vytisknout velikost písma Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio

Niektoré autá si vybudovali povesť legiend a kult oddaných stúpencov. Sú to ale skutočné legendy, alebo len mýty a nafúknuté bubliny? Čo spôsobuje, že sa za nich ich fanúšikovia bijú do krvi?
Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio
Zoznam kapitol
  1. Individualistické detaily, tuctové proporcie; Nejde (len) o výkon
  2. Kabriolet na celý rok; Jedno sklamanie za druhým; Hľadanie pokračuje

Článok bol so súhlasom autora prevzatý z Autíčkář.cz

Sú autá, ktoré každý pozná, každý o nich hovorí a každý na ne má nejaký názor. Predstavujú mierku určitých kvalít, alebo sú to proste len legendy samy o sebe. Bývajú s nimi porovnávané nové modely. A vyvolávajú dlhé hádky, kedykoľvek sa o nich niekto zmieni v internetovej diskusii. Postupom času ale zistíte, že o nich síce všetci hovoria, ale väčšina ľudí ich nikdy nešoférovala.

clanky-2738.jpgclanky-2742.jpgclanky-2750.jpg
Saab 9-3 nemá pôvod v leteckom priemysle, ale v Opeli Vectra

SAAB bol legendárny pre svoje jedinečné, pračudné autá, o ktorých sa hovorilo, že sa nepodobajú ničomu inému. Tvrdili nám, že sú "zrodené zo stíhačiek" a nie z iných áut. Ale v moderných časoch značky sa jej modely nerodili zo stíhačiek. Rodili sa z Oplov Vectra. Čo viedlo k dlhým slovným súbojom medzi odľahčenými milovníkmi značky a cynikmi. Je moderný SAAB len nafintený Opel, alebo je to skutočne niečo výnimočné? Chcel som to zistiť, tak som si jeden požičal...

Individualistické detaily, tuctová proporcia

Ak autá hodnotíte primárne očami a záleží vám na detailoch, asi budete 9-3 po prvej obhliadke považovať za veľmi individualistickú, typicky škandinávsku a klasicky "saabovitú". Detaily ako je maska ​, tvar čelných svetlometov alebo zadných svetiel, a samozrejme aj interiér, dávajú jasne najavo, že sa pozeráte na SAAB.

Ale ak trochu poodstúpite, čoskoro si všimnete, že proporcie, vďaka ktorým bola pôvodná 900 tak výnimočná, sú preč. Žiadna plochá kapota, ani takmer zvislé čelné sklo, žiaden štíhly profil. Aj keď má 9-3 bližšie ku "klasicky elegantným" proporciám, nezostalo z nej mnoho z legendárnej zvláštnosti starej 900.

A rovnaké je to aj s interiérom. Keď sa posadíte dovnútra, všimnete si "leteckej" vertikálnej palubovky a ďalších vecí inšpirovaných detailmi, ako zelene podsvietené displeje. Spínacia skrinka je stále na stredovom tuneli, hneď za radiacou pákou. Ale čelné sklo je ďaleko pred vami a ostro sklonené, línia okien je vysoko, sedačka vzadu a nízko. V starej 900 som išiel len raz, ale dodnes si matne spomínam na čelné sklo kúsok pred mojou tvárou, nízky ňufák očuchávajúci cestu pred vami a takmer vertikálne A - stĺpiky. Aj keď som nikdy nesedel v klasickom Porsche 911, predstavujem si, že sedenie v nej musí pôsobiť dosť podobne. Ale 9-3? Nič také.

Po pravde povedané, pôsobí úplne rovnako ako ktorékoľvek iné moderné auto rovnakej éry. Pôsobí ako... no, ako nafintený Opel Vectra. Ale je to vážne pekne nafintený Opel Vectra. Aj v prípade, že vám čudnosť Saabu nič nehovorí, musíte uznať, že interiér je vážne dobre spracovaný. Materiály sú porovnateľné s prémiovými značkami, tenda vyzerá zvnútra takmer ako plechový. Možno sa stratilo niečo z výnimočnosti, ale na druhú stranu je tu jasne vidieť, za čo pôvodný majiteľ zaplatil toľko peňazí. S výnimkou proporcií tu veľa neprezrádza, že je toto auto založené na obyčajnom Opeli.

Ale klasické Saaby sa nekupovali kvôli vzhľadu alebo kvôli tomu, ako jemnú kožu majú na sedačkách. Tieto autá ste si kupovali kvôli jedinečnej technike. A to znamená, že sa musíme ísť prejsť.

Nejde (len) o výkon

Teraz určite niektorí z vás namietnu, že ak chceme skutočne zistiť, z akého moderného cesta samy sú, mali sme si vybrať výkonnejšiu verziu s manuálnou prevodovkou. Niečo ako 9-3 Aero, alebo rovno Viggen. Ale väčšina z jedinečného charakteru týchto áut sa skrýva v ich výkonoch a rýchlosti. Ak pošlete na predné kolesá cez 200 koní, bude zaujímavé čokoľvek. A je príliš ľahké zameniť drámu, ktorá prináša brutálnu akceleráciu, a za volant ťahajúci krútiaci moment, za skutočný charakter. Nie, tá prchavá "saabovitosť", ktorú chcem nájsť, by sa mala skrývať aj v tom najmenej športovom modeli na trhu. Dokonca aj v kabriolete s nízkotlakovým turbom a automatickou prevodovkou.

clanky-2743.jpgclanky-2747.jpgclanky-2756.jpg
Materiály sú porovnateľné s prémiovými značkami; zelené podsvietenie je jedna z vecí, v ktorých sa Saab snáď naozaj inšpiroval poznatky z vývoja a výroby stíhačiek

Ak sa prejdete moderným Mini s naftovým motorom a automatickou prevodovkou, bude v porovnaní s Cooperom S alebo JCW pomalé a neohrabané. Ale stále bude mať ten "miníkovský charakter" - stále ucítite tú hravosť podvozku, interiér bude stále jedinečný nielen detailmi, ale aj základnou architektúrou. A to isté platí aj o základnom trojkovom BMW (aj keď v prípade súčasnej generácie F10 to už možno nie je tak celkom pravda) a, hoci tu to nemám z vlastnej skúsenosti, pravdepodobne aj o 911 Carrera 4S Cabrio s automatom tiptronic.

Ak celá tá vec so "zrodením zo stíhačiek" platila aj v dobách GM, mal by charakter Saabu siahať ďalej než len ku cool palubovke a veľkému turbu. A malo by byť možné nájsť ho aj v krížniku pre posrtarších pánov, nielen v hardcore modeloch ako Viggen.

Dokončenie článku nájdete v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY