vytisknout velikost písma Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Zdá sa, že uhlík paliva by sa mohol presunúť z kategórie neobnoviteľných zdrojov medzi obnoviteľné. Navyše s minimálnymi ekologickými dopadmi.
Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Automobilka Audi spolu so spoločnosťou Sunfire koncom minulého roka dokončila v Drážďanoch špeciálnu továreň na syntetickú výrobu nafty z vody a CO2. Teraz, po testovacej prevádzke, prvýkrát auto natankovalo naftu, na výrobu ktorej nebola potrebná ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI išlo len na vodu a vzduch.

AT140326_medium.jpgAT140327_medium.jpgAT150279_medium.jpgK výrobe syntetickej nafty je potrebná voda, oxid uhličitý a elektrina. Proces je pomerne efektívny a odpadové produkty sa dajú ďalej využiť. Navyše sú hlavnými odpadovými produktmi kyslík, voda a metán, ktorý sa dá tiež využiť ako palivo

Audi vyrobilo prvých päť litrov syntetickej nafty. Laboratórium je schopné dodávať mesačne zhruba okolo 3500 litrov čistej syntetickej nafty, ktorú Audi označuje ako e-diesel. To by stačilo na prevádzku celej flotily áut.

Ako celý proces funguje? Bežná voda sa pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov zahreje na viac ako 800°C a rozštiepi na vodík a kyslík. Vodík potom v špeciálnom reaktore za vysokých teplôt a tlaku reaguje s oxidom uhličitým obsiahnutým vo vzduchu.

Výsledkom je syntetická kvapalina podobná rope. Proces vykazuje účinnosť približne 70%, čo je veľmi vysoké číslo. Z výsledku sa potom syntetizuje čistá nafta. Odpad, ktorý možno ďalej zužitkovať, činí len asi 20%. Navyše je syntetická nafta bez síry a aromatických uhľovodíkov. Syntetická nafta má aj vyššie cetánové číslo.

Laboratóriá Audi preukázali, že syntetická nafta môže byť zmiešaná s bežnou naftou, alebo môže byť použitá samostatne ako palivo.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY