vytisknout velikost písma Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Britskí politici najprv presadzovali autá s nízkymi emisiami CO2, teda hlavne malé diesely. A teraz budú tieto naftové auta ešte viac zdaňovať.
Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Celoeurópske šialenstvo a honba za nízkymi emisiami CO2 sa dá s trochou humoru považovať za jeden z najväčších politických zločinov proti zdravému rozumu. Kým autá objektívne vypúšťajú iné skutočne škodlivé emisie, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je jednoducho produktom energetickej premeny, rovnako ako napríklad dýchanie.

A tak sa stalo, že politici začali daniť auta podľa emisií CO2. Kto vypúšťal viac, ten logicky viac platil. Výsledkom tak bolo, že bol trh doslova zaplavený autami s malými dieselovými motormi, ktoré majú papierové emisie CO2 nízke. O to, že diesely do ovzdušia vypúšťajú skutočne škodlivé látky, sa nikto nezaujímal.

Dokonca v celoeurópskom kontexte mali naftové autá nad benzínovými výhodu v nutnosti plniť trochu benevolentnejšie emisné predpisy Euro. Ale teraz zrazu, po niekoľkých rokoch neustáleho zaplavovanie trhu malými dieselmi, sa politici zazmysleli a zistili, že dieselové motory sú vlastne zle a že ich treba zaťažiť dodatočnú daňou.

Ako prvý s tým prišli vo Veľkej Británii, kde sa zrazu prekvapivo zistilo, že emisie v Londýne dosahujú kritických hodnôt. Ostatne, o tom už sme informovali v samostatnom článku.

Londýnsky starosta Boris Johnson prišiel s plánom zdaniť dieselová autá ďalším poplatkom vo výške 10 libier za jednorazový vjazd do centra mesta. Podobné vytrestanie majiteľov dieselových áut údajne plánuje okopírovať ďalších 18 britských veľkomiest.

Britské médiá hovoria o "zrade miliónov motoristov", ktorí práve pod politickým tlakom predali svoje staré, údajne neekologické autá (jednoducho tie, ktorá mala vyššie emisie CO2), a prešli na nové vozidlá s malými dieselovými motormi, ktoré majú nízke emisie CO2. Štát dokonca nákup takýchto vozidiel zvýhodňoval. Napriek tomu teraz chce EÚ pokutovať Veľkú Britániu za vysoké emisie.

Dnes sa ukazuje, že politická reprezentácia ako by sa vôbec nezaujímala o skutočný vplyv na životné prostredie (najmä čo sa lokálnych emisií týka). Automobilky sú tlačené do stále ďalších a ďalších úprav a modifikácií, pritom dokonca aj najmodernejšie priamovstrekové benzínové motory, údajne vrchol ekológie, čmudia viac ako je zdravé. Hlavné je majiteľov áut poriadne osoliť a vytiahnuť im z vreciek čo najviac peňazí - tu na spotrebnej dani, inde na poplatku za vjazd do centra mesta.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY