vytisknout velikost písma Na každom elektromobilu Chevrolet Bolt prerobí GM 9-tisíc dolárov. Napriek tomu sa oplatí

Viac predaných elektromobilov znamená viac bezemisných kreditov. Automobilky, ktoré nesplnia ciele, si musia bezemisné kredity dokúpiť. Inak riskujú pokuty alebo úplný zákaz predaja.
Na každom elektromobilu Chevrolet Bolt prerobí GM 9-tisíc dolárov. Napriek tomu sa oplatí

Predaj elektromobilov zatiaľ príliš výnosný biznis nie je. Koncern General Motors teraz zažíva podobné nepríjemnosti s novou generáciou elektromobilu Chevrolet Bolt, ktorý sa bude predávať aj v Európe ako Opel Ampera-e. S katalógovou cenou 37 500 amerických dolárov na každom predanom aute automobilka prerába. Respektíve skoro 9000 dolárov, píše Bloomberg.

Prečo teda robia automobilky s elektromobilmi na americkom trhu takú "charitu"? Kvôli zákonom v Kalifornii, New Yorku alebo napríklad New Jersey. Celkovo deväť amerických štátov vyžaduje, aby určité percento predaných áut boli bezemisné vozidlá. Teda napríklad elektromobily.

Pre výrobcov sú predaje v týchto štátoch veľmi dôležité, pretože predstavujú tretinu amerického trhu s novými vozidlami. Napríklad v Kalifornii je požiadavka, že na celkový počet predaných áut musí automobilka získať 14% bezemisných kreditov. Chevrolet za každý predaný Bolt dostane celkom štyri kredity, takže s predajom 220 000 nových áut (v roku 2015) mu stačí predať v Kalifornii 7700 Boltov, prípadne necelých 11 000 plug-in hybridov Chevrolet Volt. A ako dostať elektromobil medzi ľudí? Zrazíte jeho cenu. Zákazníci navyše dostanú vládnu dotáciu 7 500 dolárov. Čistá cena Boltu je tak pre zákazníka 30 000 dolárov.

Aby automobilka unikla pokutám alebo zákazu predaja na dôležitom trhu, musí si kredity dokúpiť od ostatných. Z toho má celkom dobrý biznis Tesla, ktorá práve bezemisné kredity ostatným automobilkám predáva. Vo výsledku je tak vlastne stratový predaj elektromobilu akýmsi poplatkom pre to, aby mohla automobilka na vybranom trhu ponúkať aj ostatné autá s bežnými spaľovacími motormi, ktorých predaje sú samozrejme stále dominantné. A na nich potom automobilky zákazníkov "podoja" a vezmú si svoje peniaze späť. Nakoniec sa teda aj predaj elektromobilu so stratou skoro 10 000 dolárov oplatí.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY