vytisknout velikost písma Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Britskí politici najprv presadzovali autá s nízkymi emisiami CO2, teda hlavne malé diesely. A teraz budú tieto naftové auta ešte viac zdaňovať.
Najprv presadzovali úsporné diesely. Teraz ich budú ešte viac zdaňovať

Celoeurópske šialenstvo a honba za nízkymi emisiami CO2 sa dá s trochou humoru považovať za jeden z najväčších politických zločinov proti zdravému rozumu. Kým autá objektívne vypúšťajú iné skutočne škodlivé emisie, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je jednoducho produktom energetickej premeny, rovnako ako napríklad dýchanie.

A tak sa stalo, že politici začali daniť auta podľa emisií CO2. Kto vypúšťal viac, ten logicky viac platil. Výsledkom tak bolo, že bol trh doslova zaplavený autami s malými dieselovými motormi, ktoré majú papierové emisie CO2 nízke. O to, že diesely do ovzdušia vypúšťajú skutočne škodlivé látky, sa nikto nezaujímal.

Dokonca v celoeurópskom kontexte mali naftové autá nad benzínovými výhodu v nutnosti plniť trochu benevolentnejšie emisné predpisy Euro. Ale teraz zrazu, po niekoľkých rokoch neustáleho zaplavovanie trhu malými dieselmi, sa politici zazmysleli a zistili, že dieselové motory sú vlastne zle a že ich treba zaťažiť dodatočnú daňou.

Ako prvý s tým prišli vo Veľkej Británii, kde sa zrazu prekvapivo zistilo, že emisie v Londýne dosahujú kritických hodnôt. Ostatne, o tom už sme informovali v samostatnom článku.

Londýnsky starosta Boris Johnson prišiel s plánom zdaniť dieselová autá ďalším poplatkom vo výške 10 libier za jednorazový vjazd do centra mesta. Podobné vytrestanie majiteľov dieselových áut údajne plánuje okopírovať ďalších 18 britských veľkomiest.

Britské médiá hovoria o "zrade miliónov motoristov", ktorí práve pod politickým tlakom predali svoje staré, údajne neekologické autá (jednoducho tie, ktorá mala vyššie emisie CO2), a prešli na nové vozidlá s malými dieselovými motormi, ktoré majú nízke emisie CO2. Štát dokonca nákup takýchto vozidiel zvýhodňoval. Napriek tomu teraz chce EÚ pokutovať Veľkú Britániu za vysoké emisie.

Dnes sa ukazuje, že politická reprezentácia ako by sa vôbec nezaujímala o skutočný vplyv na životné prostredie (najmä čo sa lokálnych emisií týka). Automobilky sú tlačené do stále ďalších a ďalších úprav a modifikácií, pritom dokonca aj najmodernejšie priamovstrekové benzínové motory, údajne vrchol ekológie, čmudia viac ako je zdravé. Hlavné je majiteľov áut poriadne osoliť a vytiahnuť im z vreciek čo najviac peňazí - tu na spotrebnej dani, inde na poplatku za vjazd do centra mesta.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

dnes | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY