vytisknout velikost písma Na brzde: Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Klasický redakčný test novej generácie Fordu Mondeo už máme za sebou, nastal čas podrobnejšie sa pozrieť, ako je na tom zatiaľ najsilnejší diesel v ponuke so svojím reálnym výkonom. Dosahuje naozaj na hodnoty, ktoré automobilka udáva?
Na brzde: Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Nová generácia Fordu Mondeo prešla naším testom približne v polovici decembra a v rámci testovania sme zavítali opäť do valcovej skúšobne, aby sme zistili, ako je na tom naftovy dvojliter so svojím reálnym výkonom. Konkrétne naša verzia dostala zatiaľ najsilnejší diesel v ponuke, čo znamená, že by mal výkon dosahovať na 132 kW (180 k) pri 3500 ot./min a krútiaci moment by mal ponúknuť maximálnych 400 Nm v rozmedzí od 2000 do 2500 ot./min.

Naftový štvorvalec dostal s príchodom novej generácie radu zmien. Ford vo svojich materiáloch upozorňuje samozrejme na opatrenia smerujúce k zníženiu emisií, ale aj na prepracovaný blok motora, kompletne novú hlavu valcov a iné vstrekovače. Len zopakujeme, že táto jednotka má objem 1997 cm3 a že ide o motor s rozvodom DOHC.

mondeo_3.JPGmondeo_1.JPG
Ford Mondeo novej generácie na brzde vyložene nesklamal, no ani nijako zvlášť neprekvapil. Predovšetkým ale motor vykázal nižší maximálny výkon. 

Testovaný automobil dorazil do testu vybavený šesťstupňovou automatickou prevodovkou Powershift a tá sa nakoniec ukázala ako ľahko problémová. Meranie výkonu na valcoch v aute s manuálnou prevodovkou prebieha tak, že sa zaradí zvolený prevodový stupeň (tretí alebo štvrtý) a motor sa nechá spadnúť na voľnobežné otáčky, aby nasledovala akcelerácia na plný plyn.

Aplikovať tento postup na automatické prevodovky býva problematické, pretože sa dosť často stáva, že prevodovka pri pridaní plynu podradí. Zvyčajne sa preto spočiatku neakceleruje pod plným plynom. Powershift ale nespolupracoval ani tak, takže sme nakoniec museli merať až zhruba od 2300 ot./min. Preto výsledný graf nezačína na klasicky nízkych otáčkach ale až na spomínaných 2300 ot./min.

Z tohto dôvodu, žiaľ nemôžeme s určitosťou povedať, ako je na tom motor s priebehom krútiaceho momentu, pretože začíname až v otáčkach, kde by už mal naftový štvorvalec ponúkať maximálnych 400 Nm. Udávané maximum bolo namerané až pri 2819 ot./min, pričom ako najvyššiu hodnotu vykázalo meranie 401,18 Nm.

mondeo_2.JPGmondeo_4.JPG
Automatická prevodovka nakoniec spôsobila, že sme museli merať až od 2300 ot./min. Krútiaci moment ale sľubovaného maxima nakoniec dosiahol, len o niečo neskôr. 

Čo sa výkonu týka, tam sa motor na udávaných 180 koní ani pri opakovaných meraniach nedostal. Najviac bolo nameraných 177,55 koní dostupných pri 3342 ot./min. Maximum výkonu drží motor zhruba do 3500 ot./min a následne už prichádza pokles, pričom akékoľvek predstavenie končí na 4300 ot./min.

Celkovo dvojlitrové TDCi nijako zvlášť neprekvapilo. Na sľubovaný maximálny výkon sa navyše (aj keď tesne) motor nakoniec nedostal, čo môže byť trochu sklamanie. Napríklad motory koncernu Volkswagen bežne vykazujú vyšší výkon, než aký automobilka sľubuje, čo naposledy dokázala Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (135 kW) a malo by to potvrdiť aj pripravované meranie Volkswagenu Passat novej generácie. 

mondeo_graf.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY