vytisknout velikost písma Mýty a legendy: Citroën XM

Posledný z radu geniálnych veľkých Citroënov, alebo len stará plechovka so zbytočne komplikovanou technikou? Je Citroën XM legenda, alebo len obyčajný mýtus?
Mýty a legendy: Citroën XM

Článok bol so súhlasom autora prevzatý z českého portálu Autíčkář.cz

Na svete je len málo áut úžasnejších a zároveň zvláštnejších, než sú klasické Citroëny. Celé to začalo "bohyňou" - slávnym a jedinečným modelom DS, s jeho kombináciou neštandardnej techniky a extravagantného, ale zároveň okúzľujúceho dizajnu.

Keď "déesse" prišla v roku 1955 na trh, vyzerala ako z iného sveta - a tak aj jazdila. A veľkolepé kupé SM, vyvinuté v spolupráci s Maserati, pridalo k tomuto receptu aj rýchlosť a ešte väčšiu porciu štýlu a luxusu. Keď bolo DS nahradené väčším CX, stále bolo výnimočné. Aerodynamický fastback vo svete krabicovitých sedanov, ktorý stále kĺzal po ceste ako nejaké vznášadlo. A so strojným riadením DIRAVI a brzdovým pedálom v tvare huby nepripomínalo jeho riadenie nič iné na svete - snáď s výnimkou ostatných Citroënov. Na tento model sa neskôr pozrieme tiež.

clanky-4151.jpgclanky-4149.jpgclanky-4150.jpg
Priemerne zachovalý Citroen XM dnes kúpite už do osemsto eur

Ale teraz sa poďme sústrediť na trochu opomínaného člena rodiny a nástupcu CX - model XM. Ten bol predstavený v roku 1989, takže sa dnes nachádza v najspodnejšej časti krivky vývoja hodnoty a milujú ho len skutočne oddaní fanúšikovia Citroënu. Kvôli mizernej povesti Citroënu, pokiaľ ide o spoľahlivosť - najmä v súvislosti s jedinečným hydropneumatikcým podvozkom - sa priemerne zachovalý kúsok dá zaobstarať už za nejakých 700 eur. A masívne rozšírenie veľkých hatchbackov v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch spôsobilo, že už dokonca ani nevyzerá nijak zvláštne. Stále je nekonvenčný, a je to ten typ dizajnu, ktorý sa vám páči tým viac, čím dlhšie sa na neho pozeráte. Ale pre bežného človeka je to stále len staré auto.

Čo z neho robí perfektný nástroj k tomu, aby sme zistili, ako to vlastne je s tou "citroënovskou legendou". Podarilo sa Francúzom s ich hydropneumatickými podvozkami, strojným riadením, čudnými brzdami a ďalšími šialenosťami objaviť niečo, čo ostatní prehliadali? Bola to konštrukčná slepá, alebo by sme mali ľutovať, že automobilový svet prišiel o niečo zo svojej rozmanitosti, keď Citroën začal vyrábať "normálne" autá? V XM sa môžeme pozrieť na zvláštnosti Citroënu, bez toho, aby boli zahalené mýtickou aurou svojich predchodcov.

Šesťvalec s manuálom

Mal som príležitosť stráviť príjemné popoludnie s pekne zachovaným exemplárom tej pravdepodobne najlákavejšej verzie XM - 3.0 V6 24V s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Exclusive. Táto kombinácia z neho vo svojej dobe urobila takmer športový sedan - 200 koní bolo na začiatku 90. rokov stále veľa, zvlášť v Európe. A s koženým čalúnením, kompletnou elektrickú výbavou, klimatizáciou a ďalšími luxusnými prvkami, ako bol napríklad onen slávny hydropneumatický podvozok, by XM malo byť aj výnimočne pohodlné.

Ale prvou vecou, ktorú si všimnete, akonáhle sa uvelebíte v rozmernom koženom kresle, nie je ako pohodlné toto auto je - aj keď na nedostatok komfortu si rozhodne sťažovať nemôžete. Nie, ako prvé vás zaujme neobyčajne nízka línia okien. Zvlášť citeľné to je, ak presadáme z akéhokoľvek moderného auta, ale dokonca aj väčšina luxusných vozidiel z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov pôsobí v porovnaní s XM tak trochu ako tanky. Sedíte dosť vysoko, na palubnú dosku sa pozeráte tak trochu zvrchu a vďaka tenkým stĺpikom máte skvelý rozhľad.

Rozhodne to nepôsobí ako iné športové, luxusné sedany, ale na tom nie je nič zlého. Je to len iné. A ešte že tak, pretože skoro všetko ostatné je zúfalo konvenčné.

Kabína (takmer) bez výstredností

Volant je guľatý a má niekoľko ramien. Pedále sú v priestore pred vodičom, a sú tri. A vyzerajú a tiež fungujú, ako, no, bežné automobilové pedále. Radiaca páka je na stredovom tuneli, pre preradenie musíte šliapnuť na spojku a dokonca aj kulisa radenia je normálna. Dokonca aj páčky pod volantom a tlačidlá sú normálne. Ak ste dúfali v nejakej citroënovské šialenosti, ako bývala bezspojková manuálna "huba" miesto brzdového pedála alebo rýchlomer, bežiaci proti smeru hodinových ručičiek (hádajte, čo z toho som si vymyslel), budete sklamaní. Asi najzvláštnejším detailom v celej kabíne je klávesnica alarmu, prekrytá viečkom a vzbudzujúca dojem ako by mala slúžiť na odpálenie medzikontinentálnych balistických striel (alebo automatickému vyvesenia bielej vlajky, vzhľadom k zemi pôvodu). To ale nie je dosť, Citroën. Toto proste nestačí.

A potom sa rozbehnete a okamžite vám dôjde, že toto auto má gule. Konkrétne zelené gule - celých šesť kusov. Tie slúžia akémusi účelu v hydropneumatickému podvozku - podľa oficiálnej literatúry ako zásobníky Liquide Hydraulique Mineral, ja mám ale podozrenie, že v nich bude skôr zmes vampírskej krvi, potu baziliškov a rozdrvených dračích pazúrov. Tak alebo tak, výsledkom je poddajná jazda. To je rozdiel oproti starším Citroënom, ktoré boli zvyčajne len mäkké a pohodlné, aj keď zároveň disponovali zvláštnou vyrovnanosťou a stabilitou.

clanky-4147.jpgclanky-4148.jpgclanky-4146.jpg
Interiér modelu XM nie je tak výstredný ako v niektorých iných Citroënoch

Od Juraja, majiteľa šedého XM, sa ale dozvedám, že tento exemplár trpí určitými problémami s guľami. Prostredný pár nefunguje tak dobre, ako by mal. Keby boli všetky gule v 100% poriadku, malo by auto byť o niečo poddajnejšie, aj keď ani tak by sa jeho jazda nevyrovnala plutiu na lietajúcom koberci, ktoré dokáže ponúknuť staršie CX.

Aj tak bol ale podvozok zvláštne vyrovnaný, do zákrut ani pri brzdení sa nenakláňal a terénne vlny na ceste do značnej miery ignoroval. Ale sekundárna kvalita jazdy mala svoje nedostatky - stále som cítil výmole a nerovnosti v ceste, aj keď zvuk ich prechádzaní bol v skutočnosti možno rušivejší než otrasy samotné. Vo výsledku jazda pripomínala auto s naozaj dobre naladeným podvozkom na oceľových pružinách, osadené malými kolesami a vysokými pneumatikami. So skutočným verdiktom ohľadom jedinečného pohodlia podvozkov a Citroënu si budeme musieť počkať na test modelu CX, ktorý príde neskôr v tejto sérii. Ale Hydractive nie je len o komfortnej jazde.

V zákrutách vie byť rýchle

Ak je potreba, dokáže podvozok pritvrdiť a zabrániť tomu, aby sa auto v zákrutách nakláňalo. V priebehu fotenia som musel opakovane jazdiť do kopca so sériou celkom pomalých no všakovatých zákrut so slušným povrchom, alebo som sa mohol otočiť a vrátiť sa k priehrade. A pri každom prejazde som získaval viac a viac dôvery v auto a po kúskoch pridával - pri posledných prejazdoch už som sa pohyboval skutočne rýchlo. Aké to bolo? To sa ťažko opisuje. Z nedostatku lepšieho prirovnania by som povedal, že XM jazdí ako v počítačovej hre. Prikrčí sa k ceste a zostane perfektne stabilné, takmer bez akýchkoľvek náklonov, čo odstráni jeden z dôležitých vnemov, prostredníctvom ktorých vnímate rýchlosť v zákrutách.

A potom tu je posilňovač riadenia DIRASS - nástupca slávneho strojného riadenia DIRAVI. Je citlivý na rýchlosť a progresívne tuhne s tým, ako pridávate, ale vo volante nie je absolútne žiadny cit. Obávam sa, že jazda na limite priľnavosti nebude práve príjemná záležitosť. To jediné, čo vám prezradí, že ste už limit dosiahli alebo ho dokonca prekročili, budú pískajúce predné pneumatiky. Ale kým idete na nejakých 70 alebo 80 percent, je to vlastne celkom dobré. Neposadím sa na zadok a nebudete kričať "Aleluja", rozhodne to nie je "športový zážitok", ale je to zvláštne tým dobrým spôsobom. Neviete prečo, ale riadiť XM vás jednoducho bude baviť.

clanky-4143.jpgclanky-4144.jpg
Za jazdy vám dôjde, že XM má gule - presnejšie šesť guľových zásobníkov hydr. kvapaliny

Ale skutočne vo svojom živle je XM na rýchlych okreskách s tiahlymi zákrutami. Je príliš veľké a moc vznešené na to, aby sa hodilo k divočeniu, ale na rýchlejšej ceste dokáže byť veľmi rýchle, bez toho aby sa muselo skutočne snažiť. Dokáže tak prekvapivo dobre zamaskovať skutočnú rýchlosť. Úplne si dokážete predstaviť sami seba ako francúzskeho kapitána priemyslu alebo vysoko postaveného úradníka, náhliaceho sa na nejakú schôdzku kdesi na vidieku, alebo jednoducho len skontrolovať jednu zo svojich tovární či zverený department.

XM sa vážne nepodobá žiadnemu inému autu. Na jednej strane je veľké a pohodlné, ale na stranu druhú dokáže byť aj rýchle a svojím spôsobom tak trochu športové. Má štýl a úroveň, používali ho priemyselníci, ministri aj prezidenti, a pritom je so svojou rozmernou výklopnou stenou aj fantasticky praktické. Nenápadné, a pritom s jedinečným dizajnom.

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorom magazínu Autíčkář.cz. Snaží sa pozerať na nové i staré autá z neobvyklých uhlov pohľadu. Už viac ako desať rokov nakupuje čudné staré autá, ktoré svojho času tiež dovážal z USA.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY