vytisknout velikost písma Najväčšie omyly a mýty o ojazdených autách, ktoré už dávno neplatia

Najlepšie ojazdené auto nemusí byť len z Nemecka. Škodovka nemusí byť najlepšia kúpa. S nákupom dieselu nemusíte ušetriť. Nie všetci bazarníci sú podvodníci.
Najväčšie omyly a mýty o ojazdených autách, ktoré už dávno neplatia

V našom prostredí sú jazdené autá žiadanejšie než nové. Ročne sa zobchoduje približne štyrikrát viac ojazdených áut ako nových vozidiel. Je to logicky dané nižšou kúpnou silou predovšetkým súkromníkov. Stačí sa pozrieť na štatistiky trhu, tri štvrtiny nových áut kupujú hlavne firmy, respektíve tzv. právnicke osoby.

Trh ojazdených vozidiel u nás prechádzal po zmene spoločenských pomerov v roku 1989 trochu búrlivým obdobím a postupom času vznikali rôzne mýty, legendy a aj omyly. Tie pretrvávajú v mysliach ľudí dodnes a nie vždy sa ich darí úspešne naprávať. Poďme sa na niektoré z tých najčastejších pozrieť a uviesť ich na pravú mieru.

1. "Pre ojazdené auto je najlepšie ísť do Nemecka"

Že sú v Nemecku najlepšie autá? Ťažko povedať, kedy táto povera vznikla, ale pramení z dojmu, že sa Nemci o svoje autá starajú, majú radi bohatú výbavu a najsilnejší motor a jazdia len po kvalitných cestách. Je síce pravda, že podvozky nemeckých ojazdených áut sú väčšinou v lepšom stave než u rovnako ojazdených áut na našom trhu, ale to je zrejme jediná reálna výhoda.

Zmeny daňových predpisov naopak vedú k tomu, že plno nemeckých importov má holú základnú výbavu a ten najzákladnejší motor. Autá tiež mávajú obrovský kilometrový nájazd a nemyslite si, že v Nemecku sa tachometre nestáčajú. Podľa analýzy ADACu má stočené kilometre možno až tretina všetkých ojazdených áut na tamojšom trhu.

Najčastejšie sa auto stáča vtedy, keď vypadlo z oficiálnej siete servisov, kde sa kilometre zapisujú. Potom sa auto predá za hranice, kde sa stočí o niekoľko sto tisíc kilometrov a až potom putuje na STK, kde sa zapíšu aktuálne kilometre.

Dovážať z Nemecka auto má zmysel v prípade, že hľadáte špecifický model, ktorý na našom trhu jednoducho nie je. Zárukou kvalitnej jazdenky je sieť oficiálnych predajcov značky, ale za také autá si logicky priplatíte. A rovnako kvalitné často zoženiete aj u nás za lepšiu cenu.

2. "S ojazdeným dieselom ušetríte"

Kúpa ojazdeného auta s dieselom je podľa mnohých záruka nízkych prevádzkových nákladov. Ale spotreba paliva nie je všetko. Veľkú časť nákladov prehltne servis a komplikované moderné turbodiesle už nie sú zďaleka tak "blbuvzdorné" ako staré komôrkové atmosférické diesely bez akejkoľvek emisnej normy.

Požiadavky na plnenie emisií, na dynamiku a tiež na kultivovanosť viedli k tomu, že sa z dieselov stal veľmi komplikovaný stroj, ktorý vyžaduje starostlivý a celkom drahý servis. Pridajte si k tomu problematické filtre pevných častíc, EGR ventily a zložité viacstupňové systémy preplňovania, a máte pred sebou motor, ktorý vie pohroziť závratnými investíciami do opráv.

Existuje veľa spoľahlivých naftových motorov, ale s rastúcim kilometrovým nájazdom (a že v dieseloch nebýva malý) a počtom majiteľov postupne rastie ich rizikovosť. Vo výsledku sa skôr oplatí benzínový motor, ak je váš rozpočet obmedzený a nemôžete si dovoliť zaplatiť za jednorazovú opravu napríklad tisíc eur.

3. "Moderné tédéíčka sa sypú"

Takmer nábožné uctievanie motorov s označením 1.9 TDI pramení zo skutočných kvalít legendárnych prvých generácií tejto pohonnej jednotky v prvej Octavii. Potom sa ale začal rozširovať názor, že sa moderné tédéíčka "rozsypávajú".

Je na tom len časť pravdy. Pramení predovšetkým zo skúseností s motorom 2.0 TDI PD 16V, ktorý sa montoval len do niektorých modelov koncernu VW v rokoch 2004 až 2008. Potom ho nahradil motor 2.0 TDI s modernejším vstrekovaním common-rail.

Motor 2.0 TDI PD 16V bol naozaj problémový, najmä v kombinácii s filtrom pevných častíc a vyvažovacím hriadeľom. Dochádzalo u neho k fatálnym závadám mazania (motor sa vinou pokazeného pohonu olejového čerpadla zadrel), padali rozvody a hneval vstrekovací systém, ktorý si navyše nerozumel s filtrom DPF. Majitelia Octaviou RS TDI druhej generácie o tomto motore vedia svoje.

Nástupca so vstrekovaním common-rail je oproti tomu mimoriadne spoľahlivý a vo verzii plniacej normu Euro 5 (áno, ten švindľujúci) sa jedná o jeden z najistejších nákupov v ojazdenom aute.

Zlú skúsenosť urobili motoristi aj so staršími verziami motorov V6 2.5 TDI v Superbe alebo R5 2.5 TDI v Touaregu, ale z toho nemožno vyvodzovať plošnú nespoľahlivosť všetkých motorov s označením TDI.

4. "Motorom TSI sa rozpadnú rozvody"

Prvá generácia preplňovaných downsizovaných motorov TSI koncernu Volkswagen utŕžila poriadnu hanbu. Výrobca použil príliš tenký rozvodový reťaz, aby znížil odpory a tým tabuľkovú spotrebu a emisie. Lenže po väčšom kilometrovom nájazde, a tiež vplyvom odlišného štýlu jazdy, sa začali reťaze naťahovať a preskakovať alebo rovno praskať.

Kto mal šťastie, tomu len motor spadol do núdzového režimu (najčastejšie pri jednotkách 1.4 TSI), pri jednotkách 1.2 TSI a hlavne 1.8 TSI/2.0 TSI to bolo horšie. Tam sa motor mohol skutočne zadrhnúť. Veľa sa o tom hovorilo predovšetkým kvôli obrovskému počtu áut v prevádzke nielen u nás, ale v celej Európe.

Koncern sa snažil problém riešiť a postupne rozvody modernizoval. Definitívne náprava motora 1.2 TSI prišla v polovici roka 2011, kedy autá dostali upravenú nielen reťaz, ale aj silnejšie rozvody. Od tej doby sa netreba motorov 1.2 TSI báť, navyše väčšina jednotiek potom rovnako s novou generáciou prešla späť na rozvodový remeň.

Plno kupujúcich jazdeniek ale hádže všetky autá s označením TSI do jedného vreca, hoci sa veľakrát jedná o rôzne pohonné jednotky s iným riešením pohonu vačkových hriadeľov. Staršia generácia EA113 má remene (Octavia RS II 2.0 TFSI, Golf R...), Škoda Rapid 1.2 TSI má silnejší a spoľahlivejší reťaz vždy. Tretia generácia Octavie má potom remeň. Je teda potrebné zapátrať, aký typ motora ojazdené auto má.

Akokoľvek sú niektoré motory stále trochu rizikové, preventívne servisom možno problémom predchádzať. Aj na staršie jednotky 1.2 TSI už existuje servisné riešenie, ktoré na ne namontuje modernejšii a silnejšiu reťaz vrátane roziet. Snáď len pri jednotkách 1.4 TSI Twincharger a 1.8 TSI stále existuje zvýšené riziko, ale preventívnym servisom a včasnými výmenami oleja ho možno znížiť.

5. "Ojazdené Fordy sa kazia a hrdzavejú"

Je pravda, že prvá generácia Fordu Focus a prvé dve generácie modelu Mondeo na tom neboli s antikoróznou ochranou najlepšie. A v prípade Mondea sa k tomu pridalo ešte na kvalitu nafty chúlostivé vstrekovanie turbodieselov TDCI. Lenže za veľa problémov sme si mohli sami, predovšetkým za poruchy vstrekovania moderných dieselov.

Mnohí boli zvyknutí "dojiť" na dedine autobus alebo traktor a tankovať naftu pochybnej kvality, hlavne keď bola lacná, ideálne "z JRD od Fera za pätnásť korún". Ešte sa k tomu pridal zvyk, že diesel nepotrebuje servis a že v ňom olej vydrží niekoľko rokov a 50 000 km bez výmeny. S takou nie je divu, že sa motory TDCI porúčali...

Novšie modely značne zlepšili antikoróznu ochranu a nová generácia turbodieselov s rovnakým označením TDCI sa zlepšila. Motor pochádza sa spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA a napríklad jednotka 2.0 TDCI v Mondeu tretej generácie alebo príbuznom S-Maxu a Galaxy môže byť právom označená za jeden z najlepších dieselov na trhu.

6. "Francúzske autá sú šmejdy"

Ehm, áno aj nie. Všetko plynie z požiadaviek trhu a rozpočtu kupujúcich. Vozidlá francúzskych automobiliek sú totiž vyhľadávané záujemcami, ktorí chcú veľa priestoru, bohatú výbavu a zároveň nízku cenu. Štatisticky sú totiž Renaulty, Peugeoty a Citroëny lacnejšie než napríklad rovnako staré a ojazdené nemecká autá s porovnateľnou výbavou.

Ľudia s obmedzeným rozpočtom ale tiež často šetria na servise, odďaľujú výmeny oleja a nerieši drobnosti, ktoré sa postupom času rozrastajú v stále väčšie problémy ako nádor. Plno inak slušných francúzskych áut tak vlastne dôjde na absolútne zanedbanú starostlivosť.

Kto je rozumný, zmieri sa s chudobnou výbavou (menej elektroniky vždy znamená menej problémov) a vyberá overená autá s dobrými referenciami, ten sa naopak nemusí ničoho báť. Ak sa pozrieme napríklad na poslednú generáciu vozidiel koncernu PSA s mechanicky veľmi spoľahlivými naftovými motormi HDI, jedná sa naopak o veľmi istú kúpu.

Plno ľudí sa bojí filtrov pevných častíc, ale koncern PSA vie riešiť ich oficiálnu a originálnu repasiu snáď najlacnejšie zo všetkých automobiliek. Kým za nový filter do Octavie dáte pokojne cez 1 300 eur, repasovaný do Citroënu alebo Peugeotu vás bude stáť napríklad len 200. Isté špecifické vlastnosti síce francúzskym jazdenkám zostávajú, ale so zodpovedajúcou starostlivosťou a pri rozumnom výbere sa môže jednať naopak o veľmi spoľahlivú kúpu a dobrú investíciu.

7. "Všetci bazarníci sú podvodníci"

Kultúra predaja ojazdených vozidiel sa zlepšila. Ak je niekto znalec a vyzná sa v rôznych technických zákutiach všetkých možných modelov, asi nad ponukou autobazárov ohrnie nos a bude hľadať v súkromných inzerátoch (logicky je funkcia bazárov založená na lacnejšom výkupe a drahšom predaji, čo je úplne legitímny biznis; ako charitu to nikto nerobí), ale pre laika naopak predstavuje zavedený autobazár oveľa väčšiu istotu.

Predovšetkým väčšie spoločnosti si dávajú pozor na svoju povesť a boja sa rôznych žalôb od klientov, ktorým súdy väčšinou dávajú za pravdu. Bazáre tak vykupujú autá, ktoré sú v aspoň akceptovateľnom technickom stave (úplný vrak jednoducho nevezmú) a predovšetkým bez právnych vád.

Veľké spoločnosti utrácajú veľa peňazí za preverovanie právneho pôvodu ojazdených áut, kontrolujú, či nie je v exekúcii alebo v majetku leasingovej spoločnosti, a preverujú aj tachometer, hoci nie vždy sa dá na tento údaj spoľahnúť, najmä u dovozov. Napriek tomu možno považovať dnešnú ponuku radu autobazárov za dobrú, aspoň pokiaľ ide o právne záruky a základnú mechaniku.

8. "Jazdenky zo súkromných inzerátov sú lepšie"

Ak viete, čo kupujete a od koho, určite v ponuke súkromných inzerátov vyberiete. Ale ak ste úplný laik, skôr niekomu skočíte na chyták a kúpite kradnutý nabúraný zvarený či stočený vrak v exekúcii. Teda presne také auto, ktoré solídne bazáre odmietnu vykúpiť.

Ak si nie ste istí, vždy je lepšie vziať so sebou odborníka, aby vám konkrétne auto prezrel a pokiaľ možno vám k nemu povedal svoj nestranný pohľad.

Ak by ste potom mali konkrétne auto ešte preveriť, či je tzv. "právne čisté", bude vás to stáť veľa času a zrejme aj peňazí. Služby ponúkajúce také preverenie nie sú zadarmo, aj keď možno nájsť pár bezplatných alternatív. Zo zákona síce máte na ojazdené auto od súkromníka záruku, ale vždy si dajte pozor na to, čo podpisujete. A ako iste viete, vymáhateľnosť práva nie je u nás práve jednoduchá a rýchla.

9. "Najlepšia je jazdená škodovka"

Vozidlá značky Škoda sú na našom trhu nových i ojazdených áut najobľúbenejšie a to ich stavia do trochu zvláštnej perspektívy. Technicky aj kvalitatívne sú to v princípe výborné autá, ale nie vždy musí ísť o tú najlepšiu a najspoľahlivejšiu voľbu.

Predovšetkým je potrebné počítať s tým, že škodovky lákajú zlodejov, poťažmo podvodníkov. Mnohí už prišli o navigáciu a rádio alebo rovno o celé auto. Takže investície do zodpovedajúceho zabezpečenia nie je ani tak odporúčaním, ako skôr nutnosťou. A pretože je o škodovky taký záujem, niektorí nečestní predávajúci čakajú so svojou stočenou a zvarenou kraksňou s prepojenými kontrolkami airbagov na "psíka", ktorý skočí na každú návnadu. Ako napríklad že "s tým jazdila vo Švajčiarsku staršia pani len na cintorín a späť, pane...".

Ojazdené škodovky je potrebné kupovať len z úplne transparentných zdrojov, ideálne české a slovenské autá s dokázateľnou servisnou históriou a minulosťou. V prípade akýchkoľvek pochybností choďte inam. Škodoviek "v tédéíčku, v kombíku a v koži" je na slovenskom trhu pretlak, takže si dajte čas s hľadaním naozaj kvalitného auta, hoci si za neho v porovnaní s porovnateľnou konkurenciou priplatíte.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY