vytisknout velikost písma Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Vôbec prvýkrát vydal nemecký súd odporúčanie zakázať jazdu autom kvôli ochrane ovzdušia.
Nemecké súdy: "Zakážte jazdu dieselom, znížite tým emisie."

Veľmi zvláštny rozsudok vydal nemecký súd, ktorý sa zaoberal žalobou na spolkovú krajinu Severné Porýnie-Vestfálsko, najľudnatejšiu a štvrtú najväčšiu spolkovú krajinu. Súd tomuto významnému priemyselnému regiónu prikázal do roka znížiť emisie a ako príklad uviedol, že by mal byť zakázaný vjazd naftovým autám do miest. Prípadne dieselové autá zakázať úplne.

Ide o jeden z mnohých prípadov, keď neziskové organizácie financované zo štátnych peňazí žalujú jednotlivé štáty alebo mesta kvôli príliš vysokej koncetrácii škodlivých emisií v ovzduší. Najaktívnejšou je neziskovka Transport Environment so sídlom v Bruseli, pod ktorú spadá niekoľko aktivistických skupín pôsobiacich aj u nás.

Aktivisti vychádzajú zo zákonov o životnom prostredí, ktoré prikazujú úradom vykonávať opatrenia, ak sú trvalo prekračované emisné limity. Pre oxidy dusíka platí celoeurópsky limit 0,04 mg na m3 s tým, že možno tolerovať prekročenie až na 0,2 mg/m3 počas 18 hodín. Pri prekročení limitu 0,4 mg/m3 sú potom úrady povinné vydať opatrenie ako zatváranie škôl alebo blokovanie ciest.

Vôbec prvýkrát v nemeckej histórii tak súd vydal odporúčanie zakázať jazdu autom v záujme ochrany ovzdušia. Dokonca aj nemecká environmentálna skupina DUH, ktorá žalobu podala, bola týmto rozhodnutím prekvapená. Podľa nej možno očakávať, že sa tým vytvorí akýsi precedens pre ďalších 14 podobných žalôb, ktoré skupina DUH podala.

Düsseldorf musí podľa rozhodnutia súdu vykonať do októbra 2017 "potrebné opatrenia" pre trvalé zníženie emisií NOx v meste a v regióne. Či skutočne dôjde k zákazu jazdy v aute so vznetovým motorom, to je otázka. Osobné autá sa podieľajú na celkových emisiách iba čiastočne. Veľký podiel majú domácnosti a priemysel, koncentráciu ovplyvňujú aj rozptylové podmienky a počasie.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY