vytisknout velikost písma Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Najviac miest má v desiatke "najucpanejších" Brazília.
Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Spoločnosť TomTom zbiera každoročne dáta o tom, ktoré mestá sú na svete najupchatejšie. V roku 2014 "vyhral" Istanbul, kde si normálnu tridsaťminútovú cestu autom predĺžite v priemere o 58%. V rannej špičke vám cesta bude trvať o 76% dlhšie, vo večernej špičke dokonca o 109% dlhšie. Polhodinová cesta tak večer zaberie viac ako hodinu.

Najhoršiu ranné špičku naopak zažívajú v Ciudad de México, kde sa čas natiahne o 93%. Istanbul má takisto najupchatejšie mestské a prímestské diaľnice, Mexiko zase bežné ulice.

Najmenej zapchaným mestami s viac ako 800 000 obyvateľmi sú americký Richmond a Kansas City, kde sa priemerná cesta natiahne len o 11% času. Americké veľkomestá spočívajú v dolnej časti tabuľky väčšinou s hodnotami zdržania do 20%.

Desať najucpatejších miest sveta

poradie mesto štát priemerné
zdržanie
ranná
špička
večerná
špička
1. Istanbul Turecko 58 % 76 % 109 %
2. Ciudad de México Mexiko 55 % 93 % 89 %
3. Rio de Janeiro Brazília 51 % 72 % 81 %
4. Moskva Rusko 50 % 77 % 103 %
5. Salvador Brazília 46 % 62 % 75 %
6. Recife Brazília 45 % 81 % 82 %
7. Petrohrad Rusko 44 % 67 % 96 %
8. Bukurešť Rumunsko 41 % 78 % 82 %
9. Varšava Poľsko 40 % 69 % 75 %
10. Los Angeles USA 39 % 60 % 80 %
...          
68. Praha Česko 27 % 54 % 48 %

Bratislava sa na mape najucpanejších miest nenechádza. Praha je na 68. mieste zo 146 sledovaných miest a jej "zapchanie" je v priemere 27%. Ranná špička pridá k pol hodine 54% času, popoludňajšia a večerná potom 48%. Podobné dáta získal TomTom napríklad z Frankfurtu nad Mohanom alebo z Miami.

Čo sa Prahy týka, najhorším dňom pre rannú cestu do práce je pondelok s priemerným zdržaním 59%, piatok je s 41% naopak najlepší. Avšak večerná špička je najhoršia práve v piatok, kedy dosahuje v priemere na 53%, v pondelok len na 43%.

Ak vaša cesta do práce trvá 30 minút, v priemere v Prahe každý rok strávite v kolóne 77 hodín. Sledované autá najazdili v roku 2014 po Prahe dohromady 16 354 268 kilometrov a vôbec najucpanejší deň roku 2014 bola streda 30. apríla pred predĺženým víkendom a štátnym sviatkom.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY