vytisknout velikost písma Multimediálne systémy výrazne rozptyľujú vodiča. Najviac Audi, Tesla a Volvo

Prieskum ukázal, že používanie multimediálnych systémov vodiča výrazne rozptyľuje. Niektoré funkcie "zabavia" vodiča na viac ako 40 sekúnd. Najhoršie je zadávanie cieľov do navigácie. Najmenej užívateľsky prívetivé multimediálne systémy má Audi Q7, Volvo XC60 alebo napríklad Tesla Model S.
Multimediálne systémy výrazne rozptyľujú vodiča. Najviac Audi, Tesla a Volvo

Multimediálne systémy sú dnes síce veľmi obľúbené a občas sa zdá, že sú pre niektoré automobilky dôležitejšie ako vozidlo samotné, lenže z pohľadu bezpečnosti až tak prínosné nie sú. Čím viac funkcií má vodič k dispozícii, tým viac si nájde dôvodov, prečo prestať sledovať cestu pred sebou. Najnovší výskum vzniknutý zo spolupráce nadácie AAA a univerzity v Utahu je len ďalším dôkazom.

V rámci amerického výskumu bolo sledovaných 120 vodičov vo veku 21 až 36 rokov, ktorí postupne vyskúšali tridsať nových automobilov modelového roku 2017. Každý účastník musel plniť rôzne úlohy, ako napríklad zavolať na určené číslo alebo zadať do navigácie cieľ. Výsledky sú viac než zaujímavé.

Práve zadávanie cieľov do navigácie sa ukázalo ako najviac problematické, kedy v niektorých prípadoch vodiči prestali sledovať svoje okolie na viac ako 40 sekúnd. Z tohto dôvodu bola tiež navigácia vyhlásená za funkciu, ktorá vodiča rozptyľuje najviac. Druhou najhoršou záležitosťou je z tohto pohľadu písanie textových správ, mierne vás za volantom bude údajne rozptyľovať ladenie rádiovej stanice, respektíve telefonovanie a najmenej rozptyľujúce je počúvanie hudby.

Americký výskum sa tiež zameral na multimediálne systémy ako také. Tridsať testovaných multimediálnych systémov bolo rozdelených do štyroch kategórií podľa toho, koľko vyžadujú pozornosti. V kategórii vyžadujúcej veľmi nízku pozornosť sa neumiestnilo žiadne testované auto. V druhej najlepšej skupine (mierne rozptýlenie) nájdeme z u nás známych áut Hyundai Santa Fe alebo Toyotu Corolla.

Tretia skupina (vysoké rozptýlenie) zahŕňa napríklad Toyotu RAV4, Jeep Compass alebo Jeep Grand Cherokee a vôbec najhoršie na tom podľa tohto prieskumu sú modely Audi Q7, Mazda3, Honda Civic, Tesla Model S alebo Volvo XC60, ktoré skončili v štvrtej skupine (veľmi vysoké rozptýlenie).

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY