vytisknout velikost písma Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio

Niektoré autá si vybudovali povesť legiend a kult oddaných stúpencov. Sú to ale skutočné legendy, alebo len mýty a nafúknuté bubliny? Čo spôsobuje, že sa za nich ich fanúšikovia bijú do krvi?
Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio
Zoznam kapitol
  1. Individualistické detaily, tuctové proporcie; Nejde (len) o výkon
  2. Kabriolet na celý rok; Jedno sklamanie za druhým; Hľadanie pokračuje

Článok bol so súhlasom autora prevzatý z Autíčkář.cz

Sú autá, ktoré každý pozná, každý o nich hovorí a každý na ne má nejaký názor. Predstavujú mierku určitých kvalít, alebo sú to proste len legendy samy o sebe. Bývajú s nimi porovnávané nové modely. A vyvolávajú dlhé hádky, kedykoľvek sa o nich niekto zmieni v internetovej diskusii. Postupom času ale zistíte, že o nich síce všetci hovoria, ale väčšina ľudí ich nikdy nešoférovala.

clanky-2738.jpgclanky-2742.jpgclanky-2750.jpg
Saab 9-3 nemá pôvod v leteckom priemysle, ale v Opeli Vectra

SAAB bol legendárny pre svoje jedinečné, pračudné autá, o ktorých sa hovorilo, že sa nepodobajú ničomu inému. Tvrdili nám, že sú "zrodené zo stíhačiek" a nie z iných áut. Ale v moderných časoch značky sa jej modely nerodili zo stíhačiek. Rodili sa z Oplov Vectra. Čo viedlo k dlhým slovným súbojom medzi odľahčenými milovníkmi značky a cynikmi. Je moderný SAAB len nafintený Opel, alebo je to skutočne niečo výnimočné? Chcel som to zistiť, tak som si jeden požičal...

Individualistické detaily, tuctová proporcia

Ak autá hodnotíte primárne očami a záleží vám na detailoch, asi budete 9-3 po prvej obhliadke považovať za veľmi individualistickú, typicky škandinávsku a klasicky "saabovitú". Detaily ako je maska ​, tvar čelných svetlometov alebo zadných svetiel, a samozrejme aj interiér, dávajú jasne najavo, že sa pozeráte na SAAB.

Ale ak trochu poodstúpite, čoskoro si všimnete, že proporcie, vďaka ktorým bola pôvodná 900 tak výnimočná, sú preč. Žiadna plochá kapota, ani takmer zvislé čelné sklo, žiaden štíhly profil. Aj keď má 9-3 bližšie ku "klasicky elegantným" proporciám, nezostalo z nej mnoho z legendárnej zvláštnosti starej 900.

A rovnaké je to aj s interiérom. Keď sa posadíte dovnútra, všimnete si "leteckej" vertikálnej palubovky a ďalších vecí inšpirovaných detailmi, ako zelene podsvietené displeje. Spínacia skrinka je stále na stredovom tuneli, hneď za radiacou pákou. Ale čelné sklo je ďaleko pred vami a ostro sklonené, línia okien je vysoko, sedačka vzadu a nízko. V starej 900 som išiel len raz, ale dodnes si matne spomínam na čelné sklo kúsok pred mojou tvárou, nízky ňufák očuchávajúci cestu pred vami a takmer vertikálne A - stĺpiky. Aj keď som nikdy nesedel v klasickom Porsche 911, predstavujem si, že sedenie v nej musí pôsobiť dosť podobne. Ale 9-3? Nič také.

Po pravde povedané, pôsobí úplne rovnako ako ktorékoľvek iné moderné auto rovnakej éry. Pôsobí ako... no, ako nafintený Opel Vectra. Ale je to vážne pekne nafintený Opel Vectra. Aj v prípade, že vám čudnosť Saabu nič nehovorí, musíte uznať, že interiér je vážne dobre spracovaný. Materiály sú porovnateľné s prémiovými značkami, tenda vyzerá zvnútra takmer ako plechový. Možno sa stratilo niečo z výnimočnosti, ale na druhú stranu je tu jasne vidieť, za čo pôvodný majiteľ zaplatil toľko peňazí. S výnimkou proporcií tu veľa neprezrádza, že je toto auto založené na obyčajnom Opeli.

Ale klasické Saaby sa nekupovali kvôli vzhľadu alebo kvôli tomu, ako jemnú kožu majú na sedačkách. Tieto autá ste si kupovali kvôli jedinečnej technike. A to znamená, že sa musíme ísť prejsť.

Nejde (len) o výkon

Teraz určite niektorí z vás namietnu, že ak chceme skutočne zistiť, z akého moderného cesta samy sú, mali sme si vybrať výkonnejšiu verziu s manuálnou prevodovkou. Niečo ako 9-3 Aero, alebo rovno Viggen. Ale väčšina z jedinečného charakteru týchto áut sa skrýva v ich výkonoch a rýchlosti. Ak pošlete na predné kolesá cez 200 koní, bude zaujímavé čokoľvek. A je príliš ľahké zameniť drámu, ktorá prináša brutálnu akceleráciu, a za volant ťahajúci krútiaci moment, za skutočný charakter. Nie, tá prchavá "saabovitosť", ktorú chcem nájsť, by sa mala skrývať aj v tom najmenej športovom modeli na trhu. Dokonca aj v kabriolete s nízkotlakovým turbom a automatickou prevodovkou.

clanky-2743.jpgclanky-2747.jpgclanky-2756.jpg
Materiály sú porovnateľné s prémiovými značkami; zelené podsvietenie je jedna z vecí, v ktorých sa Saab snáď naozaj inšpiroval poznatky z vývoja a výroby stíhačiek

Ak sa prejdete moderným Mini s naftovým motorom a automatickou prevodovkou, bude v porovnaní s Cooperom S alebo JCW pomalé a neohrabané. Ale stále bude mať ten "miníkovský charakter" - stále ucítite tú hravosť podvozku, interiér bude stále jedinečný nielen detailmi, ale aj základnou architektúrou. A to isté platí aj o základnom trojkovom BMW (aj keď v prípade súčasnej generácie F10 to už možno nie je tak celkom pravda) a, hoci tu to nemám z vlastnej skúsenosti, pravdepodobne aj o 911 Carrera 4S Cabrio s automatom tiptronic.

Ak celá tá vec so "zrodením zo stíhačiek" platila aj v dobách GM, mal by charakter Saabu siahať ďalej než len ku cool palubovke a veľkému turbu. A malo by byť možné nájsť ho aj v krížniku pre posrtarších pánov, nielen v hardcore modeloch ako Viggen.

Dokončenie článku nájdete v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY