vytisknout velikost písma Na brzde: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzín vs. LPG

Znovu sme sa počas jedného z našich redakčných testov zastavili na brzde, aby sme zmerali reálny výkon motora. Tentoraz vyšiel rad na Kiu cee'd s karosériou kombi a základným motorom o objeme 1,4 litra. Prečo sme vybrali práve toto auto? Jednoducho, pretože išlo o verziu upravenú pre spaľovanie LPG.
Na brzde: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzín vs. LPG

LPG sa často prezentuje ako veľmi výhodná alternatíva pre klasické benzínové motory. Priniesť by mala celý rad výhod, z ktorých tou najpodstatnejšou sú náklady na jeden kilometer jazdy. LPG zaobstaráte výrazne lacnejšie než liter benzínu, pričom spotreba sa väčšinou zas až toľko nelíši. Ako sa ale prejaví spaľovanie LPG na výkone motora?

Táto otázka je hlavným dôvodom, prečo sme vyrazili na brzdu práve s Kiou ceed osadenou základné benzínovou jedna-štvorkou. Okrem toho, že si môžeme overiť reálnej hodnoty tohto motora, sa nám totiž ponúka aj zaujímavé porovnanie výkonu pri jazde na benzín a na plyn. Porovnanie je o to zaujímavejšie, že Kia vo svojich oficiálnych technických dátach uvádza iba hodnoty pre motor 1.4 CVVT, nie pre variantu LPG. Možno sa počíta s tým, že sa hodnoty nelíšia, ale nie je tomu tak.

DSC_0010.JPGDSC_0008.JPG
Kia cee´d SW sa zaradila medzi tie automobily, ktoré ponúkajú viac, než čo sľubuje výrobca.

Podľa oficiálnych tabuliek ponúka motor 1.4 CVVT maximálny výkon rovných 100 koní pri 5500 ot. / Min a vrchol krútiaceho momentu 137 Nm dostupný pri 4200 ot. / Min. Výsledky nášho merania najlepšie prezradí priložený graf a treba podotknúť, že ani Kia sa nezaradila medzi tie automobilky, pri ktorých sú namerané hodnoty nižšie, ako tie udávané.

Pri spaľovaní benzínu (modrá krivka) motor vykázal pomerne výrazne vyšší výkon, než udáva výrobca. Pri 5500 ot. / Min bolo namerané 108 koní, na úrovni 6300 ot. / Min dosiahol motor dokonca 110 koní. Krútiaci moment (červená krivka) ponúka to najlepšie za hranicou štyroch tisíc. Maximálnou nameranou hodnotou je 140 Nm (4000 ot. / Min), pričom až do 5200 ot. / Min je krútiaci moment v podstate konštantný.

graf.jpg 
Priebeh výkonu i krútiaceho momentu pre LPG je takmer identický so spaľovaním benzínu. Krivky sú ale celkovo posadené nižšie.

Pre jazdu na LPG potom platí de facto to isté, čo pri spaľovaní benzínu, akurát sú obe krivky (výkon - hnedá, krútiaci moment - zelená) posunuté o niečo nižšie. Inak presne kopírujú predchádzajúce priebehy. Výkon teda vrcholí na 6300 ot. / Min hodnotou 105 koní, krútiaci moment končí na 136 Nm dostupných pri 4000 ot. / Min. Z grafu je tiež dobre viditeľné to, čo sa prejavuje počas jazdy. Teda že motor výrazne ožije nad hranicou štyroch tisíc otáčok.

Viac podrobností na tému Kia ceed 1.4 CVVT LPG očakávajte v pripravovanom teste. Už teraz ale môžeme povedať, že v reálnej prevádzke nižší výkon aj krútiaci moment pri spaľovaní LPG takmer nespoznáte.

DSC_0009.JPGDSC_0013.JPGDSC_0015.JPGDSC_0026.JPGDSC_0037.JPGDSC_0033.JPG 

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY