vytisknout velikost písma Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Zdá sa, že uhlík paliva by sa mohol presunúť z kategórie neobnoviteľných zdrojov medzi obnoviteľné. Navyše s minimálnymi ekologickými dopadmi.
Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Automobilka Audi spolu so spoločnosťou Sunfire koncom minulého roka dokončila v Drážďanoch špeciálnu továreň na syntetickú výrobu nafty z vody a CO2. Teraz, po testovacej prevádzke, prvýkrát auto natankovalo naftu, na výrobu ktorej nebola potrebná ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI išlo len na vodu a vzduch.

AT140326_medium.jpgAT140327_medium.jpgAT150279_medium.jpgK výrobe syntetickej nafty je potrebná voda, oxid uhličitý a elektrina. Proces je pomerne efektívny a odpadové produkty sa dajú ďalej využiť. Navyše sú hlavnými odpadovými produktmi kyslík, voda a metán, ktorý sa dá tiež využiť ako palivo

Audi vyrobilo prvých päť litrov syntetickej nafty. Laboratórium je schopné dodávať mesačne zhruba okolo 3500 litrov čistej syntetickej nafty, ktorú Audi označuje ako e-diesel. To by stačilo na prevádzku celej flotily áut.

Ako celý proces funguje? Bežná voda sa pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov zahreje na viac ako 800°C a rozštiepi na vodík a kyslík. Vodík potom v špeciálnom reaktore za vysokých teplôt a tlaku reaguje s oxidom uhličitým obsiahnutým vo vzduchu.

Výsledkom je syntetická kvapalina podobná rope. Proces vykazuje účinnosť približne 70%, čo je veľmi vysoké číslo. Z výsledku sa potom syntetizuje čistá nafta. Odpad, ktorý možno ďalej zužitkovať, činí len asi 20%. Navyše je syntetická nafta bez síry a aromatických uhľovodíkov. Syntetická nafta má aj vyššie cetánové číslo.

Laboratóriá Audi preukázali, že syntetická nafta môže byť zmiešaná s bežnou naftou, alebo môže byť použitá samostatne ako palivo.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY