vytisknout velikost písma Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Vôbec prvýkrát vydal nemecký súd odporúčanie zakázať jazdu autom kvôli ochrane ovzdušia.
Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Veľmi zvláštny rozsudok vydal nemecký súd, ktorý sa zaoberal žalobou na spolkovú krajinu Severné Porýnie-Vestfálsko, najľudnatejšiu a štvrtú najväčšiu spolkovú krajinu. Súd tomuto významnému priemyselnému regiónu prikázal do roka znížiť emisie a ako príklad uviedol, že by mal byť zakázaný vjazd naftovým autám do miest. Prípadne dieselové autá zakázať úplne.

Ide o jeden z mnohých prípadov, keď neziskové organizácie financované zo štátnych peňazí žalujú jednotlivé štáty alebo mesta kvôli príliš vysokej koncetrácii škodlivých emisií v ovzduší. Najaktívnejšou je neziskovka Transport Environment so sídlom v Bruseli, pod ktorú spadá niekoľko aktivistických skupín pôsobiacich aj u nás.

Aktivisti vychádzajú zo zákonov o životnom prostredí, ktoré prikazujú úradom vykonávať opatrenia, ak sú trvalo prekračované emisné limity. Pre oxidy dusíka platí celoeurópsky limit 0,04 mg na m3 s tým, že možno tolerovať prekročenie až na 0,2 mg/m3 počas 18 hodín. Pri prekročení limitu 0,4 mg/m3 sú potom úrady povinné vydať opatrenie ako zatváranie škôl alebo blokovanie ciest.

Vôbec prvýkrát v nemeckej histórii tak súd vydal odporúčanie zakázať jazdu autom v záujme ochrany ovzdušia. Dokonca aj nemecká environmentálna skupina DUH, ktorá žalobu podala, bola týmto rozhodnutím prekvapená. Podľa nej možno očakávať, že sa tým vytvorí akýsi precedens pre ďalších 14 podobných žalôb, ktoré skupina DUH podala.

Düsseldorf musí podľa rozhodnutia súdu vykonať do októbra 2017 "potrebné opatrenia" pre trvalé zníženie emisií NOx v meste a v regióne. Či skutočne dôjde k zákazu jazdy v aute so vznetovým motorom, to je otázka. Osobné autá sa podieľajú na celkových emisiách iba čiastočne. Veľký podiel majú domácnosti a priemysel, koncentráciu ovplyvňujú aj rozptylové podmienky a počasie.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY