vytisknout velikost písma Nemecko zrejme ako prvá krajina dovolí "riadiť" bez rúk na volante

Nemecko možno dovolí prevádzku čiastočne autonómnych áut. Na vybraných úsekoch nebudú musieť vodiči držať volant. Niektoré autá už by jazdiť zvládli aj sami, ale systém majú vypnutý. Nové Audi A8 je na riadenie bez rúk na volante pripravené.
Nemecko zrejme ako prvá krajina dovolí "riadiť" bez rúk na volante

Nové systémy čiastočne autonómnej jazdy fungujú tak dobre, že bude vodič čoskoro zbavený povinnosti mať ruky na volante. Napríklad adaptívne tempomaty v nových BMW, Audi, Mercedesoch, ale aj ďalších vozoch iných značiek vedia pomerne spoľahlivo sledovať prevádzku a spolu so systémom pre udržiavanie v pruhu riadiť auto na diaľnici prakticky bez zásahov vodiča.

Teoreticky by už teraz mohol vodič zložiť ruky z volantu, ale systém spozná, že na volant nepôsobí odpor, vodiča upozorní akusticky a neskôr sa vypne. Je to bezpečnostná poistka, aby ľudia sledovali prevádzku. Avšak Nemecko bude zrejme prvou krajinou, ktorá umožní prevádzku áut v samočinnom režime bez rúk na volante.

Britský Autocar vyspovedal Petera Fromma, ktorý má v Audi na starosti veľké luxusné autá, najmä potom novú A8. Jej autonómne systémy dosahujú úroveň 3, teda zvládnu samočinne auto riadiť vo vhodných podmienkach bez zásahov vodiča. Podľa Fromma teraz Nemecko pripravuje legislatívu, ktorá takýmto vozidlám umožní jazdiť od roku 2018 po vybraných úsacích nemeckých ciest a diaľnic.

Audi už systém má, ale nemôže ho vo vozidlách aktivovať, ak legislatíva konkrétneho trhu prevádzka takéhoto auta neumožňuje. To isté trápi konkurenčné BMW a Mercedes. Po internete svojho času kolovalo video, v ktorom vodič Mercedesu triedy S zavesil na volant závažia a auto potom vlastne riadilo samo, pretože si systém myslel, že vodič drží volant. Možno ste videli aj video, v ktorom vodič Tesly Model S preliezol za jazdy na zadné sedadlo a nechal auto riadiť samo.

Peter Fromm z Audi hovorí, že ak bude umožnené prevádzkovať po nemeckých cestách auto v čiastočne samočinnom režime a auto prejde hranice, vodiča upozorní a systém sa vypne. Technologický pokrok je opäť o niečo rýchlejší ako legislatíva a politici...

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY