vytisknout velikost písma Na brzde: Volkswagen e-up!

Po dlhšej odmlke sme opäť zavítali na brzdu. Tentoraz išlo o zaujímavý moment, pretože sa na meranie vôbec prvýkrát v našej histórii dostavilo čisto elektrické auto. A ako sa ukázalo, zmerať presnú charakteristiku nebolo úplne jednoduché.
Na brzde: Volkswagen e-up!

Elektrické prevedenie Volkswagenu up! používa motor s tabuľkovými parametrami 60 kW (82 k) a 210 Nm. Kúzlo elektromotora je v okamžitom nástupe krútiaceho momentu a práve ten nám robil starosti. Aj v bežnej prevádzke pri plnej akcelerácii majú úzke pneumatiky na suchom asfalte dosť práce s tým, aby všetok krútiaci moment dostali na cestu. Pri ostrej akcelerácii často vstupuje do hry kontrola trakcie. Ako sa toto podarí v situácii, kedy bude e-up! roztáčať kovové valce?

Na rovinu poviem, že to bol problém a výsledok nemôžeme považovať za stopercentný. Prvý pokus o meranie samozrejme znamenal, že nám zhruba polovicu času blikala kontrola trakcie, ktorá znižuje výkon. Bolo potrebné kontrolu trakcie deaktivovať, lenže elektrický Volkswagen také veci nepripúšťa. Všetko nakoniec vyriešilo čidlo ABS odpojené priamo na bicykli.

Mimochodom spolu s ABS sa deaktivuje aj systém rekuperácie. Je to logické, na klzkom povrchu by mohlo dôjsť k preklzu predných kolies.

_DSC1437.JPG_DSC1439.JPG
Prvýkrát sme chceli zmerať výkon čisto elektrického vozidla. Bohužiaľ úzke pneumatiky nie sú schopné roztočiť kovové vojne, bez toho, aby nedošlo k preklzu.

Pri ďalšom pokuse už teda kontrola trakcie nezasahovala, ale presne podľa očakávania došlo k výraznému pretočeniu predných kolies. Ako sa môžete presvedčiť na priloženom grafe, výsledok nemožno vyhlásiť za kompletný. Bohužiaľ bolo jasné, že minimálne prvú polovicu spektra otáčok klasickým spôsobom zmeriame len ťažko. Aby sa to podarilo, boli by potrebné aspoň širšie pneumatiky.

Tretie meranie prebiehalo z rýchlosti 30 km/h, no výsledkom je o 30 Nm nižší maximálny krútiaci moment. Podľa oficiálnych údajov ponúka elektromotor najvyššiu moment od nuly do 2800 otáčok, rýchlosť 30 km/h zodpovedá približne 2300 otáčkam. Pri pružnom zrýchlení chvíľu trvá, než motor zaberie na 100%. Než sa tak pri tejto akcelerácii stalo, dostali sme sa do otáčok, kde už krútiaci moment klesá. Preto ten výrazný rozdiel.

graf_mereni1.jpg
Meranie z pokoja s vypnutou kontrolou trakcie znamenalo výrazný preklz predných kolies. Preto prvá polovica grafu vyzerá inak, než by mala.

Po opakovaných pokusoch sa ukázalo, že od piatich tisíc vyššie už je priebeh vždy totožný s úplne minimálnou odchýlkou​​. Meranie elektrických áut bude evidentne presnejšie, teda ak sa budeme baviť o druhej polovici otáčok motora.

Tam krútiaci moment postupne klesá a výkon pomaly rastie. Nakoniec sa zastavil na (69,9 kW) 94,7 k pri 9101 otáčkach. Nasleduje citeľný pád. Na hodnote 9800 otáčok sa dostáva k slovu obmedzovač. Toto číslo zodpovedá maximálnej udávanej rýchlosti 130 km/h.

Hoci výsledné grafy úplne nezodpovedajú realite, aspoň čo do výkonu môžeme s istotou povedať, že e-up! ponúka minimálne to, čo výrobca sľubuje. Ak sa budeme pozerať len na druhú polovicu otáčok, potom bol nameraný o 9,9 kW vyšší výkon.

graf_mereni2.jpggraf_mereni12.jpg
Meranie z rýchlosti 30 km/h prinieslo menší preklz kolies, ale o 30 Nm nižší krútiaci moment daný faktom, že je maximum krútiaceho momentu k dispozícii do 2800 ot./min. Vpravo je potom porovnanie oboch grafov.
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY