vytisknout velikost písma Nemecký súd nariadil koncernu VW odkúpenie Škody Yeti

Podľa rozhodnutia krajského súdu v Hildesheime musí koncern Volkswagen v súvislosti s aférou Dieselgate odkúpiť Škodu Yeti. Rozhodnutie ale nie je konečné, Volkswagen sa odvolal. Podobný súdny spor nie je v Nemecku prvý. Už skôr sa riešilo odkúpenie VW Polo a Audi A4 Avant. Tieto žaloby boli zamietnuté. Podľa Volkswagenu rozhodnutie o odkúpení Škody Yeti určite neznamená prielom. Automobilka tiež očakáva zrušenie pôvodného verdiktu.
Nemecký súd nariadil koncernu VW odkúpenie Škody Yeti

Nemecký krajinský súd v Hildesheime minulý týždeň rozhodol o tom, že koncern Volkswagen musí odkúpiť od jedného zákazníka späť Škodu Yeti. Celý prípad vyzerá na prvý pohľad ako prielom, po ktorom bude aj v Európe nasledovať hromadný výkup modelov postihnutých aférou Dieselgate. Lenže také jednoduché to nie je.

Predmetom prípadu číslo 3 Ø 139/16 bola Škoda Yeti 2.0 TDI vo výbave Elegance Plus Edition. Tú si zákazník kúpil v roku 2013 od predajcu v Gifhorn neďaleko Wolfsburgu. Bol to exemplár, ktorého sa týka aféra Dieselgate. Cena vozidla bola 26 499,99 eur a zákazník ju teraz požadoval späť.

Podľa súdu nedostal zákazník to, čo si objednal. Navyše rozhodnutie porovnáva úmyselnú manipuláciu koncernu Volkswagen s pridávaním glykolu do vína alebo konského mäsa do lasagní. Údajne nemožno tento prípad prejsť len s tým, že ide o drobný prehrešok. Navyše podľa súdu tiež nemožno vylúčiť riziko poškodenia motora alebo aspoň zvýšené nároky na údržbu.

Rozsudok ale nie je konečný. Koncern Volkswagen sa odvolal. Myslí si totiž, že právne stanovisko krajinského súdu je chybné, a navyše očakáva, že ho odvolací súd zruší. Dôvodov na to existuje podľa automobilky hneď niekoľko.

Predovšetkým nie je tento prípad prvý. "Niekoľko súdov (okrem iného v Kolíne nad Rýnom a v Ellwangen) už tiež urobilo rozhodnutie v podobných prípadoch. Až doteraz všetky súdy podobné žaloby zamietli ako neopodstatnené," napísala v odpovedi na naše otázky hovorkyňa koncernu Volkswagen Nicolai Laude.

Prvým spomínaným prípadom bolo Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S-Line, pričom žaloba žiadala od Volkswagenu celkovo 58 903 eur. Súd v Kolíne to zamietol. Druhým prípadom bolo Volkswagen Polo, ktoré si istá zákazníčka zaobstarala dokonca už ako ojazdené auto. Ani tu nebola žaloba úspešná.

Ďalším faktorom, ktorý hovorí proti odkúpeniu Škody Yeti, je časť rozhodnutia týkajúca sa rizík poškodenia motora a zvýšených nárokov na údržbu. Nicolai Laude upozornil na skutočnosť, že sa nič také doteraz nepotvrdilo. Možno si v tejto súvislosti spomeniete na náš článok "Ojazdené diesely z Dieselgate? Nočná mora pre VW, ale požehnanie pre motoristov". V spolupráci s firmou Auto AZ Consulting sme aj my dospeli k záveru, že motory vybavené falšujúcim softvérom sú pre vodičov skôr výhodou a rozhodne nemožno povedať, že by boli nespoľahlivé.

To nakoniec potvrdzujú aj reálne predaje na trhu s ojazdenými autami. V decembri minulého roka sa objavila dokonca správa, podľa ktorej si koncernové autá postihnuté aférou Dieselgate držia lepšie cenu, čo sa dá jednoducho preložiť tak, že je o ne medzi zákazníkmi záujem. Pokles ceny sa teda nekoná.

S otázkou na tému prípadného odkúpenia Škody Yeti sme oslovili aj české zastúpenie automobiliek Škoda a Volkswagen. "S ohľadom na skutočnosť, že jednou zo strán v tomto súdnom procese je spoločnosť Volkswagen AG a nie ŠKODA AUTO, nebude sa ŠKODA AUTO k tejto záležitosti poskytovať bližšie informácie", napísal vo svojej odpovedi Vítězslav Pelc, hovorca automobilky Škoda.

V podobnom duchu odpovedal aj David Valenta, hovorca českej pobočky automobilky Volkswagen, ktorý bol ale zhovorčivejší. "Je to prvé a ojedinelé rozhodnutie krajinského súdu tohto typu, nikto nepoznáme podrobnosti prípadu, ide o verdikt jedného konkrétneho sudcu v jednom konkrétnom prípadu a rozsudok je doposiaľ neprávoplatný a rozhodne to ešte neznamená, že k výkupu vozidla za týchto podmienok skutočne dôjde." Nič bližšieho ale neoznámil, pretože spor je vedený proti spoločnosti Volkswagen AG, nie proti značke Volkswagen ako takej.

Uvidíme, ako celá vec nakoniec dopadne. V tejto chvíli je isté, že k hromadnému vykupovaniu automobilov v rámci aféry Dieselgate sa neschyľuje. "Hoci je Škoda Yeti 2.0 TDI ovplyvnená emisnou aférou, vozidlo je stále klasifikované a registrované ako automobil spĺňajúci normu Euro 5 a môže byť používaný v bežnej prevádzke ako ktorýkoľvek iný automobil", uzatvára hovorca spoločnosti Volkswagen AG Nicolai Laude.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY