vytisknout velikost písma Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Najviac miest má v desiatke "najucpanejších" Brazília.
Najucpanejším mestom sveta bol v roku 2014 Istanbul

Spoločnosť TomTom zbiera každoročne dáta o tom, ktoré mestá sú na svete najupchatejšie. V roku 2014 "vyhral" Istanbul, kde si normálnu tridsaťminútovú cestu autom predĺžite v priemere o 58%. V rannej špičke vám cesta bude trvať o 76% dlhšie, vo večernej špičke dokonca o 109% dlhšie. Polhodinová cesta tak večer zaberie viac ako hodinu.

Najhoršiu ranné špičku naopak zažívajú v Ciudad de México, kde sa čas natiahne o 93%. Istanbul má takisto najupchatejšie mestské a prímestské diaľnice, Mexiko zase bežné ulice.

Najmenej zapchaným mestami s viac ako 800 000 obyvateľmi sú americký Richmond a Kansas City, kde sa priemerná cesta natiahne len o 11% času. Americké veľkomestá spočívajú v dolnej časti tabuľky väčšinou s hodnotami zdržania do 20%.

Desať najucpatejších miest sveta

poradie mesto štát priemerné
zdržanie
ranná
špička
večerná
špička
1. Istanbul Turecko 58 % 76 % 109 %
2. Ciudad de México Mexiko 55 % 93 % 89 %
3. Rio de Janeiro Brazília 51 % 72 % 81 %
4. Moskva Rusko 50 % 77 % 103 %
5. Salvador Brazília 46 % 62 % 75 %
6. Recife Brazília 45 % 81 % 82 %
7. Petrohrad Rusko 44 % 67 % 96 %
8. Bukurešť Rumunsko 41 % 78 % 82 %
9. Varšava Poľsko 40 % 69 % 75 %
10. Los Angeles USA 39 % 60 % 80 %
...          
68. Praha Česko 27 % 54 % 48 %

Bratislava sa na mape najucpanejších miest nenechádza. Praha je na 68. mieste zo 146 sledovaných miest a jej "zapchanie" je v priemere 27%. Ranná špička pridá k pol hodine 54% času, popoludňajšia a večerná potom 48%. Podobné dáta získal TomTom napríklad z Frankfurtu nad Mohanom alebo z Miami.

Čo sa Prahy týka, najhorším dňom pre rannú cestu do práce je pondelok s priemerným zdržaním 59%, piatok je s 41% naopak najlepší. Avšak večerná špička je najhoršia práve v piatok, kedy dosahuje v priemere na 53%, v pondelok len na 43%.

Ak vaša cesta do práce trvá 30 minút, v priemere v Prahe každý rok strávite v kolóne 77 hodín. Sledované autá najazdili v roku 2014 po Prahe dohromady 16 354 268 kilometrov a vôbec najucpanejší deň roku 2014 bola streda 30. apríla pred predĺženým víkendom a štátnym sviatkom.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY