vytisknout velikost písma Na brzde: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzín vs. LPG

Znovu sme sa počas jedného z našich redakčných testov zastavili na brzde, aby sme zmerali reálny výkon motora. Tentoraz vyšiel rad na Kiu cee'd s karosériou kombi a základným motorom o objeme 1,4 litra. Prečo sme vybrali práve toto auto? Jednoducho, pretože išlo o verziu upravenú pre spaľovanie LPG.
Na brzde: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzín vs. LPG

LPG sa často prezentuje ako veľmi výhodná alternatíva pre klasické benzínové motory. Priniesť by mala celý rad výhod, z ktorých tou najpodstatnejšou sú náklady na jeden kilometer jazdy. LPG zaobstaráte výrazne lacnejšie než liter benzínu, pričom spotreba sa väčšinou zas až toľko nelíši. Ako sa ale prejaví spaľovanie LPG na výkone motora?

Táto otázka je hlavným dôvodom, prečo sme vyrazili na brzdu práve s Kiou ceed osadenou základné benzínovou jedna-štvorkou. Okrem toho, že si môžeme overiť reálnej hodnoty tohto motora, sa nám totiž ponúka aj zaujímavé porovnanie výkonu pri jazde na benzín a na plyn. Porovnanie je o to zaujímavejšie, že Kia vo svojich oficiálnych technických dátach uvádza iba hodnoty pre motor 1.4 CVVT, nie pre variantu LPG. Možno sa počíta s tým, že sa hodnoty nelíšia, ale nie je tomu tak.

DSC_0010.JPGDSC_0008.JPG
Kia cee´d SW sa zaradila medzi tie automobily, ktoré ponúkajú viac, než čo sľubuje výrobca.

Podľa oficiálnych tabuliek ponúka motor 1.4 CVVT maximálny výkon rovných 100 koní pri 5500 ot. / Min a vrchol krútiaceho momentu 137 Nm dostupný pri 4200 ot. / Min. Výsledky nášho merania najlepšie prezradí priložený graf a treba podotknúť, že ani Kia sa nezaradila medzi tie automobilky, pri ktorých sú namerané hodnoty nižšie, ako tie udávané.

Pri spaľovaní benzínu (modrá krivka) motor vykázal pomerne výrazne vyšší výkon, než udáva výrobca. Pri 5500 ot. / Min bolo namerané 108 koní, na úrovni 6300 ot. / Min dosiahol motor dokonca 110 koní. Krútiaci moment (červená krivka) ponúka to najlepšie za hranicou štyroch tisíc. Maximálnou nameranou hodnotou je 140 Nm (4000 ot. / Min), pričom až do 5200 ot. / Min je krútiaci moment v podstate konštantný.

graf.jpg 
Priebeh výkonu i krútiaceho momentu pre LPG je takmer identický so spaľovaním benzínu. Krivky sú ale celkovo posadené nižšie.

Pre jazdu na LPG potom platí de facto to isté, čo pri spaľovaní benzínu, akurát sú obe krivky (výkon - hnedá, krútiaci moment - zelená) posunuté o niečo nižšie. Inak presne kopírujú predchádzajúce priebehy. Výkon teda vrcholí na 6300 ot. / Min hodnotou 105 koní, krútiaci moment končí na 136 Nm dostupných pri 4000 ot. / Min. Z grafu je tiež dobre viditeľné to, čo sa prejavuje počas jazdy. Teda že motor výrazne ožije nad hranicou štyroch tisíc otáčok.

Viac podrobností na tému Kia ceed 1.4 CVVT LPG očakávajte v pripravovanom teste. Už teraz ale môžeme povedať, že v reálnej prevádzke nižší výkon aj krútiaci moment pri spaľovaní LPG takmer nespoznáte.

DSC_0009.JPGDSC_0013.JPGDSC_0015.JPGDSC_0026.JPGDSC_0037.JPGDSC_0033.JPG 

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY