vytisknout velikost písma Na brzde: Audi RS3 Sportback

Päťvalec pod kapotou kompaktného extrémistu z Ingolstadtu sľubuje na papieri naozaj oslnivé parametre. Overili sme si, či si náhodou automobilka realitu trochu neprikrášlila.
Na brzde: Audi RS3 Sportback

Najnovšie Audi RS3 predstavuje azda najextrémnejšiu interpretáciu ostrého hatchbacku, aká sa dá dnes kúpiť. Nie v zmysle športovej vyhranenosti, tú prenecháva Renaultu Mégane RS, ale technickou špecifikáciou. Na rozdiel od väčšiny aspoň približne porovnateľných áut totiž Audi RS3 nemá pod kapotou dvojlitrový štvorvalec, ale päťvalec s objemom 2,5 l. V dnešnej dobe!

Za veľa peňazí veľa sľubovanej muziky

Automobilka sľubuje kupcom ochotným zaplatiť za kompaktný hatchback (aj táto varianta Audi A3 je stále "len" derivát Golfu) viac ako 48 tisíc eur parametre snov.

Audi RS3 2 (1).jpgAudi RS3 1 (1).jpgAudi RS3 5 (1).jpg
Preplňovaný päťvalec 2,5 l TFSI má podľa výrobcu dosahovať výkonu 270 kW a krútiaceho momentu 465 Nm, navyše v širokom rozsahu otáčok

V širokom rozpätí 5550-6800 ot./min. má preplňovaný päťvalec podľa oficiálnych údajov dosahovať výkon 270 kW, teda 367 koní. A krútiaci moment údajne neklesne pod maximálnych 465 Nm od 1625 ot./min. až do otáčok najvyššieho výkonu.

To sú jednoducho impozantné čísla, veď aj najnovšie Porsche 911 Carrera s preplňovaným boxerom má parametre v podstate totožné: 272 kW a 450 Nm. Preto sme opäť vyrazili na valcovú skúšobňu spoločnosti Dieselpower, aby sme overili, či si v Ingolstadte náhodou neprifarbili tabuľku technických údajov trochu naružovo. A výsledok nás trochu zaskočil.

Audi RS3 totiž naozaj nedosahuje udávaných hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Ono ich prekonáva, a celkom výrazne! Pozrite sa sami:

Audi RS3 graf výkonu a točivého momentu.jpg
Graf z valcovej skúšobne ukazuje, že realita predčila oficiálne údaje

Dieselpower nameral bielemu hatchbacku 298 kW (405 koní) v 5642 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vyvrcholil síce "až" v 2539 ot./min., Ale hodnotou 520 Nm. Nameraný výkon je teda asi o 10 percent a krútiaci moment o 12 percent vyšší, než udáva výrobca.

Či môžeme Audi niečo vytknúť, potom to, že priebehy nie sú tak ploché, ako firma sľubuje. V pätnástich stovkách otáčkach motor predviedol "len" 300 Nm, k nomimálnym 465 sa približuje až okolo 2200 ot./min. Rovnakú alebo vyššiu hodnotu však drží až do nejakých 5700 ot./min.

Výkon má v grafe zreteľnú špičku, ktorej pôvod nie je celkom jasný. Adam Bělský z Dieselpoweru hovorí, že sa jedná pravdepodobne o prejav regulácie turbodúchadla. Pre stanovenie presnej diagnózy by ale bolo nutné auto podrobiť ďalším testom, na čo nebol priestor.

Audi RS3 3 (1).jpgAudi RS3 4 (1).jpgAudi RS3 7 (1).jpgParametre, ktoré RS3 na "brzde" firmy Dieselpower predviedlo, nemajú ďaleko k tomu, čo v prvej polovici minulej dekády ponúkalo Porsche 911 Turbo generácie 996

Aj keby sme ale chceli špičkový výkon ignorovať ako nepresvedčivý, stále je zrejmé, že udávaných 270 kW päťvalec servíruje najmenej od 5200 od 6700 otáčok za minútu.

Realita takmer superšportová

Aby sme zasadili výkony Audi RS3 do kontextu, vráťme sa opäť k prirovnaniu k Porsche. Napríklad Porsche 996 Turbo malo v dobe príchodu na trh 420 koní a 560 Nm. Áno, tento päťdverový päťmiestny hatchback vychádzajúci z Golfu má parametre blízke športovému kupé, ktorého dynamika patrila pred 13 rokmi na úroveň superšportov a ktoré bolo všeobecne považované za jedno z reálne najrýchlejších áut na bežných cestách.

Niekedy nabudúce vás zoznámime s výkonmi, ktoré RS3 s týmito dychberúcimi parametrami predviedla na letiskovej dráhe. Nápoveda: pomalá skutočne nie je...

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY