vytisknout velikost písma Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Najviac miest má v desiatke "najucpanejších" Brazília.
Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Spoločnosť TomTom zbiera každoročne dáta o tom, ktoré mestá sú na svete najupchatejšie. V roku 2014 "vyhral" Istanbul, kde si normálnu tridsaťminútovú cestu autom predĺžite v priemere o 58%. V rannej špičke vám cesta bude trvať o 76% dlhšie, vo večernej špičke dokonca o 109% dlhšie. Polhodinová cesta tak večer zaberie viac ako hodinu.

Najhoršiu ranné špičku naopak zažívajú v Ciudad de México, kde sa čas natiahne o 93%. Istanbul má takisto najupchatejšie mestské a prímestské diaľnice, Mexiko zase bežné ulice.

Najmenej zapchaným mestami s viac ako 800 000 obyvateľmi sú americký Richmond a Kansas City, kde sa priemerná cesta natiahne len o 11% času. Americké veľkomestá spočívajú v dolnej časti tabuľky väčšinou s hodnotami zdržania do 20%.

Desať najucpatejších miest sveta

poradie mesto štát priemerné
zdržanie
ranná
špička
večerná
špička
1. Istanbul Turecko 58 % 76 % 109 %
2. Ciudad de México Mexiko 55 % 93 % 89 %
3. Rio de Janeiro Brazília 51 % 72 % 81 %
4. Moskva Rusko 50 % 77 % 103 %
5. Salvador Brazília 46 % 62 % 75 %
6. Recife Brazília 45 % 81 % 82 %
7. Petrohrad Rusko 44 % 67 % 96 %
8. Bukurešť Rumunsko 41 % 78 % 82 %
9. Varšava Poľsko 40 % 69 % 75 %
10. Los Angeles USA 39 % 60 % 80 %
...          
68. Praha Česko 27 % 54 % 48 %

Bratislava sa na mape najucpanejších miest nenechádza. Praha je na 68. mieste zo 146 sledovaných miest a jej "zapchanie" je v priemere 27%. Ranná špička pridá k pol hodine 54% času, popoludňajšia a večerná potom 48%. Podobné dáta získal TomTom napríklad z Frankfurtu nad Mohanom alebo z Miami.

Čo sa Prahy týka, najhorším dňom pre rannú cestu do práce je pondelok s priemerným zdržaním 59%, piatok je s 41% naopak najlepší. Avšak večerná špička je najhoršia práve v piatok, kedy dosahuje v priemere na 53%, v pondelok len na 43%.

Ak vaša cesta do práce trvá 30 minút, v priemere v Prahe každý rok strávite v kolóne 77 hodín. Sledované autá najazdili v roku 2014 po Prahe dohromady 16 354 268 kilometrov a vôbec najucpanejší deň roku 2014 bola streda 30. apríla pred predĺženým víkendom a štátnym sviatkom.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY