vytisknout velikost písma Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Zdá sa, že uhlík paliva by sa mohol presunúť z kategórie neobnoviteľných zdrojov medzi obnoviteľné. Navyše s minimálnymi ekologickými dopadmi.
Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Automobilka Audi spolu so spoločnosťou Sunfire koncom minulého roka dokončila v Drážďanoch špeciálnu továreň na syntetickú výrobu nafty z vody a CO2. Teraz, po testovacej prevádzke, prvýkrát auto natankovalo naftu, na výrobu ktorej nebola potrebná ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI išlo len na vodu a vzduch.

AT140326_medium.jpgAT140327_medium.jpgAT150279_medium.jpgK výrobe syntetickej nafty je potrebná voda, oxid uhličitý a elektrina. Proces je pomerne efektívny a odpadové produkty sa dajú ďalej využiť. Navyše sú hlavnými odpadovými produktmi kyslík, voda a metán, ktorý sa dá tiež využiť ako palivo

Audi vyrobilo prvých päť litrov syntetickej nafty. Laboratórium je schopné dodávať mesačne zhruba okolo 3500 litrov čistej syntetickej nafty, ktorú Audi označuje ako e-diesel. To by stačilo na prevádzku celej flotily áut.

Ako celý proces funguje? Bežná voda sa pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov zahreje na viac ako 800°C a rozštiepi na vodík a kyslík. Vodík potom v špeciálnom reaktore za vysokých teplôt a tlaku reaguje s oxidom uhličitým obsiahnutým vo vzduchu.

Výsledkom je syntetická kvapalina podobná rope. Proces vykazuje účinnosť približne 70%, čo je veľmi vysoké číslo. Z výsledku sa potom syntetizuje čistá nafta. Odpad, ktorý možno ďalej zužitkovať, činí len asi 20%. Navyše je syntetická nafta bez síry a aromatických uhľovodíkov. Syntetická nafta má aj vyššie cetánové číslo.

Laboratóriá Audi preukázali, že syntetická nafta môže byť zmiešaná s bežnou naftou, alebo môže byť použitá samostatne ako palivo.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY