vytisknout velikost písma Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Vôbec prvýkrát vydal nemecký súd odporúčanie zakázať jazdu autom kvôli ochrane ovzdušia.
Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Veľmi zvláštny rozsudok vydal nemecký súd, ktorý sa zaoberal žalobou na spolkovú krajinu Severné Porýnie-Vestfálsko, najľudnatejšiu a štvrtú najväčšiu spolkovú krajinu. Súd tomuto významnému priemyselnému regiónu prikázal do roka znížiť emisie a ako príklad uviedol, že by mal byť zakázaný vjazd naftovým autám do miest. Prípadne dieselové autá zakázať úplne.

Ide o jeden z mnohých prípadov, keď neziskové organizácie financované zo štátnych peňazí žalujú jednotlivé štáty alebo mesta kvôli príliš vysokej koncetrácii škodlivých emisií v ovzduší. Najaktívnejšou je neziskovka Transport Environment so sídlom v Bruseli, pod ktorú spadá niekoľko aktivistických skupín pôsobiacich aj u nás.

Aktivisti vychádzajú zo zákonov o životnom prostredí, ktoré prikazujú úradom vykonávať opatrenia, ak sú trvalo prekračované emisné limity. Pre oxidy dusíka platí celoeurópsky limit 0,04 mg na m3 s tým, že možno tolerovať prekročenie až na 0,2 mg/m3 počas 18 hodín. Pri prekročení limitu 0,4 mg/m3 sú potom úrady povinné vydať opatrenie ako zatváranie škôl alebo blokovanie ciest.

Vôbec prvýkrát v nemeckej histórii tak súd vydal odporúčanie zakázať jazdu autom v záujme ochrany ovzdušia. Dokonca aj nemecká environmentálna skupina DUH, ktorá žalobu podala, bola týmto rozhodnutím prekvapená. Podľa nej možno očakávať, že sa tým vytvorí akýsi precedens pre ďalších 14 podobných žalôb, ktoré skupina DUH podala.

Düsseldorf musí podľa rozhodnutia súdu vykonať do októbra 2017 "potrebné opatrenia" pre trvalé zníženie emisií NOx v meste a v regióne. Či skutočne dôjde k zákazu jazdy v aute so vznetovým motorom, to je otázka. Osobné autá sa podieľajú na celkových emisiách iba čiastočne. Veľký podiel majú domácnosti a priemysel, koncentráciu ovplyvňujú aj rozptylové podmienky a počasie.

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.

16. 5. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY