vytisknout velikost písma Na brzde: Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Klasický redakčný test novej generácie Fordu Mondeo už máme za sebou, nastal čas podrobnejšie sa pozrieť, ako je na tom zatiaľ najsilnejší diesel v ponuke so svojím reálnym výkonom. Dosahuje naozaj na hodnoty, ktoré automobilka udáva?
Na brzde: Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Nová generácia Fordu Mondeo prešla naším testom približne v polovici decembra a v rámci testovania sme zavítali opäť do valcovej skúšobne, aby sme zistili, ako je na tom naftovy dvojliter so svojím reálnym výkonom. Konkrétne naša verzia dostala zatiaľ najsilnejší diesel v ponuke, čo znamená, že by mal výkon dosahovať na 132 kW (180 k) pri 3500 ot./min a krútiaci moment by mal ponúknuť maximálnych 400 Nm v rozmedzí od 2000 do 2500 ot./min.

Naftový štvorvalec dostal s príchodom novej generácie radu zmien. Ford vo svojich materiáloch upozorňuje samozrejme na opatrenia smerujúce k zníženiu emisií, ale aj na prepracovaný blok motora, kompletne novú hlavu valcov a iné vstrekovače. Len zopakujeme, že táto jednotka má objem 1997 cm3 a že ide o motor s rozvodom DOHC.

mondeo_3.JPGmondeo_1.JPG
Ford Mondeo novej generácie na brzde vyložene nesklamal, no ani nijako zvlášť neprekvapil. Predovšetkým ale motor vykázal nižší maximálny výkon. 

Testovaný automobil dorazil do testu vybavený šesťstupňovou automatickou prevodovkou Powershift a tá sa nakoniec ukázala ako ľahko problémová. Meranie výkonu na valcoch v aute s manuálnou prevodovkou prebieha tak, že sa zaradí zvolený prevodový stupeň (tretí alebo štvrtý) a motor sa nechá spadnúť na voľnobežné otáčky, aby nasledovala akcelerácia na plný plyn.

Aplikovať tento postup na automatické prevodovky býva problematické, pretože sa dosť často stáva, že prevodovka pri pridaní plynu podradí. Zvyčajne sa preto spočiatku neakceleruje pod plným plynom. Powershift ale nespolupracoval ani tak, takže sme nakoniec museli merať až zhruba od 2300 ot./min. Preto výsledný graf nezačína na klasicky nízkych otáčkach ale až na spomínaných 2300 ot./min.

Z tohto dôvodu, žiaľ nemôžeme s určitosťou povedať, ako je na tom motor s priebehom krútiaceho momentu, pretože začíname až v otáčkach, kde by už mal naftový štvorvalec ponúkať maximálnych 400 Nm. Udávané maximum bolo namerané až pri 2819 ot./min, pričom ako najvyššiu hodnotu vykázalo meranie 401,18 Nm.

mondeo_2.JPGmondeo_4.JPG
Automatická prevodovka nakoniec spôsobila, že sme museli merať až od 2300 ot./min. Krútiaci moment ale sľubovaného maxima nakoniec dosiahol, len o niečo neskôr. 

Čo sa výkonu týka, tam sa motor na udávaných 180 koní ani pri opakovaných meraniach nedostal. Najviac bolo nameraných 177,55 koní dostupných pri 3342 ot./min. Maximum výkonu drží motor zhruba do 3500 ot./min a následne už prichádza pokles, pričom akékoľvek predstavenie končí na 4300 ot./min.

Celkovo dvojlitrové TDCi nijako zvlášť neprekvapilo. Na sľubovaný maximálny výkon sa navyše (aj keď tesne) motor nakoniec nedostal, čo môže byť trochu sklamanie. Napríklad motory koncernu Volkswagen bežne vykazujú vyšší výkon, než aký automobilka sľubuje, čo naposledy dokázala Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (135 kW) a malo by to potvrdiť aj pripravované meranie Volkswagenu Passat novej generácie. 

mondeo_graf.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY