vytisknout velikost písma Na brzde: Volkswagen e-up!

Po dlhšej odmlke sme opäť zavítali na brzdu. Tentoraz išlo o zaujímavý moment, pretože sa na meranie vôbec prvýkrát v našej histórii dostavilo čisto elektrické auto. A ako sa ukázalo, zmerať presnú charakteristiku nebolo úplne jednoduché.
Na brzde: Volkswagen e-up!

Elektrické prevedenie Volkswagenu up! používa motor s tabuľkovými parametrami 60 kW (82 k) a 210 Nm. Kúzlo elektromotora je v okamžitom nástupe krútiaceho momentu a práve ten nám robil starosti. Aj v bežnej prevádzke pri plnej akcelerácii majú úzke pneumatiky na suchom asfalte dosť práce s tým, aby všetok krútiaci moment dostali na cestu. Pri ostrej akcelerácii často vstupuje do hry kontrola trakcie. Ako sa toto podarí v situácii, kedy bude e-up! roztáčať kovové valce?

Na rovinu poviem, že to bol problém a výsledok nemôžeme považovať za stopercentný. Prvý pokus o meranie samozrejme znamenal, že nám zhruba polovicu času blikala kontrola trakcie, ktorá znižuje výkon. Bolo potrebné kontrolu trakcie deaktivovať, lenže elektrický Volkswagen také veci nepripúšťa. Všetko nakoniec vyriešilo čidlo ABS odpojené priamo na bicykli.

Mimochodom spolu s ABS sa deaktivuje aj systém rekuperácie. Je to logické, na klzkom povrchu by mohlo dôjsť k preklzu predných kolies.

_DSC1437.JPG_DSC1439.JPG
Prvýkrát sme chceli zmerať výkon čisto elektrického vozidla. Bohužiaľ úzke pneumatiky nie sú schopné roztočiť kovové vojne, bez toho, aby nedošlo k preklzu.

Pri ďalšom pokuse už teda kontrola trakcie nezasahovala, ale presne podľa očakávania došlo k výraznému pretočeniu predných kolies. Ako sa môžete presvedčiť na priloženom grafe, výsledok nemožno vyhlásiť za kompletný. Bohužiaľ bolo jasné, že minimálne prvú polovicu spektra otáčok klasickým spôsobom zmeriame len ťažko. Aby sa to podarilo, boli by potrebné aspoň širšie pneumatiky.

Tretie meranie prebiehalo z rýchlosti 30 km/h, no výsledkom je o 30 Nm nižší maximálny krútiaci moment. Podľa oficiálnych údajov ponúka elektromotor najvyššiu moment od nuly do 2800 otáčok, rýchlosť 30 km/h zodpovedá približne 2300 otáčkam. Pri pružnom zrýchlení chvíľu trvá, než motor zaberie na 100%. Než sa tak pri tejto akcelerácii stalo, dostali sme sa do otáčok, kde už krútiaci moment klesá. Preto ten výrazný rozdiel.

graf_mereni1.jpg
Meranie z pokoja s vypnutou kontrolou trakcie znamenalo výrazný preklz predných kolies. Preto prvá polovica grafu vyzerá inak, než by mala.

Po opakovaných pokusoch sa ukázalo, že od piatich tisíc vyššie už je priebeh vždy totožný s úplne minimálnou odchýlkou​​. Meranie elektrických áut bude evidentne presnejšie, teda ak sa budeme baviť o druhej polovici otáčok motora.

Tam krútiaci moment postupne klesá a výkon pomaly rastie. Nakoniec sa zastavil na (69,9 kW) 94,7 k pri 9101 otáčkach. Nasleduje citeľný pád. Na hodnote 9800 otáčok sa dostáva k slovu obmedzovač. Toto číslo zodpovedá maximálnej udávanej rýchlosti 130 km/h.

Hoci výsledné grafy úplne nezodpovedajú realite, aspoň čo do výkonu môžeme s istotou povedať, že e-up! ponúka minimálne to, čo výrobca sľubuje. Ak sa budeme pozerať len na druhú polovicu otáčok, potom bol nameraný o 9,9 kW vyšší výkon.

graf_mereni2.jpggraf_mereni12.jpg
Meranie z rýchlosti 30 km/h prinieslo menší preklz kolies, ale o 30 Nm nižší krútiaci moment daný faktom, že je maximum krútiaceho momentu k dispozícii do 2800 ot./min. Vpravo je potom porovnanie oboch grafov.
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY