfortné a športovo strihané vozidlá bola pripravená úplne nová konštrukcia. Typ 240Z sa stal začiatkom úspešného ťaženia a dočkal sa viacerých ďalších odvodených modelov, pričom "rad Z" oslávil už v roku 1983 prekročenie hranice jedného milióna vyrobených vozidiel.

1984 300 ZX 4.jpg1984 300 ZX 1.jpg1984 300 ZX 2.jpg
Jeden z prvých vozov Datsun 300 ZX v teste amerického magazínu Car and Driver

V rámci kategórie športových vozidiel išlo vtedy o rekordný úspech, no je potrebné dodať, že do "radu Z" výrobca počítal už vozidlá S 211 Sports (1959) a Fairlady (1960). Typy 300 ZX sa v Japonsku predávali práve pod menom Fairlady, pričom na exportných trhoch boli tieto vozne známe pod značkami Nissan aj Datsun. Po celú dobu produkcie si však automobily Z zachovali typickú siluetu nízkej karosérie s dlhou kapotou a originálnou a výraznou štylizáciou predku.

Objemy motorov sa postupne zvyšovali a od pôvodnej hodnoty 1,2 l pokračovali cez méty 2,0 , 2,4 a 2,6 l až k objemu 2,8 l (1978), pričom alternatívne bolo k dispozicii aj preplňovanie. V roku 1983 bol predstavený úplne nový model 300 Z (Z31), čo bolo v roku, kedy automobilka Nissan oslávila 50. výročie svojho založenia. Na začiatku kalendárneho roku 1984 bol potom zahájený export luxusných verzií 300 ZX, ktoré sa začali predávať aj v Európe. Pod menom Datsun ZX 300 sa novinka v roku 1984 objavila dokonca aj na východonemeckom veľtrhu v Lipsku, kde sa s ním mohli oboznámiť aj obyvatelia krajín Východného bloku.

Nedbalá elegancia

Nový Nissan 300 ZX v roku 1984 zaujal nízkou karosériou (len 1 310 mm) s dlhou kapotou a prekvapivo jednoduchými líniami, vďaka ktorým tento automobil nepripomínal žiadnu konkurenciu. Zástavba motora kompaktnejších rozmerov (namiesto radového nastúpil vidlicový šesťvalec) umožnila pri zachovaní zhodného rázvoru skrátenie predku o 80 mm a zväčšenie priestoru pre cestujúcich. Z toho istého dôvodu bolo možné ďalej znížiť výšku čela, čo prispelo k zníženiu aerodynamického odporu na Cx = 0,31.

1984 Nissan 300ZX Turbo3.jpg1984 300 ZX 5.jpg1984 300 ZX 6.jpg1984 Nissan 300 ZX AT 1.jpg1984 Nissan 300ZX Turbo.jpg
Model 300 ZX nastúpil do predaja v roku, v ktorom automobilka Nissan oslávila svoje 50. narodeniny

Maska chladiča úplne zmizla, prístup vzduchu k saniu a chladičom bol koncentrovaný do nízkej mriežky v spodnej časti nárazníka, ktorý bol rovnako ako ten zadný opticky vstavaný do obrysu karosérie. Výrazným prvkom sa stalo pár výklopných hlavných svetlometov, ktoré ale neboli oproti zvyklostiam ani pri plnom sklopení úplne skryté zrakom pozorovateľov.

Prístup k priestoru pre batožinu bol pohodlný prostredníctvom rozmernej výklopnej steny, ktorá sa dvíhala aj s celým zadným oknom, štandardne doplneným vyhrievaním a stieračom s ostrekovačom. Za zvláštnu zmienku ale stojí takzvaná "T-strecha" s dvojicou odnímateľných dielov nad hlavami cestujúcich. Ukladať ich bolo možné do zvláštnych schránok v batožinovom priestore a 300 ZX bol zrejme vôbec jediným automobilom svojej doby, ktorý bol podobným prvkom vybavený štandardne.

Komfortný interiér

Dlhé bočné dvere umožňovali pohodlný prístup k rozmerným a všestranne nastaviteľným predným sedadlám, samozrejme pri zohľadnení nízkej stavby celej karosérie. Zadné sedadlá boli síce anatomicky náznakovo tvarované, ale v duchu formule 2+2 poskytovali len obmedzený jazdný komfort. Bolo ich možné sklápať v symetrickom delení vpred pre zväčšenie objemu batožinového priestoru, prípadne ich z vozidla úplne vybrať.

1984 Nissan 300 ZX AT 4.jpg1984 Nissan 300 ZX AT 3.jpg1984 Nissan 300 ZX AT 2.jpg
Pracovisko vodiča bolo veľmi dobre a prehľadne vybavené

Predné sedadlá boli štandardne vybavené nastaviteľnými hlavovými opierkami a trojbodovými navíjacími bezpečnostnými pásmi. V pozdĺžnom smere boli posuvné v rozmedzí 200 mm, to u vodiča navyše ponúkalo úpravu tuhosti prednej časti sedáka a čalúnenie bedrovej opory a okrajov operadla. Pracovisko vodiča bolo vybavené navýsosť komfortne, takže Nissan 300 ZX budil vo svojej dobe tendenciu k porovnávaniu s plnohodnotnými vozidlami triedy GT.

Pred dvojramenným volantom sa nachádzal rozmerný, účinne tienený prístrojový štít s dominantnými, ľahko čitateľnými stupnicami tachometra a otáčkomera doplnenými samozrejme palivomerom a teplomerom chladiacej kvapaliny. Toto riešenie patrí dodnes k tým najlepšie osvedčeným, 300 ZX navyše už v tom čase ponúkal hneď dvojicu denných počítadiel prejdenej vzdialenosti.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY