vytisknout velikost písma Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Zdá sa, že uhlík paliva by sa mohol presunúť z kategórie neobnoviteľných zdrojov medzi obnoviteľné. Navyše s minimálnymi ekologickými dopadmi.
Nafta len zo vzduchu a vody? Audi TDI prvýkrát takú natankovalo

Automobilka Audi spolu so spoločnosťou Sunfire koncom minulého roka dokončila v Drážďanoch špeciálnu továreň na syntetickú výrobu nafty z vody a CO2. Teraz, po testovacej prevádzke, prvýkrát auto natankovalo naftu, na výrobu ktorej nebola potrebná ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI išlo len na vodu a vzduch.

AT140326_medium.jpgAT140327_medium.jpgAT150279_medium.jpgK výrobe syntetickej nafty je potrebná voda, oxid uhličitý a elektrina. Proces je pomerne efektívny a odpadové produkty sa dajú ďalej využiť. Navyše sú hlavnými odpadovými produktmi kyslík, voda a metán, ktorý sa dá tiež využiť ako palivo

Audi vyrobilo prvých päť litrov syntetickej nafty. Laboratórium je schopné dodávať mesačne zhruba okolo 3500 litrov čistej syntetickej nafty, ktorú Audi označuje ako e-diesel. To by stačilo na prevádzku celej flotily áut.

Ako celý proces funguje? Bežná voda sa pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov zahreje na viac ako 800°C a rozštiepi na vodík a kyslík. Vodík potom v špeciálnom reaktore za vysokých teplôt a tlaku reaguje s oxidom uhličitým obsiahnutým vo vzduchu.

Výsledkom je syntetická kvapalina podobná rope. Proces vykazuje účinnosť približne 70%, čo je veľmi vysoké číslo. Z výsledku sa potom syntetizuje čistá nafta. Odpad, ktorý možno ďalej zužitkovať, činí len asi 20%. Navyše je syntetická nafta bez síry a aromatických uhľovodíkov. Syntetická nafta má aj vyššie cetánové číslo.

Laboratóriá Audi preukázali, že syntetická nafta môže byť zmiešaná s bežnou naftou, alebo môže byť použitá samostatne ako palivo.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY