vytisknout velikost písma Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Britskí politici najprv presadzovali autá s nízkymi emisiami CO2, teda hlavne malé diesely. A teraz budú tieto naftové auta ešte viac zdaňovať.
Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Celoeurópske šialenstvo a honba za nízkymi emisiami CO2 sa dá s trochou humoru považovať za jeden z najväčších politických zločinov proti zdravému rozumu. Kým autá objektívne vypúšťajú iné skutočne škodlivé emisie, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je jednoducho produktom energetickej premeny, rovnako ako napríklad dýchanie.

A tak sa stalo, že politici začali daniť auta podľa emisií CO2. Kto vypúšťal viac, ten logicky viac platil. Výsledkom tak bolo, že bol trh doslova zaplavený autami s malými dieselovými motormi, ktoré majú papierové emisie CO2 nízke. O to, že diesely do ovzdušia vypúšťajú skutočne škodlivé látky, sa nikto nezaujímal.

Dokonca v celoeurópskom kontexte mali naftové autá nad benzínovými výhodu v nutnosti plniť trochu benevolentnejšie emisné predpisy Euro. Ale teraz zrazu, po niekoľkých rokoch neustáleho zaplavovanie trhu malými dieselmi, sa politici zazmysleli a zistili, že dieselové motory sú vlastne zle a že ich treba zaťažiť dodatočnú daňou.

Ako prvý s tým prišli vo Veľkej Británii, kde sa zrazu prekvapivo zistilo, že emisie v Londýne dosahujú kritických hodnôt. Ostatne, o tom už sme informovali v samostatnom článku.

Londýnsky starosta Boris Johnson prišiel s plánom zdaniť dieselová autá ďalším poplatkom vo výške 10 libier za jednorazový vjazd do centra mesta. Podobné vytrestanie majiteľov dieselových áut údajne plánuje okopírovať ďalších 18 britských veľkomiest.

Britské médiá hovoria o "zrade miliónov motoristov", ktorí práve pod politickým tlakom predali svoje staré, údajne neekologické autá (jednoducho tie, ktorá mala vyššie emisie CO2), a prešli na nové vozidlá s malými dieselovými motormi, ktoré majú nízke emisie CO2. Štát dokonca nákup takýchto vozidiel zvýhodňoval. Napriek tomu teraz chce EÚ pokutovať Veľkú Britániu za vysoké emisie.

Dnes sa ukazuje, že politická reprezentácia ako by sa vôbec nezaujímala o skutočný vplyv na životné prostredie (najmä čo sa lokálnych emisií týka). Automobilky sú tlačené do stále ďalších a ďalších úprav a modifikácií, pritom dokonca aj najmodernejšie priamovstrekové benzínové motory, údajne vrchol ekológie, čmudia viac ako je zdravé. Hlavné je majiteľov áut poriadne osoliť a vytiahnuť im z vreciek čo najviac peňazí - tu na spotrebnej dani, inde na poplatku za vjazd do centra mesta.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY