vytisknout velikost písma Nemáte diesel s Euro 6? Do niektorých nemeckých miest sa už nepozriete

Nová legislatíva má umožniť nemeckým mestám zakázať vjazd áut dokonca aj s emisnou normou Euro 5.
Nemáte diesel s Euro 6? Do niektorých nemeckých miest sa už nepozriete

Nemecko pripravuje legislatívu, ktorá umožní mestám regulovať vjazd vozidiel s vyššími emisiami. Je to z jednej časti reakcia na nelepšiacu sa emisnú situáciu v nemeckých mestách, z druhej časti je to ale aj reakcia na aféru Dieselgate a skutočnosť, že autá v reálnej prevádzke produkujú viac emisií, než sľubujú.

Môžeme sa opäť dohadovať o tom, ako veľmi sa na skutočných emisiách v mestách podieľa individuálna automobilová doprava a ako veľmi napríklad taká doprava hromadná, nákladná, železničná, letecká a potom samozrejme domácnosti a priemysel.

Nové zákony umožnia mestám v Nemecku zakázať vjazd dokonca aj dieselom, ktoré plnia emisnú normu Euro 5 alebo horšie. Práve niektorých dieselov s normou Euro 5 sa týka aféra Dieselgate, lebo v reálnej prevádzke vypúšťajú výrazne vyššie emisie NOx, ako je dovolené. Diesely plniace Euro 6 už sa vo veľkom nezaobídu bez selektívnej katalytickej redukcie práve kvôli zníženiu skutočných emisií NOx.

Podľa zástancov tohto kroku to bude oveľa účinnejšia cesta, ako dostať staršie diesely s vyššími emisiami z ciest alebo aspoň z miest. Asociácia nemeckého automobilového priemyslu to ale kritizuje ako príliš násilný krok a uvádza, že aj prirodzenou cestou sa do piatich rokov zhruba polovica zo 14 miliónov naftových áut na nemeckých cestách vymení za vozidlá plniace aspoň normu Euro 6.

V Nemecku je podiel nových áut s dieselovými motormi ľahko nadpolovičný. Niektoré automobilky sú ale na predaji dieselov závislé oveľa viac. Napríklad pri BMW tvoria diesely 74% predajov, v Audi je to 67%, uvádza Automotive News. Európska agentúra pre životné prostredie k tomu uvádza, že emisie pevných častíc a oxidov dusíka z dieselových áut spôsobujú ročne len v Nemecku až 10 000 úmrtí.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY