vytisknout velikost písma Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Vôbec prvýkrát vydal nemecký súd odporúčanie zakázať jazdu autom kvôli ochrane ovzdušia.
Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Veľmi zvláštny rozsudok vydal nemecký súd, ktorý sa zaoberal žalobou na spolkovú krajinu Severné Porýnie-Vestfálsko, najľudnatejšiu a štvrtú najväčšiu spolkovú krajinu. Súd tomuto významnému priemyselnému regiónu prikázal do roka znížiť emisie a ako príklad uviedol, že by mal byť zakázaný vjazd naftovým autám do miest. Prípadne dieselové autá zakázať úplne.

Ide o jeden z mnohých prípadov, keď neziskové organizácie financované zo štátnych peňazí žalujú jednotlivé štáty alebo mesta kvôli príliš vysokej koncetrácii škodlivých emisií v ovzduší. Najaktívnejšou je neziskovka Transport Environment so sídlom v Bruseli, pod ktorú spadá niekoľko aktivistických skupín pôsobiacich aj u nás.

Aktivisti vychádzajú zo zákonov o životnom prostredí, ktoré prikazujú úradom vykonávať opatrenia, ak sú trvalo prekračované emisné limity. Pre oxidy dusíka platí celoeurópsky limit 0,04 mg na m3 s tým, že možno tolerovať prekročenie až na 0,2 mg/m3 počas 18 hodín. Pri prekročení limitu 0,4 mg/m3 sú potom úrady povinné vydať opatrenie ako zatváranie škôl alebo blokovanie ciest.

Vôbec prvýkrát v nemeckej histórii tak súd vydal odporúčanie zakázať jazdu autom v záujme ochrany ovzdušia. Dokonca aj nemecká environmentálna skupina DUH, ktorá žalobu podala, bola týmto rozhodnutím prekvapená. Podľa nej možno očakávať, že sa tým vytvorí akýsi precedens pre ďalších 14 podobných žalôb, ktoré skupina DUH podala.

Düsseldorf musí podľa rozhodnutia súdu vykonať do októbra 2017 "potrebné opatrenia" pre trvalé zníženie emisií NOx v meste a v regióne. Či skutočne dôjde k zákazu jazdy v aute so vznetovým motorom, to je otázka. Osobné autá sa podieľajú na celkových emisiách iba čiastočne. Veľký podiel majú domácnosti a priemysel, koncentráciu ovplyvňujú aj rozptylové podmienky a počasie.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY