vytisknout velikost písma Na Nürburgringu bol zavedený rýchlostný limit pre závodné autá

Snáď prvýkrát v histórii motoršportu bol na pretekárskom okruhu stanovený rýchlostný limit. Vraj je to kvôli bezpečnosti. Čo bude nabudúce? Zákaz predbiehania?
Na Nürburgringu bol zavedený rýchlostný limit pre závodné autá

Pokiaľ ide o pretekanie na uzavretom okruhu, principiálne išlo vždy o to, že vyhrá ten najrýchlejší. To už teraz úplne platiť nebude - zatiaľ teda len na Nürburgringu a jeho legendárnej Severnej slučke, kde bol snáď prvýkrát vo viac ako storočnej histórii motoršportu zavedený rýchlostný limit pre pretekárske autá.

Nemecká asociácia motoristického športu (DMSB) reaguje na nedávnu tragickú nehodu, pri ktorej sa na Flugplatz vzniesol závodný Nissan a vyletel (doslova) z dráhy medzi divákov. Jeden prišiel o život a hrozilo, že táto udalosť ukončí profesionálne preteky na Nordschleife úplne.

Potom sa začalo hovoriť o obmedzení alebo zrušení pretekov pre vozidlá kategórie GT3 a iná "okrídlené" monštrá, ale ukázalo sa, že je veľmi ťažké definovať, ktoré autá sú a nie sú nebezpečné alebo jednoducho príliš rýchle na Severnú slučku Nürburgringu.

Asociácia DMSB sa po diskusii s pretekármi a prevádzkovateľom okruhu dohodla na provizórnom riešení. Tým je trochu čudné rýchlostné obmedzenie na niektorých úsekoch trate. Na legendárne dlhej rovinke Döttinger Höhe sa smie jazdiť maximálne 250 km/h. Nasledujúca zákruta cez horizont za mostom Antoniusbüche je obmedzená na iba 200 km/h.

Pasáž Flugplatz je tiež obmedzená na 200 km/h a rovnako tak Schwedenkreuz. Rýchlosť bude strážiť povinné GPS zariadenie, ktoré vysiela dáta na riaditeľstve pretekov. Tento systém stráži napríklad dodržiavanie rýchlosti pri dvojitých žltých vlajkách (60 km/h) alebo pri iných príležitostiach, kedy riaditeľstvo závodu stanovuje obmedzenia. Vozidlá triedy GT3 tiež dostanú 5% restriktor výkonu.

Nové nariadenie má, spolu s uzavretím alebo úpravou zón pre divákov, priniesť väčšiu bezpečnosť a zabrániť tomu, aby sa autá vznášali do vzduchu. Lenže napríklad skok na Flugplatz a rýchle zákruty Schwedenkreuz a Antoniusbüche patrili k miestam, kde sa spoznal skutočný pretekár.

Obmedzenie sa zatiaľ týka len oficiálnych závodov, takže jazdy pre verejnosť dotknuté nie sú a podľa nemeckých zákonov naďalej zostáva Nürburgring fakticky spoplatnenou dvojprúdovou jednosmernou cestou mimo obce, takže na nej neplatí rýchlostný limit ako na diaľnici. V priloženom videu sa môžete pozrieť, ako aj obyčajné autá skáču pred zákrutou Flugplatz, kde došlo k onej tragickej nehode závodného Nissanu.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY