vytisknout velikost písma Na brzde: Audi RS3 Sportback

Päťvalec pod kapotou kompaktného extrémistu z Ingolstadtu sľubuje na papieri naozaj oslnivé parametre. Overili sme si, či si náhodou automobilka realitu trochu neprikrášlila.
Na brzde: Audi RS3 Sportback

Najnovšie Audi RS3 predstavuje azda najextrémnejšiu interpretáciu ostrého hatchbacku, aká sa dá dnes kúpiť. Nie v zmysle športovej vyhranenosti, tú prenecháva Renaultu Mégane RS, ale technickou špecifikáciou. Na rozdiel od väčšiny aspoň približne porovnateľných áut totiž Audi RS3 nemá pod kapotou dvojlitrový štvorvalec, ale päťvalec s objemom 2,5 l. V dnešnej dobe!

Za veľa peňazí veľa sľubovanej muziky

Automobilka sľubuje kupcom ochotným zaplatiť za kompaktný hatchback (aj táto varianta Audi A3 je stále "len" derivát Golfu) viac ako 48 tisíc eur parametre snov.

Audi RS3 2 (1).jpgAudi RS3 1 (1).jpgAudi RS3 5 (1).jpg
Preplňovaný päťvalec 2,5 l TFSI má podľa výrobcu dosahovať výkonu 270 kW a krútiaceho momentu 465 Nm, navyše v širokom rozsahu otáčok

V širokom rozpätí 5550-6800 ot./min. má preplňovaný päťvalec podľa oficiálnych údajov dosahovať výkon 270 kW, teda 367 koní. A krútiaci moment údajne neklesne pod maximálnych 465 Nm od 1625 ot./min. až do otáčok najvyššieho výkonu.

To sú jednoducho impozantné čísla, veď aj najnovšie Porsche 911 Carrera s preplňovaným boxerom má parametre v podstate totožné: 272 kW a 450 Nm. Preto sme opäť vyrazili na valcovú skúšobňu spoločnosti Dieselpower, aby sme overili, či si v Ingolstadte náhodou neprifarbili tabuľku technických údajov trochu naružovo. A výsledok nás trochu zaskočil.

Audi RS3 totiž naozaj nedosahuje udávaných hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Ono ich prekonáva, a celkom výrazne! Pozrite sa sami:

Audi RS3 graf výkonu a točivého momentu.jpg
Graf z valcovej skúšobne ukazuje, že realita predčila oficiálne údaje

Dieselpower nameral bielemu hatchbacku 298 kW (405 koní) v 5642 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vyvrcholil síce "až" v 2539 ot./min., Ale hodnotou 520 Nm. Nameraný výkon je teda asi o 10 percent a krútiaci moment o 12 percent vyšší, než udáva výrobca.

Či môžeme Audi niečo vytknúť, potom to, že priebehy nie sú tak ploché, ako firma sľubuje. V pätnástich stovkách otáčkach motor predviedol "len" 300 Nm, k nomimálnym 465 sa približuje až okolo 2200 ot./min. Rovnakú alebo vyššiu hodnotu však drží až do nejakých 5700 ot./min.

Výkon má v grafe zreteľnú špičku, ktorej pôvod nie je celkom jasný. Adam Bělský z Dieselpoweru hovorí, že sa jedná pravdepodobne o prejav regulácie turbodúchadla. Pre stanovenie presnej diagnózy by ale bolo nutné auto podrobiť ďalším testom, na čo nebol priestor.

Audi RS3 3 (1).jpgAudi RS3 4 (1).jpgAudi RS3 7 (1).jpgParametre, ktoré RS3 na "brzde" firmy Dieselpower predviedlo, nemajú ďaleko k tomu, čo v prvej polovici minulej dekády ponúkalo Porsche 911 Turbo generácie 996

Aj keby sme ale chceli špičkový výkon ignorovať ako nepresvedčivý, stále je zrejmé, že udávaných 270 kW päťvalec servíruje najmenej od 5200 od 6700 otáčok za minútu.

Realita takmer superšportová

Aby sme zasadili výkony Audi RS3 do kontextu, vráťme sa opäť k prirovnaniu k Porsche. Napríklad Porsche 996 Turbo malo v dobe príchodu na trh 420 koní a 560 Nm. Áno, tento päťdverový päťmiestny hatchback vychádzajúci z Golfu má parametre blízke športovému kupé, ktorého dynamika patrila pred 13 rokmi na úroveň superšportov a ktoré bolo všeobecne považované za jedno z reálne najrýchlejších áut na bežných cestách.

Niekedy nabudúce vás zoznámime s výkonmi, ktoré RS3 s týmito dychberúcimi parametrami predviedla na letiskovej dráhe. Nápoveda: pomalá skutočne nie je...

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY