vytisknout velikost písma Nad závodným okruhom v Monze sa sťahujú mračná

Nad závodným okruhom v Monze sa sťahujú mračná

Legendárny závodný okruh v talianskej Monze je v ohrození, pretože vláda schválila zmenu daňového zákona, ktorý predtým udeľoval Monze výnimku. Okruh tak bude musieť doplatiť dane vo výške asi 20 miliónov eur.

To privedie pretekársky okruh, ktorý dlhodobo zápasí s finančnými problémami, na pokraj bankrotu. Navyše hrozí, že príde aj o organizovanie pretekov Formuly 1, čo by asi predovšetkým miestni fanúšikovia niesli veľmi ťažko. Monza k F1 neodmysliteľne patrí a diváci pri televíznych obrazovkách by boli ochudobnení o najrýchlejší závod v šampionáte.

Súčasné vozidlá v Monze dosahujú s využitím systému DRS rýchlosti cez 360 km/h, tak rýchlo sa nikde inde nejazdí. Závod v Monze je tiež najrýchlejší v celom seriáli čo do priemernej rýchlosti.

Bernie Ecclestone zatiaľ nepredĺžil Monze zmluvu na rok 2017 a ďalej, vraj je miestny závod za súčasných obchodných podmienok nevýhodný. Ak Monza príde o F1 a navyše o daňové úľavy, hrozí jej koniec. Nezaujatý taliansky daňovník to možno vidí inak, ale pre fanúšika nielen formule, ale závodov všeobecne by to bola obrovská strata. Okruh tiež vedie dlhodobo boj s obyvateľmi v okolí, ktorí dávajú prevádzkovateľa pravidelne na súd kvôli hluku.

Bonus: Na priloženom videu sa môžete pozrieť na historicky najrýchlejšie kolo zabehnuté počas oficiálnej meranej časti závodu F1 v Monze. Rubens Barrichello s Ferrari vtedy kvalifikáciu na preteky v roku 2004 vyhral a Montoya s Williamsom nedokázal zopakovať svoj ešte rýchlejší čas z tréningu.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY