vytisknout velikost písma Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Vôbec prvýkrát vydal nemecký súd odporúčanie zakázať jazdu autom kvôli ochrane ovzdušia.
Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Veľmi zvláštny rozsudok vydal nemecký súd, ktorý sa zaoberal žalobou na spolkovú krajinu Severné Porýnie-Vestfálsko, najľudnatejšiu a štvrtú najväčšiu spolkovú krajinu. Súd tomuto významnému priemyselnému regiónu prikázal do roka znížiť emisie a ako príklad uviedol, že by mal byť zakázaný vjazd naftovým autám do miest. Prípadne dieselové autá zakázať úplne.

Ide o jeden z mnohých prípadov, keď neziskové organizácie financované zo štátnych peňazí žalujú jednotlivé štáty alebo mesta kvôli príliš vysokej koncetrácii škodlivých emisií v ovzduší. Najaktívnejšou je neziskovka Transport Environment so sídlom v Bruseli, pod ktorú spadá niekoľko aktivistických skupín pôsobiacich aj u nás.

Aktivisti vychádzajú zo zákonov o životnom prostredí, ktoré prikazujú úradom vykonávať opatrenia, ak sú trvalo prekračované emisné limity. Pre oxidy dusíka platí celoeurópsky limit 0,04 mg na m3 s tým, že možno tolerovať prekročenie až na 0,2 mg/m3 počas 18 hodín. Pri prekročení limitu 0,4 mg/m3 sú potom úrady povinné vydať opatrenie ako zatváranie škôl alebo blokovanie ciest.

Vôbec prvýkrát v nemeckej histórii tak súd vydal odporúčanie zakázať jazdu autom v záujme ochrany ovzdušia. Dokonca aj nemecká environmentálna skupina DUH, ktorá žalobu podala, bola týmto rozhodnutím prekvapená. Podľa nej možno očakávať, že sa tým vytvorí akýsi precedens pre ďalších 14 podobných žalôb, ktoré skupina DUH podala.

Düsseldorf musí podľa rozhodnutia súdu vykonať do októbra 2017 "potrebné opatrenia" pre trvalé zníženie emisií NOx v meste a v regióne. Či skutočne dôjde k zákazu jazdy v aute so vznetovým motorom, to je otázka. Osobné autá sa podieľajú na celkových emisiách iba čiastočne. Veľký podiel majú domácnosti a priemysel, koncentráciu ovplyvňujú aj rozptylové podmienky a počasie.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY